Спомняте ли си албума "PopFolk" на Ъпсурт? В песента Punta имаше следния текст:
"Давай надолу по "Рожен",
плетох рими, вдигах вежда,
май е време вече да си ходя във "Надежда"..."
Е, годината не е 2003-та и не е нужно изобщо да си ходиш в "Надежда" с "оранжево такси", понесъл "белите си спомени".
Защото на "Ломско шосе" има бар, в който, ако отиде човек, не чувства необходимост да "слиза до центъра".
С една дума: "краят на света" се отдалечи от "Надежда" с появата на цивилизовано място, разполагащо с малко повече от трите най-популярни български видове бира, с готина музика и с пълно табу над хвърлянето на салфетки.
Или както обобщава един от двамата собственици:
"Нашите салфетки са безплатни, но не обичаме да ги хвърляме".
Bar Point e вторият опит на двамата съдружници Емо и Тито след "генералната репетиция" , която изиграват в ролята на управители на предишно заведение в първа част на "Надежда". Те създават предишния Bar Point като добавка към звукозаписното си студио. Първият проект се оказва нерентабилен, вследствие на което от декември 2013-та те се озовават на "Ломско шосе", рискувайки с по-висок наем в район, където типът бар-култура е чужда.
"Имахме съмнения дали подобно място ще се възприеме добре. Тук някога е имало кръчма. Затова дълго време имаше хора, които влизаха и очакваха кебапчета", казва Емо.
От старото заведение пренасят идеята за мебели от палети. Резултатът е, че и към момента, в интериора на Bar Point 90% от мебелите са лично производство.
По стените има рафтове с интересни книги (като например книга за контрацепцията от 80-те), а на едната стена има голям екран във формата на телевизор, на който пускат футбол, концерти, клипове и аудио-видео миксове.
През зимата дървеният интериор, който много добре се съчетава с тухлените стени, създава усещането, че си в хижа (като се добави и печката на дърва, това усещане става пълно), а през лятото, след отварянето на лятната градина, която е навътре, зад отоплена зона за пушачи, се създава напълно ваканционно настроение.
Двамата собственици вече са наясно, че развитието на едно заведение изисква време и търпение и няма как да излезеш веднага на печалба. Човек трябва да е готов на лишения и на известно време работа на загуба: в техния около случай половин година.
Понякога работата, която не е на печалба, е била толкова демотивираща, че дори са обмисляли да се пренесат в центъра на София.
В последствие Емо и Тито стигат до заключението, че там това би бил просто поредният бар. Така решават да останат в "Надежда" и така да запазят досегашните си посетители от квартала.
"Тук си е едно общество. Всички се познават и някой, който просто е наминал, като излезе, вече се познава с още 10 души", разказват двамата.
"Не можем да седим на едно място. Искаме постоянно да надграждаме и да става по-добре ", обяснява Емо и уточнява, че вече е почти норма в бара да се случват поне няколко големи промени годишно.
В края на месеца се очаква следващата промяна - ремонт, при който, на мястото на бара, ще се появи импровизирана малка сцена за изпълнения и музика на живо.
На есен, когато всички се завръщат от почивката, предстои да стартира и програма със стенд-ъп комедия или просто театрални вечери със симпатягите от б.и.т. TV.
Фактът, че сами са си шефове мотивира Емо и Тито, но и рисковете не са малко, като освен постоянното работно време, основната трудност (но и голям плюс за посетителите), са сравнително по-ниските цени, които са нормални за "Надежда".
Затова засега в Bar Point няма да можете да се насладите на по-бутикови бири заради цените от 7-8 лева.
За сметка на това имате добър избор между няколко чешки и немски бири, които надали могат да се намерят другаде в квартала: чешките Bernard и Bohemia Regent, немските Schofferhofer Wise и Berger, а съвсем наскоро очаквайте и една специална варненска крафт бира, наречена "Гларус". Но това за лятото, а то е съвсем скоро. Дотогава, а и след това - не отписвайте "Надежда" от бар-картата на София.
(Може да намерите страницата на Bar Point във Фейсбук тук.)