Екип от френски военни кацна в Париж след 12-часов полет от Реюнион, френски вулканичен остров в Югоизточния Индийски океан.
Те пренесоха във Франция парче от самолетно крило с размери 2,7 x 1 м, за което се предполага, че е флаперонът от крилото на Boeing 777 на Малайзийските авиолинии, който изчезна с 239 души на борда на 8 март 2014 г., докато изпълняваше полет от Куала Лумпур до Пекин.
Това е последната стъпка в невероятното пътешествие на самолетния елемент - ако наистина се докаже, че е флаперон и че е принадлежал на машината, която изпълняваше полет MH370.
CNN цитира свои източници от компанията-производител Boeing, които са "убедени", че отломката е част от Boeing 777. Експертите са почти сигурни, че елементът е част от разбилия се пътнически самолет.
Ако всичко това бъде доказано, ще се окаже, че отломката се е носила по океанските течения в продължение на повече от 500 дни, като е пропътувала повече от 4000 километра.
Откритието от Реюнион може да сложи край на продължаващите повече от година издирвателни мисии, които в момента са концентрирани в претърсването на океанска площ, намираща се на около 1600 км от бреговете на западноавстралийския град Пърт.
Службите вече огледаха над 54 000 кв. км. в операция, чиято стойност надвиши 100 млн. долара. По време на издирвателната мисия бяха направени хиляди полети с разузнавателни самолети, бяха използвани десетки кораби и няколко подводници.
Цялата техника сега е пренасочена на юг, а площта на новата зона на претърсване беше удвоена.
Според океанографа от Имперския колеж в Лондон Ерик ван Себил самата поява на отломката на остров Реюнион (в случай че се докаже принадлежността й към изчезналия самолет) доказва, че усилията по издирването на MH370 са насочени към грешното място.
"Ако вземете предвид теченията в Индийския океан, можете да проследите обратно посоката на потока към северната част на зоната за претърсване", казва той, цитиран от Time. "Този анализ изключва южната част, защото всичко, което идва идва оттам би се насочило на изток към Тихия океан".
След намирането на отломката няколко хеликоптера бяха ангажирани за оглед на бреговете на Реюнион, който се намира на около 1000 км от Мадагаскар.
Разследват се и твърденията за открити части от куфари в същия район.
Photo de la valise retrouvée ce matin à Saint-André, près de là où l'aile a été vue hier. (photo @Linfore) #LaReunion pic.twitter.com/Dp23nq0U4l
— Antoine Forestier (@a_forestier) July 30, 2015
Според Ван Себил, обаче, и тези усилия ще се окажат безрезултатни, като се има предвид непредсказуемия характер на океанските течения.
"Океанските течения не са като магистралите. Те не са никак прости и предсказуеми, напротив, всъщност са много хаотични", коментира океанографът. "Точно както в Сан Франциско имаме типичен западен вятър, но много често фронтът може да обърне посоката си на обратно - същото се отнася и за океана".
Опитът за локализиране на мястото на катастрофата на MH370 чрез анализ на океанските течения може да се сравни с "издирването на случаен човек в огромен град", казва австралийският океанограф Дейвид Грифин в интервю за AFP.
"В момента се опитваме да преобърнем моделирането и да проследим изходната точка, но в интерес на истината, тя може да се намира в произволно място в Източния Индийски океан", признава Грифин, който работи за Националната научна агенция на Австралия CSIRO.
Правени са експерименти с обекти с GPS-предавател, които се пускат в океана през 10 метра разстояние, но резултатът е, че след един месец предметите се оказват на хиляди километри един от друг.
Макар че този метод позволява океанските течения да бъдат картографирани в най-груб план, изводите за движенията им са твърде противоречиви.
При трасирането на теченията от Реюнион към издирвателната зона на MH370 "най-добрата ни надежда е, че може би ще успеем да сведем района на претърсване до няколко хиляди кв. км - което все пак е твърде мащабна площ", коментира Ван Себил.
Полепите, с които е обраснала отломката, също могат да се окажат полезен източник на информация. Разследващите много бързо могат да преценят колко дълго обектът се е намирал във водата, като вземат предвид техния размер.
Дори ако серийните номера на флаперона не могат категорично да докажат, че парчето принадлежи на MH370, идентифицирането на модела на самолета и преценката за "възрастта" на отломката могат да послужат за приемливо косвено доказателство.
В океана съществуват повече от 1000 вида миди, а произходът им зависи от безбройни фактори на околната среда, коментира Бени К.К. Чан, хоноруван професор по морска биология в Националния университет на Тайван.
Според него е напълно възможно да се проследи точното място на катастрофата по няколко характеристики на полепите.
"Има определени видове образувания, които имат много специфично разпространение. Ако попаднете на подобни видове, те могат да подскажат откъде е дошла самолетната отломка", казва той пред Time. "Но по снимките виждам само миди от вида lepas, които са характерни за почти всички морски отломки".
Експертите тепърва ще изследват флаперона в лаборатория в Тулуза, а изводите от анализа се очакват в близките няколко дни. Но значимостта на елемента ще се увеличи експоненциално, ако бъдат открити и други отломки, най-вече ако те бъдат намерени далеч от Реюнион.
"Ако намерим отломки в съвършено различна част от Индийския океан, ще можем да ги проследим и да анализираме къде има припокриване. След това може да се направи анализ на припокриването на всички ориентировъчни зони за претърсване. В чистия си вариант, това е триангулация", казва Ван Себил.