Главният герой в трагедията в Брайтшайдплац в Берлин е тъмният Тир, марка Скания с номер от Гданск, Полша. С невероятно висока скорост той връхлита върху сергиите и щандовете на коледния базар в Шарлотенбурт, предизвиквайки истинска трагедия.
Камионът е транспортирал стоманени лайсни и е идвал от Италия. Полицията потвърди, че един от умрелите при атаката е именно истинският шофьор - полски гражданин, 37-годишният Лукаш Урбан, баша на едно дете.
Тайнственият маршрут
Лека-полека започна да се изяснява откъде е минал тирът, въпреки че остават доста въпроси без отговор. Според източници от италианските сили за сигурност, камионът е минал италианско-австрийската граница при Бренеро около 18 часа в петък вечерта. Преди това близо до Милано е натоварил стоманени лайсни.
Полският спедитор Ариел Журавски, собственик на превозното средство, разказва, че е поверил камионът на братовчед си, за да направи някои доставки. Това е човекът, намерен убит в кабината. По него е стреляно с пистолет, който все още не е открит. "Каза ми, че иска да спре в Берлин вечерта, за да почине, но от понеделник следобяд вече не можех да се свържа с него".- разказва собственикът.
Така се потвърждават съмненията за евентуално отвличане. Според предначертания маршрут, след като разтовари, тирът е трябвало да замине за Шчечин в Полша.
Отвличане или кражба
Какво се случва междувременно по пътя и защо возилото се оказа сред коледните сергии, сеейки смърт и ужас, са въпроси, които все още нямат отговор. Според първоначална хипотеза, тирът заедно с шофьора може би са били отвлечени по време на пътуването, но не е ясно къде точно. След това похитителят го кара да направи нещо като "отклонение" под заплахата от оръжие да се вреже в тълпата.
Камионът е бил запалван и загасван многократно
Хипотезата, че камионът е бил запалван и загасван многократно се потвърждава от данните на GPS-a. Фирмата-собственик на камиона, цитирана от полския сайт Money.pl, съобщава, че в разстояние на почти четири часа, който е бил вътре в камона го е запалвал и загасвал многократно.
"Все едно някой го запалва и загасва в опит да го подкара" - разказва един от служителите. Според данните, първият опит е около 15.44, след това час по-късно в 16.52. Двигателят продължава да работи до 17.37, въпреки че камионът не се движи. След това няма данни за движение до 19.34 часа, когато тирът потегля.
"Все едно някой се е опитвал да се научи да кара тира и му е било трудно да го задвижи" - казва Лукаш Васик, който изключва варианта двигателят да работи, за да топли кабината.
Постът на спедиторската фирма "Транспортни услуги Ариел Журавски" във Facebook.
Като отговор на многобройните постове и съобщения относно случилото се полската транспортна фирма написа следното във Facebook:
Уважаеми господа, от името на семейството, приятелите и колегите благодарим за думите на съпричастност, представени в постове и коментари. Нямаме възможност да ви отговорим. Това, което ни се случи, е на границата на нашите възможности. Моля, задръжте за себе си злостните коментари. Загубихме съпруг, баща, син, братовчед и добър колега. За собственика на фирмата това е двойна загуба. Никой от семейството никога не си е представял, че ще се наложи да преживеем това. За нас нищо няма да бъде както преди.