Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Скандалният клип на Тръмп, който никой не иска да излъчва

Изборната битка между демократи и републиканци в САЩ очаквано се прехвърли и на телевизионния фронт. Най-спорният момент от кампанията на републиканците се оказа рекламен клип на американския президент Доналд Тръмп.

Няколко големи телевизионни мрежи, между които NBC и Fox News, отказаха да излъчват клипа, насочен срещу мигрантите, които се опитват да преминат от Мексико в САЩ.

В 30-секундното видео опитващите се да пресекат границата са представени като заплаха за американското общество, а гласуването за републиканците на междинните избори – като единственото спасение.

В рекламата е показан нелегалният имигрант от Мексико Луис Бракамонтес. Той е осъден на доживотен затвор в САЩ за убийството на двама полицаи през 2014 г., a в клипа се обръща внимание на негов цитат, че съжалява за това, че е "убил само двама".

Акцентът след това се прехвърля върху колоната от мигранти, който се придвижва към границата със САЩ. Намеква се, че той ще доведе още престъпници като Бракамонтес в страната.

"Опасни престъпници като убиеца на полицаи Луис Бракамонтес не се интересуват от нашите закони. Америка не може да позволи тази инвазия. Мигрантският керван трябва да бъде спрян! Президентът Тръмп и неговите съюзници ще предпазят границите ни", казва гласът в рекламата.

Следва призивът да се гласува за републиканците и съобщение, че клипът е одобрен от американския президент.

Рекламата е част от кампанията на републиканците за междинните избори в САЩ, които се проведоха на 6 ноември. Американците трябваше да гласуват за състава на Долната камара на Конгреса (общо 435 членове), за една трета от общо 100 сенаторски позиции, за губернатори на 36 щата и три територии, както и за няколко хиляди членове на щатски законодателни събрания.

През почивните дни клипът беше излъчен в няколко телевизионни мрежи, включително и в най-рейтинговата програма на NBC "Sunday Night Football". Това доведе до остри реакции срещу видеото, което беше определено като "расистко" и "обидно".

От своя страна, телевизиите решиха да прекратят нейното излъчване. Преди това обаче тя е била излъчена няколко пъти пред милиони зрители – веднъж в NBC, 3 пъти в MSNBC, 6 пъти по Fox News и осем пъти по Fox Business.

От NBC обясниха, че при последвалия преглед са "осъзнали безчувствения характер на рекламата" и заради това са взели решението да спрат нейното излъчване.

По-любопитна беше реакцията от страна и на Fox News. Там често може да се наблюдава подкрепа за политиките на Тръмп, но въпреки това мрежата също спря излъчването на рекламата. Отново беше дадено сходно обяснение за "извършен допълнителен преглед", но без да се коментира съдържанието на рекламата.

CNN, от своя страна, от самото начало е отказала да излъчва рекламата, определяйки я като "расистка". Медията отдавна е под прицела на Тръмп и неговата реторика за "фалшивите новини" като той не пропусна да се заяде с нея и в понеделник - обвини я в показването на фалшиви социологически проучвания за междинните избори.

Интересен е случаят с реакцията на Facebook. Решението на компанията е, че съдържанието на антиимигрантския клип не отговаря на изискванията на социалната мрежа. Това обаче не означава нейното изтриване - клипът все още може да се качва и споделя във Facebook, но не може да бъде спонсориран с пари, за да достига до по-голяма аудитория.

Самият Тръмп в понеделник коментира пред репортери, че не е запознат със спорната ситуация около рекламата. Американският президент обяснява, че "имали много реклами", които, съдейки по цифрите, били ефективни.

В отговор на въпрос за това как ще коментира изказванията, че рекламата е обидна, Тръмп отговаря, че "много неща са обидни", включително и много от въпросите на репортерите.

Същевременно премахването на рекламите след недоволството на едни зрители доведе до недоволството на други - тези, които са про-Тръмп и очевидно подкрепят вижданията му за заплахата от имигрантите.

Реакции имаше и сред семейството на президента. След отказа на CNN да излъчи рекламата, Доналд Тръмп-младши отговори с туит, че гласоподавателите "трябва да запомнят това във вторник", т.е. деня на изборите.

В дългата версия на видеото, споделено в Twitter-a на Тръмп (и все още е там), са показани кадри на Луис Бракомонтес от съда. Там той с усмивка на лице казва, че ще убие още полицаи "скоро". Посочва се, че демократите са допуснали убиеца в страната и са му позволили да остане.

The New York Times посочва, че Бракомонтес всъщност е бил депортиран както по времето на администрацията на Бил Клинтън, така и по време на тази на Джордж Буш-младши, но въпреки това се е връщал в САЩ.

Въпреки неточностите и разнопосочните реакции, очевидно е, че клипът привлича интерес - 53-секундната версия е гледана над 6,5 милиона пъти.

Колоната от имигранти, придвижващи се от Мексико към САЩ, се превърна в основен момент на кампанията на републиканците. Тръмп я описа като "инвазия" над САЩ и освен това изпрати 5000 военни на границата с Мексико, за да се подготвят за пристигането на мигрантите в близките седмици. Първоначално се смяташе, че в колоната има около 7000 души, но по-скорошни данни показват, че са по-малко от 4500.

Спирането на рекламата с имигрантите и широкото отразяване на това обаче има и обратния ефект - така много повече хора проявявят интерес към клипа.

Джейсън Кинт от компанията Digital Content Next коментира пред NYT, че спирането на клипа в крайна сметка може да засили приемствеността към изразената в нея позиция, вместо да я ограничи.

 

Най-четените