"Много хора са изненадани да чуят, че в Русия имаме комици, но тях действително ги има", казва Яков Смирноф, комик, роден в Украйна през 80-те. "Те са мъртви, но ги има!", допълва той.
Смирноф, който емигрира от СССР в Америка, за да продължи кариерата си в комедията, стана известен с шегите си, подчертаващи разликите между новата му страна и СССР. Известни като „руски обрат“, тези саркастични забележки често следват зададен формат.
"В Америка вие убивате президента. В Съветска Русия президентът ви убива!", гласи една от популярните му шеги.
Идеята, че комедията в Русия е била силно контролирана от държавата, е частично вярна.
През 1961 г. студенти в Москва започват шоу, наречено "КЗИ - Клубът на забавните и изобретателните" - където екипи се състезават един срещу друг чрез скечове и шеги с публиката. Техните шеги обаче твърде често удрят по съветската власт и по политиката на СССР, така че през 1972 г. "КЗИ" престава да съществува след нареждане от Кремъл.
Шоуто се появява отново през 1986 г., като дори го излъчват по телевизията. Шегите на комиците този път са насочени към Перестройката и към по-спокойното поведение на съветското ръководство. По онова време "КЗИ" бива хвалено за острия си и интелигентен хумор.
"КЗИ" оцелява и след падането на Съветския съюз и се излъчва по Первый канал - държавния телевизионен оператор, като се превръща в едно от най-дълго просъществувалите предавания в страната. Освен това то е и сред най-обичаните, като често получава най-високите рейтинги за времевия си слот.
И все пак желанието му да дразни държавата с шегите си изглежда избледняло с времето. През 2017 г. Дмитрий Колчин, сценарист на скечове за шоуто, коментира във видеоклип в YouTube, че вече е изключително трудно да бъдат одобрени каквито и да било шеги с политическа или социална критика.
В крайна сметка съпротива срещу тази политическа вялост на шегите на "КЗИ" дойде, но не от сценаристите или комиците, а от ръководството на управителите на Первый канал. Друг комик, Саша Филипенко, обвини шоуто, че се е превърнало в "ода за великия лидер" - т.е. Владимир Путин.
Днес стенд-ъп комедията започва да затвърждава позиции в Русия. TNT, развлекателен канал, който излъчва телевизионно шоу "Комеди клуб" от първите години на новия век, през 2017 г. започва излъчването на ново състезание за стенд-ъп комици.
"Това е някаква заемка от американските предавания "Last Comic Standing". Участниците показват репертоара си пред група продуценти, а на победителите се предлага възможност за участие в слот по телевизията. Шегите обаче трябва да са доста повърхностни", обяснява Мило Едуардс, британски комик, който участва в шоуто, след като продуцент го забелязва на стенд-ъп шоу в Москва.
Негласно правило в шоуто е, че шегите на социално-политическа тематика са позволени, стига да се използват умерено и да се разчита предимно на подтекст.
Така например всички споменавания на псувни, наркотици, хомосексуалност и т.н. се правят с многословни препратки и разчитане на това зрителите да се сетят за какво им се говори.
Като контраст на "руския обрат", който Смирнов използва за шегите си, ако Едуардс планира да критикува по какъвто и да е начин Русия, продуцентите са му казали, че трябва да направи критика и към някоя от държавите от Запада.
При други предавания на телевизията като Comedy Club реверансът към президента Владимир Путин дори е видим. Скорошен скеч от предаването обиколи новините по света, показвайки Ангела Меркел и Ким Чен-ун като агенти на руското разузнаване, дълбоко инфилтрирани в държавите от самия Путин.
Подходът на TNT към комедията показва, че те все още има едно на ум за това, което може да кажат властите.
По думите на Едуардс, макар по-голямата част от хората в шоуто да са с доста либерални нагласи, те работят в система, изцяло зависеща от добрата воля на Кремъл. И тази добра воля не е нещо, което телевизията може да си позволи да загуби с лека ръка.
TNT е собственост на "Газпром медиа", дъщерно дружество на държавния енергиен гигант "Газпром". Според Едуардс обаче страхът от това, че шегите може да стигнат "твърде далеч" може да произтича от желанието на продуцените да дадат на публиката това, което смятат, че ще й хареса. Иначе казано - продуцентите просто много внимават за това какво би се харесало на руската публика и кое би било прекалено. А вкусовете на хората са изцяло изградени върху това, което вече са виждали и преди.
И все пак част от публиката вече се дразни на този консервативен подход и иска нещо, което не е виждала десетки и стотици пъти преди това. Формулата за "опитано и тествано" рано или късно омръзва и много хора искат да видят нещо ново.
Така се появяват и някои комици от ново поколение. Техните шоута на живо често обхващат по-противоречиви теми, а някои дори се рекламират като "нещо, което няма как да видите по телевизията".
Stand Up #1, комедиен клуб в Москва, излъчва всички свои предавания на живо в YouTube. Това прави мястото притегателен център за много млади комици като Александър Долгополов, чийто материал е фокусиран силно върху политиката. А това му печели и множество фенове онлайн.
Засега подобни комедийни клубове все още не са станали жертва на неочаквани спирания, саботажи и сплашване, каквато е ситуацията с концертите на някои рапъри и музиканти от алтернативната сцена.
Но комедията се нуждае от свобода на словото, за да процъфти, а Русия остава страна, в която дисидентите често биват карани да замлъкнат. И за мнозина това не е повод за смях.