Ако разлистите унгарски учебник по история за гимназисти, няма да изпитате и грам съмнение за позициите на правителството по отношение на мигрантите.
Разделът за "Мултикултурализъм" започва със снимка на бежанци, направили си лагер под будапещенската гара. До изображението има откъс от реч на авторитарния премиер Виктор Орбан за опасностите от миграцията: "Смятаме за важна ценност факта, че Унгария е хомогенна държава", казва той.
Финансираните от държавата учебници са част от правителствената реформа на унгарската образователна система, която предизвиква дълбоко безпокойство сред някои учители и издатели.
Критиците казват, че учебниците са само един от фронтовете в кръстоносния поход на правителството за промяна из основи на образователната система и държавата по свой християнски, националистически модел. Орбан също така е премахвал академични програми, които не пасват на неговите консервативни ценности, като на практика принуди един от водещите унгарски университети да изнесе учебната си програма в чужбина.
Образование "директно от държавата"
Промяната идва след седмици на улични протести срещу хардлайнерската политика на Орбан, които показват пукнатини в хватката му върху централноевропейската държава.
Откакто популистката партия "Фидес" на Орбан дойде на власт през 2010-а и наскоро спечели мащабна победа отново на изборите през април миналата година, тя стои начело на "дълбока образователна реформа", казва говорителят на кабинета Золтан Ковач.
Преди местните общини ръководеха държавните училища в страната. В последните години обаче държавата пое отговорността и контрола над тях и това включва осигуряване на учебници, казва Ковач, като твърди, че мярката цели да преодолее "недостиг във финансирането". Той казва, че най-накрая, след 20 години на неуспешни опити за финансиране и управление на образователната система, вече е поета отговорност за нея. Правителството се надява да въведе новата програма през есента на тази година, допълва Ковач.
Учебниците са подготвени от държавния Център за изследвания и разработки в образованието (OFI) от различни съавтори, включително Илдико Репарски, учител по история и автор на някои от по-ранните версии на учебници.
В момента учебниците нямат името на само един автор на корицата си. Вместо това общност от редактори работи с текстовете от съавтори "напълно свободно, като суров материал, като ги преоформя по свой вкус", казва Репарски.
Реформата се случва, докато Централноевропейският университет - финансиран от милиардера филантроп и известен враг на Орбан, Джордж Сорос - оповести миналия месец, че е бил "заставен да напусне" Унгария от враждебно настроеното правителство и пренася акредитираните си от САЩ учебни програми в австрийската столица Виена.
Радващият се на международно признание университет нарече случилото се "мрачен ден" за Унгария и Европа - нещо, което правителството отхвърля като "просто политически блъф в типичния за Сорос стил".
Някои от професионалистите в унгарската образователна система обаче казват, че хардлайнерската политика на Орбан вече има сериозно отражение върху децата в страната, много преди те да постъпят в университет.
"Това е просто ежедневна политика"
В малкия си офис в центъра на Будапеща, председателят на унгарската Асоциация на учителите по история - Ласло Миклоши, отваря учебник по история за 14-15-годишни деца, покрит с лепящи се бележки.
Той обръща на страницата за мултикултурализма и сочи речта, която Орбан е изнесъл пред Европейския парламент в Страсбург през май 2015-а, изложила позицията на Унгария по въпроса с мигрантите.
В речта си унгарският премиер казва, че унгарците смятат за ценност факта, че страната им е хомогенна като култура, ценности и начин на мислене. Това е просто ежедневна политика, казва Миклоши, като допълва, че това не казва нищо за реалните причини за съществуващите проблеми с миграцията, а само какво настоящият премиер мисли по въпроса.
Отношенията на Орбан с Европейския съюз, демонстриращи открито неподчинение, също са представени в карикатура, показваща Германия като гигантска свиня, хранеща прасенца, под формата на Гърция, Испания, Белгия и Португалия. Встрани от другите, доволно предъвкващо собствената си трева, стои унгарското прасе.
В същия учебник по география в главата за "Спад на населението и миграция" друга карикатура показва унгарско момче и момиче с текст: "Броят на хората, които смятат Унгария за най-добро място за живот, сериозно се е увеличил".
Илюстрацията включва статистики като "67% от младежите могат да си представят бъдещето си единствено в тази страна" и "всеки четвърти млад човек живее в брак или трайна връзка, а 68% от тези, които нямат такава, биха искали да имат" без посочени ясни източници за тези данни.
Изображението "засилва патриотичните усещания на младежите в Унгария, тяхното задоволство от курса на държавата, желанието им да сключат брак и да създадат семейство, и същевременно омаловажава готовността им да заминат в чужбина", казва Репарски, който е също член на асоциацията на учителите по история, наброяваща около 400 членове.
Говорителят на правителството Ковач отхвърля опасенията на учителите като "политическо мнение" като допълва, че правителството винаги е приветствало "критики, принос, наблюдения и коментари" от "професионални организации."
"Мигрант" и "Сорос" се чуват редовно като оскърбителни подмятания в училищата
Миклоши, който е бил рецензент на учебници в продължение на повече от 30 години, смята, че антиемигрантската реторика на Орбан прониква вече и до детските площадки и класните стаи.
"Мигрант" се е превърнало в оскърбление за много хора, включително много деца, коментира той.
Ако учител каже думите "евреин" или "циганин" или "словак", те често се посрещат от учениците с "кикотене и сръчквания" и учителят се налага активно да се бори за пространство за дискутиране на тези категории по неутрален начин, допълва Миклоши.
Това е наблюдение, което се споделя и от учителката по английски Юли Кароли, която казва, че за някои ученици думите "мигрант" и "Сорос" са станали "оскърбления, използвани в конфликти в училищните дворове и на площадките за игра".
Тя обаче допълва, че възгледите на децата основно се изграждат у дома, а не от страниците на учебниците. Ако родителите се вслушват в правителствената пропаганда, децата следват примера им - особено по-малките, коментира тя.
На няколко преки разстояние от офиса на Миклоши в центъра на града, 18-годишният ученик Акош Блашкович тъкмо излиза от сутрешен час по история в гимназията "Фазекаш Михай". Кроткият тийнейджър коментира, че не е видял особена разлика в посланията на учебниците през последните години.
Той обаче смята, че правителството се опитва да накара хората да се фокусират върху въпроса с мигрантите, вместо върху по-важни неща като образованието, здравеопазването и социалните проблеми.
Пет издатели на учебници, 123 дела
В малко селце на 30 минути път източно от Будапеща, домашният офис на издателя Андраш Романкович е пълен с рафтове от учебници в цветовете на дъгата, подредени по десетилетия.
Бившият учител и съпругата му са започнали да издават учебници през 1978-а и по негови изчисления около 10 млн. екземпляра от учебниците са излезли от печат през тези години.
Унгарските лицензи за издаване на учебници се подновяват на всеки 5 години. Романкович е един от петте независими издатели на учебници, които съдят правителството, след като то е отхвърлило техните молби за подновяване на лицензите им, които е трябвало да изтекат в края на 2018 г.
Делата в съда са свързани с общо 123 учебници, което означава 123 отделни дела за всеки учебник. Няма нужда да поясняваме, че това е дълъг процес и от започването на делата през септември около 20 от учебниците са получили разрешение за подновяване на лицензите, коментира Романкович.
Междувременно лицензите на държавните учебници са били подновени безпроблемно, обяснява той.
Ковач, говорителят на правителството, отказва да коментира защо правителството е отхвърлило молбите за подновяване на лицензите на независимите издатели на учебници, като казва само, че това е продължаващ процес и той преминава през по-високо ниво на вземане на решения.
Романкович, който е и председател на Националната асоциация на издателите на учебници, представляваща 20 издатели, предупреждава, че без реално разнообразие на учебници, образованието на младите хора ще претърпи сериозни щети.
"Налице е по-сериозен и дълбок проблем"
Докато независимите издатели се борят да запазят учебниците си достъпни в училищата, професорите в университетите се мъчат да запазят учебните си програми в Унгария.
В големите офиси с високи тавани на Централноевропейския университет в Будапеща доцентът по изследвания на пола Ева Фодор е обезсърчена от факта, че правителството е прекратило нейната програма, която е съществувала от повече от 20 години.
Университетът предлага акредитирани от САЩ и Унгария научни степени по изследвания на пола - или поне го правеше, докато правителството не премахна "изследвания на пола" от списъка си с акредитирани програми през октомври.
Акредитираната от САЩ програма ще продължи във Виена, но акредитираната от унгарските власти образователна степен вече не съществува, което засяга около 45 студенти в магистърска степен, постъпващи всяка година, казва Фодор. Единственият друг унгарски университет, предлагащ програма по изследвания на пола - "Йотвьош Лоран" (ELTE), беше принуден да прекрати своята програма.
Това е ясно и безпрецедентно нарушение на академичната свобода, коментира Фодор, като допълва, че не само изследванията на пола не се вписват в мирогледа на Орбан.
Това показва, че е налице по-дълбок проблем, казва тя. Орбан иска да създаде силна идеология, която да увлече хората, базирана на "национална гордост и неговата идея за много прости християнски ценности", казва Фодор. И той елиминира всички останали, които не са склонни да отстояват тази идеология, допълва тя.
Според Ковач, програмите по изследвания на пола са били премахнати заради нисък интерес, ограничени възможности за кариерна реализация и "философския подход" на правителството.
Вярваме, че има само два пола - мъже и жени, казва той. Ковач допълва, че студентите все така имат свободата да изучават въпросите на пола от перспективата на други дисциплини, като философия или социология. Той обаче не смята, че полът е независима дисциплина сам по себе си.
Студентите, които смятат другояче, е по-добре да си търсят място за следване извън Унгария.