В началото на 2004 година студентът от Харвард Марк Зукърбърг се напива толкова много, че се спъва в кълбото от кабели в стаята си в общежитието, полита през прозореца на първия етаж и пада в мократа трева, оказвайки се лице в лице с момичето, по което си пада, и приятелките й, преди да повърне върху себе си, докато те се опитват да го подминат. Това е най-унизителният момент от живота му.
И нито дума от това, което прочетохте дотук, не е вярно. Но какво значение има? Така или иначе живеем в света, от който истината си е тръгнала.
Въпреки усилията на Зукърбърг да омаловажи ролята на фалшивите новини във Facebook за избирането на Доналд Тръмп, подозрението за това как се разпространяват неверни "новини" чрез платформата, се засилва. Buzzfeed News съобщава, че десетки служители на компанията са част от неофициална работна група, създадена, за да търси решение на проблема.
Самият Зукърбърг казва: „Лично аз мисля, че идеята, че фалшивите новини, които са малка част от съдържанието, е повлияла на изборите, е доста ненормална. Нека адресираме тези коментари - коментари, направени по метода на буквите, изписани на листа А4 и осветени с лампички, а ла Stranger Things".
Ефектът на доказуемо фалшивото съдържание във Facebook не може да бъде считан за „малък", когато натрупа милиони шервания. И да, това има дълбоки резултати. Колкото по-малко вярно е едно съдържание, толкова повече бива шерване.
С реакцията си след изборите в САЩ Зукърбърг се застрелва в крака, казвайки, че е „изключително малко вероятно" фалшивите новини във фийда да са оказали ефект на вота, докато междувременно се хвали, че Facebook е отговорен за регистрирането на 2 милиона гласоподаватели, решили да дадат вота си. Е, има ли Facebook влияние или не?
Откъде идват фалшивите истории? Някои са написани от младежи в Македония и това не е шега. Много деца, които търсят как да припечелят някой лев, пишат при поискване. Много повече хора от „алтернативното дясно" си измислят истории на платформи като 8chan, 4chan и социалните медии. Това съдържание после бива преписвано от сайтове в дясното или промотирани сайтове и отново бива споделяно във Facebook от профили с Pepe the Frog или други. Така цикълът се завърта.
Някои от тези истории са откровено смешни. Например тази, че Хилари Клинтън е лидер на таен педофилски кръг. Те работят за увеличаване на конспиративните теории. Други от тези новини са просто неточни.
Facebook се държи обаче като дете, което стои до счупена ваза и твърди, че не я е счупило и за вазата продължава да се твърди, че не е медийна компания. И всичко това, въпреки официалните изследвания, които посочват, че 66% от потребителите четат новини през този сайт. Ако не това не е медийна компания, то какво е?
Противоречието тук идва от идеята, че ако компании като Facebook и Twitter са медии, то те трябва да взимат редакторски решения, а хората определят това като цензура. Въпреки че във Facebook вече има цензурa. Например Instagram (собственост на компанията) премахва всяка снимка с женско зърно. Ако се опитате да шернете снимка с голота във Facebook, профилът ви може да се окаже заплашен от пълно затриване. Благодарение на тази политика Facebook премахна една от най-известните фотографии в историята - тази на Момичето с напалма. Twitter премахва видеата с пропаганда на Ислямска държава.
Да разбираме по-добре социалните медии е жизнено важно във времето, в което доверието към традиционните медии е ниско. За да възвърнем това доверие отчасти зависи и от медиите - чрез диверсификация като за начало. Потребителите обаче трябва и да се държим различно онлайн - не просто да четете новини, които отговарят на светогледа ви, но и да не бъдете снизходителни към откровените глупости. Поставяйте под въпрос източниците. Четете внимателно.
Проблемът, свързан с изборите в САЩ, не е чужд и на ситуацията в България. Замислете се за десетките сайтове, които разпространяват новини за бежанци-насилници или гей-шефове на полицията в Белгия. Замислете се внимателно, преди да кликнете и да споделите съдържанието. Проверете източника. Невинаги „алтернативната" информация е вярна информация. Понякога е съдържание, което се използва за нечия облага, а вие падате жертва на лъжата.