Много е вероятно да познавате това скулестото лице от снимката. Неведнъж скандалният активист и руски художник Петър Павленски влиза в новините през годините със своето противоречиво политическо изкуство.
В акции срещу потисничеството, полицейската жестокост и корупция в родината му, Павленски се прочува в целия свят.
Днес обаче той е в новините не заради скандалното си изкуство, а защото дългогодишната му приятелка и помощник в проявите му го обвинява в домашно насилие и изнасилвания. В книга, излязла през октомври, тя прави шокиращи разкрития за личния живот на художника.
Ще кажем повече за обвиненията, но първо нека си припомним с какво Павленски привлече вниманието на западните медии и творци.
Руските власти го наблюдават внимателно, след като през 2012 г. заедно с жената до себе си Оксана Шалигина основават независим онлайн вестник "Политическа пропаганда".
За света обаче той става по-популярен с акцията си в подкрепа на пънкарките от руската група Pussy Riot.
В шумно дело три от тях бяха осъдени на две години затвор за хулиганство след провокативен молебен в църквата "Христос Спасител" в Москва (символ на новата руска държавност при Владимир Путин).
По-късно обявиха, че са се помолили Путин да не бъде избран на предстоящите президентски избори. В тяхна подкрепа Павленски заши устата си, а снимката от акцията му бе определена от Ройтеср като една от най-добрите фотографии през годината.
Година по-късно той шокира с по-болезнена проява. Съблича се гол и заковава скротума си за паветата на Червения площад в Москва като протест срещу превръщането на Русия в "полицейска държава". Избира за демонстрацията си празникът на полицаите.
"Докато правителството превръща страната в един голям затвор, крадейки от хората и използвайки парите за растеж и обогатяване на полицейския апарат и други репресивни структури, обществото позволява това и забравяйки численото си предимство, с бездействието си допринася за триумфа на полицейската държава", обяснява Павленски.
Друга негова популярна проява е увиването му в бодлива тел пред сградата на руското правителство, което според него символизира как "съществува човек в репресивната правна система" в Русия.
Макар Павленски да нарича това "изкуство", водещ руски театрален режисьор - Кирил Серебренников, го определя като "мощен жест на абсолютно отчаяние".
През 2014 г., отново гол и отново на централно място в Москва, петербургският художник извършва друг показен протест, който нарича "Сегрегация". Седнал на покрива на скандалния Национален център по социална и съдебна психиатрия, той отрязва висулката на ухото си.
"Ножът отделя ухото от тялото. Бетонната стена на психиатрията отделя обществото на нормалните от психично болните. Връщайки използването на психиатрията за политически цели, полицията си възвръща правото да определя прага между разума и лудостта", обясни проявата си Павленски.
Сред популярните му прояви е и запалването на вратите на Централата на руската служба за сигурност на ул. "Лубянка" в подкрепа на украинския филмов режисьор и активист за правата на човека Олег Сенцов.
Режисьорът беше осъден от руските власти заради участието си в протести срещу анексирането на родното му място - Крим.
С проявите си той предизвиква противоречиви реакции, но си печели и подкрепа от западни творци, както и засилен интерес от западните медии. Наричан е "светецът-покровител на руското дисидентство", бива представен в престижно проучване на руското изкуство през 2017 г. в галерията "Саачи" в Лондон.
От 2017 г. той придобива статут на политически бежанец във Франция, след като очаквано след всичките му прояви в Русия животът му става труден. В европейската страна обаче също попада в затвора след като в акция, която нарича "Осветление", пали вратите и прозорците на клон на Банк дьо Франс - френският еквивалент на Федералния резерв.
Опожареният клон е издигнат на мястото, където някога е бил прочутият кралски затвор Бастилията, щурмуван от революционно настроени тълпи през 1789 г. Според Павленски банката е символ на съвременната тирания, а централните банкери - са новите деспоти.
Ариан Мнушкин, основателката на авангардната театрална компания Théâtre du Soleil, се противопоставя срещу грубото отношение към Павленски, на когото във френски затвор било отказвано да приема посетители и да прави ежедневните си разходки. Тя нарича това "нечувана практика в страна, която се гордее с традициите си на художествена свобода".
Някои от привържениците му в света на изкуството обаче стават по-тихи, когато обекта на критиката му от Русия, трайно се пренася върху властите в страната, дала му убежище.
Скоро след като се мести във Франция, той става близък с движението на "жълтите жилетки", което започна като протест срещу т. нар. "екотакса" върху горивата и прерасна в недоволство срещу данъчната политика на Макрон.
Скоро предизвика огромен скандал в страна, в която интимният живот на политиците е неприкосновен.
Заради него Бенжамен Гриво, кандидат за кмет на Париж от партията на Макрон "Република, напред!" се отказа от изборната надпревара. Политикът изпратил свое видео, в което мастурбира, на 27-годишната студентка по право Александра Дьо Тадьо.
За нещастие на Гриво, който е поддръжник на семейните ценности и баща на три деца, студентката влиза във връзка с Павленски, а художникът публикува личното видео в интернет месец преди местните избори.
Припомняме проявите на художника, тъй като те подсказват за абсолютната непримиримост срещу всяка репресия. Книгата на бившата му партньорка Оксана Шалигина обаче внася нова, негативна светлина върху образа на художника.
През октомври бе издадена книгата ѝ със заглавие "По лицу он меня не бил" (В превод - "Той не ме биеше по лицето").
Двамата имат две общи деца, а Шалигина има и по-голям син от предишен брак. За първото си дете артистката казва, че не е било прието добре от новия мъж в живота ѝ - Павленски. "Отказах се от детето си в полза на нов живот и нова любов", споделя тя пред руското лайфстайл издание Wonderzine.
С това започнали и проблемите между двойката. С уговорката, че никога не е докосвал общите им деца и е бил "любящ баща", тя разкрива ужасяващото насилие, на което е била подлагана.
Решава да го разкрие сега, след като нещата за нея станали непоносими. "През всичките тези години бях тиха, но когато стана непоносимо, реших да говоря, за да се сбогувам с миналото. Ако някой гледа на това като на предателство, така да бъде", споделя Шалигина.
Тя започва да осъзнава нивото на жестокост, докато са във Франция, където са разделени известно време, защото той е в затвора.
"Биеше ме всеки ден. Цялото ми тяло беше в синини, а долната част на тялото ми беше черна, краката и всичко останало ме болеше, дори само докато дишам", разкрива артистката.
Освен на побой, тя твърди, че е ставала жертва и на сексуално насилие от страна на Павленски. "Когато те бият, това е едно чувство, но когато те изнасилват, е съвсем различно", разкрива бившата партньорка на художника.
През годините тя му се възхищава. Определя го като интелектуалец, умен и интроверт. Казва, че се е издигнал до височина "над конвенционалното, над ежедневието". Мълчаливо и невидимо му помага в неговата работа и е зад всяка от неговите прояви в Русия - на някои от тях е помагала в организацията, други е заснемала. Насилието започнало след като излязъл от затвора в Бутирка през 2016 г., където влиза след опожаряването на сградата на ФСБ.
"Държехме се като перфектната двойка, никой не знаеше. Живеехме паралелно. В единия свят бях глупачка, във втория - уважавана партньорка, приятелка и любовница", разкрива Шалигина. Но продължава да помага в работата на Павленски, защото иска да му докаже, че е достойна за него.
В интервюто тя споменава и актрисата Анастасия Слонина, която повдига обвинения срещу Павленски и Шалигина, заради което те всъщност се местят във Франция. Актрисата твърди, че двамата са я нападнали с нож, когато се съпротивила на сексуалните им предложения. Павленски отрича обвиненията, докато партньорката му досега мълчеше по темата.
"Не призовавам хората да не вярват на актрисата, но ако трябваше да говоря с нея сега, щях да я попитам: Защо помолихте Петър да ви отреже ръцете? Тя го провокира умишлено, изглежда, че ѝ хареса", спомня си Шалигина нощта, в която действително са били в интимни отношения с нея.
Дали всичко, което разказва в интервюто и описва в книгата си, е вярно, предстои да се изяснява тепърва. Сигурно е обаче, че книгата ѝ ще предизвика огромен интерес, от което и очаквано - големи печалби.