Терористичните атаки в Париж изненадващо бяха свързани с игралната конзола на Sony Playstation 4 и нейната мрежова услуга Playstation Network. Вчера се появиха твърдения, че терористите от „Ислямска държава" са използвали именно конзолата за комуникация и планиране на своите атаки.
След като издирването на заподозрените се насочи към Белгия, се появиха слухове, че при полицейските акции е намерена поне една конзола Playstation 4 (това обаче вече беше опровергано).
А само преди дни белгийският вътрешен министър Жан Жамбон свърза Playstation 4 с „Ислямска държава", като обясни, че тя се използва все повече от терористи и комуникацията с нея е по-трудна за проследяване от тази с други устройства.
"Playstation 4 е по-трудна за проследяване дори от WhatsApp", каза Жамбон на дебат в Брюксел.
„Най-трудната за проследяване комуникация между тези терористи е именно чрез Playstation 4. Много, много трудно е за нашите служби - не само белгийските, но и световните служби - да декриптират комуникацията, водена през Playstation 4".
Възможността конзолата на Sony да е била използвана за такива цели предизвика голям отзвук сред геймърите. Твърденията най-често се посрещат скептично или гневно от тях и те изтъкват, че малкото информация дотук звучи твърде спекулативно.
Има ли реални основания Playstation да се свързва с каналите на „Ислямска държава"?
На първо място, наистина ли тайната комуникация е по-лесна с Playstation 4?
Повечето въпроси за сигурността на комуникацията се въртят около телефонни разговори, Facebook, WhatsApp, мейли и т.н., но методите за връзка през интернет са безброй много. Игралните конзоли, естествено, са страшно популярни - Playstation 4 е продала над 25 млн. бройки до момента, а Playstation Network (включваща потребители и от други конзоли и устройства на Sony) има над 65 млн. потребители.
Вътре геймърите могат да си комуникират чрез текстови съобщения и чрез гласов чат. Съществуват и редица методи за комуникации вътре в самите игри, които могат да бъдат доста разнообразни.
Такива методи може и наистина да са по-трудни за декриптиране от уеб-базирани съобщения или такива през смартфон, както казва Жамбон. Възможно е техният обхват да ги прави по-трудни за мониторинг, както и службите за сигурност да не са им отделили толкова внимание, колкото да речем на WhatsApp и други приложения, създадени специално за чат.
Всъщност Sony няма кой знае колко добра репутация, що се отнася до сигурността.
Playstation Network беше хакната през 2011 г. и 77 млн. потребители се оказаха с откраднати данни. А след хак в Sony Pictures от декември миналата година изплуваха многобройни скандални мейли от компанията, злепоставящи различни знаменитости и публични личности.
Декларацията за поверителност в Playstation Network е сравнително стандартна и гласи, че ще разкрива информация на властите „когато вярваме, че законът изисква разкриване или че разкриването е необходимо, за да се съхранят или подкрепят правата, собствеността, сигурността или безопасността на нас или на други".
Спекулира се също, че съобщения могат да се разменят през самите игри без текст или разговори, а по изобретателни начини, например изписване на букви чрез изстрелване на куршуми в стена. Това би направило невъзможен всякакъв мониторинг чрез текстов филтър.
Дори да приемем това за възможно обаче, връзката с атаките в Париж остава твърде несигурна.
На този етап няма нищо конкретно, което да свърже Playstation 4 и Playstation Network с терористите от Франция. Да, Playstation 4 може да е била намерена при акциите, но тя може да бъде намерена в още 25 млн. домове по света.
А игралните конзоли са популярни сред младите мъже и може да са били просто начин за развлечение на терористите или техните съучастници.
Реално почти всички интернет комуникации на някакъв етап са били сочени с пръст, че са (или биха могли да бъдат) използвани от терористи мрежа.
Миналата година шефът на британското електронно разузнаване Робърт Ханигън каза, че Twitter, Facebook и WhatsApp са се превърнали в „командни и контролни мрежи... за терористи и престъпници".
А специалистът по сигурност Греъм Клули написа: „Всичко, което позволява на двама души да разменят съобщения (независимо дали чрез говорене, писане или размахване на семафорни флагове един към друг във виртуална 3D среда) може потенциално да бъде използвано от терористи".
И въпреки че е напълно възможно PlayStation 4 да е била използвана от терористите, същото важи и за още доста устройства и програми. В крайна сметка, винаги има някакъв начин да общуваш тайно, ако наистина го искаш.