Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Така ли се прави, за да станеш известен?

Сузанита иска да е популярна, цената е без значение
Сузанита иска да е популярна, цената е без значение

"Така се прави, за да станеш известен човек в България", казва Орхан Мурад по повод клипа на 14-годишната си дъщеря Сузи, която стана "популярна" с артистичния си псевдоним Сузанита. Нейно е най-обсъжданото видео в социалните мрежи от последните дни, което носи загадъчното име "Луцифер и Буда" и има 1 млн. и половина гледания. Като казваме "най-обсъджано" имаме предвид и двете националните телевизии - бТВ и Нова.

За да не си причинявате излишен стрес с гледането на точно този клип, а и за да не се налага ние да ви го показваме - накратко в него Сузанита е по изрязан черен бански и мрежест чорапогащник и танцува на фона на бавна музика и малко рап. За да бъде завършена визията й, а и за да изглежда по-голяма, тя е с много тежък сценичен грим и неприлично високи токчета - не че в клипа въобще има нещо прилично.

Във видеото има и други елементи, които са по-скоро банални за широката публика, като скъпите коли например. Шокиращо обаче е присъствието на мъже с вид на герои от българската версия на "Бягство от затвора", които са с поне 15 години по-възрастни от Сузанита и които я обикалят с агресивни и пожелателни погледи.

Бащата на Сузи е прав единствено за едно нещо - тя наистина стана известна и то доста бързо. За четири дни видеото има над милион и половина гледания. На каква цена обаче е тази популярност и колко време ще трае тя на пренаситения от скандали музикален пазар? И още по-философски - какво означава "популярен" в България.

Много жадни за слава хора живеят с усещането, че за да накараш публиката да заговори за теб, не е достатъчно само да имаш талант. Това е донякъде обяснимо - талантливи младежи минават и заминават пред очите ни в поредното музикално реалити. Имената им не помним и няма и да запомним - новият сезон започва и нямаме време.

Да пееш добре вече не е условие да си популярен, дори да пееш вярно не е задължително. Трябва да си шокиращ, да изненадаш с нещо ново и невиждано досега. Така и Сузаните влезе в категорията "известни" - гласът й е обработен до неузнаваемост, благодарение на модерните технологии. Бийтът в песента й е, меко казано, взаимстван.

Но тя е на 14 и е полугола, а това явно е достатъчно, за да постигне мечтата всички да говорят за нея и да се превърне в желан гост на националните медии. Дори звезди като Майли Сайръс и Лейди Гага изчакаха до 21-вата си годишнина, преди да излязат на сцената само по изрязано боди и мрежести чорапи, но Сузанита очевидно няма това търпение.

Което ни навежда на мисълта, че след не много дълъг период от време Сузанита ще изживее сериозен шок, но не защото ще осъзнае, че не може да пее или че клипът й е меко казано безвкусен. Просто след нея ще дойде нова сензация - по-разсъблечена, по-арогантна, с по-голямо самочувствие. Остава ни да се надяваме да не е и по-малка от нейните 14 години.

Защото няма възрастово ограничение на достъпа до интернет. Не можете да забраните на детето си да гледа телевизия, да влиза в социални мрежи или да му вземете смартфона от ръцете. Днес ние се възмущаваме от Сузанита, но утре децата ни ще са поредните, изгледали клипа й с доста въпросителни в главата си. И не масовите медии, а ние ще трябва да им обясним, че това, което виждат не е пример за подражание, а анти-пример. И че не всичко, което дават по телевизията, става за консумиране.

Вие ще трябва не просто да клатите възмутено глава, а да кажете, че това е твърде временен начин да постигнеш популярност, да не говорим, че тези евтини пет минути слава няма да донесат на Сузанита нищо положително, напротив. На българската публика й писна да бъде подценявана по този начин от всеки, жаден за малко внимание.

А колкото до тази "популярност", тя е лишена от естетика и от идея и е напълно самоцелна. Сузанита не иска да е известна, защото пее добре или защото текстовете й имат какво да кажат на слушателите им. На нея й е достатъчен фактът, че се шуми около името й, и тя с удоволствие дава интервю на всеки, който е поискал такова. И нека не я съдим строго - тя е само на 14 г. и отговорни за действията й са родителите й.

Между другото, можем този път да поздравим сами себе си като публика - опитът на Сузанита да се прочуе срещна масово и категорично неодобрение. Освен тя и баща й, според който всичко е поза и актьорско майсторство, никой друг не успя да каже дори и една положителна дума за спорния й видеоклип.

Гледания в YouTube не бива да заблуждават Сузи - те не са защото си е изградила стабилна база от фенове за по-малко от седмица. Просто на хората им е любопитно, а и са намерили хубав, макар и малко тъжен повод да се посмеят на гърба на една тийнейджърка, нищо повече.

Не на последно място, много от нас се питат наистина ли е толкова важно да си известен без да щадиш усилията и достойнството си? Не очакваме човек на 14 години да има като приоритет да спаси света от ядрен апокалипсис или да измисли лек за рака. Никой от нас не си прави илюзии какво вълнува един тийнейджър.

Но човек на тази възраст тепърва осмисля своите приоритети и цели в живота. Ако сред тях е да си популярен на всяка цена, без оглед на начините, с които ще го постигнеш - може би е време някой по-опитен да те насочи, а не да те тупа окуражително по рамото. А и в интернет нищо не се губи - Сузанита ще стане на 18, на 20 и така - нататък, но "Луцифер и Буда" винаги ще е някъде из дебрите на YouTube и ще й напомня как за кратко всички са говорили за нея и то с не особено добро.

Което ни води и до още един, последен въпрос, който обаче най-вероятно ще остане без отговор - защо в съвременните медии сякаш липсва всякакъв филтър на съдържанието, стига то да води до високи рейтинги?

Новинарските емисии и цялото програмно съдържание на националните телевизии не се градят на принципа на това кое е най-важно, не дай си Боже смислено, за аудиторията. Едва ли някой все още вярва, че на редакторите в търговските медии им дреме за това да предоставят истински ценна за обществото информация.

Всичко в телевизора ви е подредено по сензационност, така че да ви приковава пред екрана. А какво по-сензационно от едно объркано дете, заобиколено от нацепени батки, което клати все още неоформените си задни части през отворения прозорец на автомобил? Зад лицемерното оправдание, че засягат наболели социални проблеми, повечето медии просто разчоплят повърхността на тези проблеми, за да вържат тематично съдържанието си в и без това постните откъм теми за чоплене летни дни.

Благодарим ви, но си имаме интернет и сами ще видим какви ги върши дъщерята на Орхан Мурад там. А от вас ще се радваме някой ден да чуем добрата новина или поне стойностния смислен коментар на лошата. А не просто поклащане на детски бедра и тъжни констатации. Време е.

 

Най-четените