Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google все още е социална мрежа

Google е навсякъде, на всяка платформа, базиран на това, което желаем да споделяме, къде желаем да го споделяме и с кого Снимка: Getty Images
Google е навсякъде, на всяка платформа, базиран на това, което желаем да споделяме, къде желаем да го споделяме и с кого

Като конкурент на Facebook и Twitter, Google+ никога не е имал реален шанс. Заради комбинацията от странен дизайн, объркващи названия - помните ли Circles? Sparks? - и простия факт, че никой никога реално не го използваше, мащабният план на Google да обедини многото си продукти в един общ социален продукт просто не се състоя.

Надали е изненада за някого, че три и половина години след дебюта му, Google реорганизираха Google+ и поставиха Брадли Хоровиц, вицепрезидент на компанията и един от основните създатели на Google+, начело на "Google Photos и Streams". Източници потвърждават, че Google нямат планове скоро да се отървават от името "Google+," но това, което името представлява, ще се промени драстично.

Изглежда, че Photos и Streams ще престанат да бъдат просто функции на Google+, и ще станат два отделни продукта под ръководството на Хоровиц. Google не разкриват подробности за плановете си - само заявяват, че в момента не се случват промени в продуктите им.

Промяната идва точно след като старшият вицепрезидент на Google Сундар Пичай заяви пред Forbes: "Мисля, че все повече ще ни виждате да се фокусираме върху комуникациите, снимките и Google+ Stream като три важни области, вместо за тях да се мисли като за една област." Google+ първоначално бе замислен като едно общо място за всички начини, по които взаимодействаме помежду си. Явно има промяна на визията.

Не бързайте обаче да пишете некролога на Google+

Ще е грешка това да се определя като оттегляне, като признание за провал. Всъщност това, което се случва, е нещо, което Google владее най-добре: неуморно оптимизиране на продуктите си на база данни и обратна връзка. Има малко, но много сериозно ядро от Google+ потребители, за които Streams вече ще бъде просто по-изчистен и тясно насочен продукт. Или поне докато Google не го ликвидират, с безмилостната си тенденция да правят точно това с продукти за малка група целенасочени потребители - от рода на Reader.

Истината е, че когато интернет гигантът лансира Google+, те всъщност положиха основите на три неща. Това, което фирмата не е съзнавала, е че две от тях, които не са "социалната мрежа" - Hangouts и Photos, всъщност са бъдещето на социалните мрежи.

Google+ без много шум беше най-добрата платформа за съхраняване на снимки в Интернет, и бързо се превърна в мястото, където изсипвахме всичките си фотографии. Те идваха с огромно пространство за съхранение, много лесни инструменти за редактиране и споделяне, ултра-визуално оформление, което бе копирано от практически всеки друг сайт за съхранение на снимки в света.

Може да изграждате албуми с приятели, дори да съхранявате снимки, които споделяте в съобщения в постоянно обновяващ се албум, достъпен само за вас и ваш приятел. Случва се невероятно машинно обучение, където Google може да махне най-слабите ви снимки и дори да съчетае няколко, за да ви гарантира, че ще получите поне една, в която всички се усмихват - което в немалко семейства си е на практика чудо.

Любимият ни инструмент е този, който обединява в анимиран GIF серия от снимки, правени през кратък период от време, което изглежда или перфектно, или безумно, но и в двата случая е забавно.

Междувременно Hangouts бързо се превърна в мощен и гъвкав инструмент за комуникация. То е и еволюция на GChat, и отговорът от Android на iMessage, като поддържа глас, текст, снимки, емоджи и практически всеки начин, по който хората комуникират в която и да е платформа. Hangouts е по-успешен от Google+ от известно време, но беше основен компонент от най-ранната версия на социалния продукт на Google.

Ако се съчетаят тези две неща - комуникация и снимки - се получава какво: социална мрежа, нали?

Google очевидно са смятали така. Те вярваха преди три години, че поставят началото на бе серия от продукти, изградени около новинарски поток, списък от ъпдейти на статуси и връзки, което по това време беше основното ядро на социалните мрежи. Социалните мрежи обаче са по-мащабни от това и с изместването към мобилни устройства те се разделиха основно на два лагера: съобщения и снимки.

Освен Facebook и Twitter, има и Instagram (снимки), WhatsApp (съобщения), Facebook Messenger (съобщения), Tumblr (предимно снимки), YikYak (съобщения), Snapchat (снимки) и така нататък.

Трябва да признаем на Facebook заслугата, че притежава общо взето към половината от тези услуги - те разбраха преди всички други, че онлайн социалните взаимодействия не могат да бъдат вместени в един поток. Instagram, Messenger и Facebook имат различни цели и се употребяват за различни неща; опитът те да бъдат вместени в едно общо цяло няма смисъл.

На Google беше нужно повечко време, но изглежда най-после и те са осъзнали и признали това.

Google като социална мрежа си е все така жив. Пичай заяви пред Forbes, че Google+ винаги е бил поне толкова идентичност, колкото и социализация - целта е да се обединят и свържат самоличностите ви във всичките им различни продукти.

В този смисъл, Google+ проработи; от ужасно расистките ви YouTube коментари до Blogger блога и Gmail, вие сте една и съща личност навсякъде. Това помага на Google да знае повече за вас, така че да ви показва повече и по-добри реклами. И прави социалното ви преживяване по-цялостно. Разликата с тези промени е, че социалното, интерактивно преживяване не е ограничено до един екран с твърде много празно пространство и недостатъчно много хора.

Google е навсякъде, на всяка платформа, базиран на това, което желаем да споделяме, къде желаем да го споделяме и с кого. И той прави автоматични гифове от снимките ви. Ако това не може да бъде успешна социална мрежа, не можем да си представим какво би могло.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените