Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Масова истерия по електронния спорт

След като години наред бяха встрани от мейнстрийма, електронните спортове вече започнаха да печелят масовата публика Снимка: Getty Images
След като години наред бяха встрани от мейнстрийма, електронните спортове вече започнаха да печелят масовата публика
В началото електронните спортове се бореха да си извоюват ТВ излъчване, но то вече не им е необходимо - стига им възможността да бъдат предавани пряко онлайн
Пълната зала в Сиатъл по време на тазгодишния The International
Dota 2 не е никак лесна и един незапознат с видеоигрите човек не би разбрал почти нищо от нея. Но играта се оказа една от най-завладяващите дисциплини за професионалните геймъри

Парите може и да не са всичко, но понякога са доста показателни. Така, както един конкретен турнир по една видеоигра може да е показателен за цялостното развитие на електронните спортове.

Тази година турнирът, познат просто като The International, раздаде близо 11 милиона долара общ награден фонд - най-големият в историята на електронните спортове досега. Провел се през юли, турнирът се превърна в най-голямото и най-скъпото събитие в историята на електронните спортове.

В състезанието един срещу друг се изправиха геймъри, играещи на играта Dota 2 (Defense of the Ancients 2). Става въпрос за онлайн игра, в която на виртуални арени се срещат два отбора и всеки цели пръв да разруши базата на другия, използвайки виртуални герои и развивайки техните различни умения.

Турнирът The International възникна преди четири години и в началото беше замислен просто като начин Dota 2 да бъде популяризирана от нейните разработчици - водещия създател и дистрибутор на видеоигри Valve. Но огромният интерес към играта от редови и професионални геймъри превърна състезанието в нещо като празник на електронния спорт, събиращ всяка година фенове от цял свят.

Само преди година, на изданието през миналия юли, наградният фонд беше „едва" три милиона. Но тази година той набъбна почти четворно, а интересът към събитието прерасна в истерия. Показателно е, че всичките 12 000 билета за залата KeyArena в Сиатъл бяха продадени за по-малко от час - а става въпрос за билети, стартиращи от 99 долара.

Още по-интересното е, че огромният награден фонд не е предоставен единствено от организаторите на турнира, а отчасти е събран и от феновете на играта благодарение на уникална маркетинг схема, подканяща аудиторията да допринася. При нея всеки геймър, допринесъл с известна сума пари, бива награден със специални бонуси вътре в самата игра.

Пряко предаване и коментар на живо

Самата игра е част от наложилия се в последните години MOBA жанр (multiplayer online battle arena), състоящ се от безплатни игри с онлайн сражения, които разчитат да печелят, като подтикват геймърите да си купуват мърчъндайз и някакви продукти и екстри в самите игри.

С набор от над 100 герои с различни умения и сложна игрова система, Dota 2 (както впрочем и други популярни игри в жанра като League of Legends) е твърде объркваща за външни хора и от Valve се опитват да поправят това като предлагат мачове с обяснителен коментар за незапознатите и правят цели документални филми за играта и турнирите с нея.

Но The International се оказа най-ефективният начин Dota 2 и електронните спортове като цяло да достигнат до широката публика. Цялото състезание се предаваше пряко онлайн с коментар на живо - и милиони го гледаха на своите компютри, таблети и смартфони. Финалният сблъсък на 21 юли даже се появи на челно място в сайта на спортния канал ESPN.

Победител стана китайският отбор NewBee, който прибра 5 милиона долара от наградния фонд. Нищо чудно - азиатците по начало са водеща сила в електронните спортове. Подгласниците Vici Gaming взеха 1.4 милиона, а другите пари бяха разпределени между останалите 19 отбора.

А наистина ли това е спорт?

„Научихме много за това как да организираме спортно събитие", радваше се след края на надпреварата Ерик Джонсън от Valve. Компанията с радост споделя наученото и с други подобни състезания по света.

Например базираната в Германия Лига по електронни спортове, която има повече от 4 милиона членове и 950 000 регистрирани отбори, проведе своя първи турнир ексклузивно по Dota 2 в края на юни. 12 500 души присъстваха на стадиона във Франкфурт, за да гледат на живо събитието.

„Не мисля, че има много игри, които могат да привлекат толкова хора", заяви един от организаторите на турнира Джеймс Лампкин. Той отчита, че Dota 2 все още е вторият най-популярен електронен спорт в света след League of Legends - игра в същия жанр.

Въпреки все по-голямата популярност сред масовата публика, увеличаването на мащабите и огромните наградни фондове, електронните спортове все още имат някои основни проблеми.

На първо място, те все още си остават занимание за ентусиасти, в което участниците разчитат единствено на наградните фондове, за да оцелеят в индустрията. Освен това приемът към жените-геймъри все още не може да се осъществи истински: общността около Dota 2 често е описвана като сексистка и е показателно, че досега нито една жена не се е състезалава в The International през четирите години съществуване на турнира.

Друг стар дебат около електронните спортове е дали те наистина представляват вид спорт, или са нещо съвсем друго.

Джеймс Лампкин разказва, че два дни преди Dota състезанието във Франкфурт, местният стадион бил напълнен с футболни фенове, които гледали мач на Германия от световното първенство.

„Имаше 19 000 души, които крещяха и скандираха. След два дни докарахме Dota 2 на този стадион и ефектът беше почти същият", казва той.

„Някои хора се питат дали електронният спорт е истински спорт. Ние не мислим, че този въпрос все още има някакво значение. Ако можеш да докараш 12 000 да гледат как най-добрите играчи в света се състезават по нещо, кой го интересува как се нарича състезанието?"

 

Най-четените