Смартфони, приложения, мобилен маркетинг, мобилна реклама... По тези теми от години се говори много. Публикуват се всякакви данни, предимно за чужбина, кои конкретни и смислени, кои - по-малко. За положението в страната ни, освен догадки, PR хвалби и недомлъвки, рядко се намира информация.
В опит да открие отговори на част от въпросите, вълнуващи професионалистите и широката публика, и да промени гореописаното положение, екипът на агенцията за анализи „Мобайл Ревю" ООД се срещна с хора от мобилните оператори и маркетинговите агенции. И се увери, че всеки мери нещо свое и го нарича, както намери за добре.
КРС брои „активни SIM карти с възможност за ползване на гласови услуги". Операторите пишат за "милиони клиенти, ползващи телеком услуги". Маркетинговите агенции питат живи хора из страната и после обобщават събраните анкети. За да се избегне сравняването на краставици с възглавници бе съставена методика, която разчита на силните страни на всеки от източниците на данни.
Мобилните оператори знаят броя и вида на устройствата, регистрирани в техните мрежи. Всяко устройство има свой уникален номер (IMEI), а първите 8 цифри от всеки IMEI определят производителя и модела, съответно вида на операционната система (ако устройството е смартфон).
Маркетинговите агенции проучват пазарните дялове на отделните оператори, без да са изкушени от връзките с инвеститорите и борсовите котировки да завишават бройки и проценти. НСИ в „Преброяване 2011" написа колко са жителите на България (към м.февруари 2011 г.) и какво е разпределението им по възрасти.
В резултат се появиха числата, с които може да се запознаете по-долу
2011 г., България и смартфоните
По оценка на „Мобайл Ревю" ООД броят на ежедневно използваните в страната персонални (и лични, и служебни) мобилни телефони и други GSM/3G устройства в края на 2011 г. е около 8,5 милиона. Към 30% от активните SIM-ове са във „втори", „трети" и т.н. устройства - втори и трети телефони, USB модеми, таблети и други. Около 10% от населението нямат мобилни телефони.
Делът на смартфоните (без таблетите) е над 12% от ползваните персонални устройства или малко над 1,04 милиона. Към началото на 2011 г. броят им е бил около 700 хиляди. Все още близо 2/3 от смартфоните са с операционна система Symbian, но за последната година относителният им дял от всички смартфони е спаднал с около 14%. Другата операционна система, която не успява да се възползва от общия ръст, е Windows Phone/Mobile, чийто дял е над 4%.
Android, с ръст от 3,5 до 4,5 пъти при отделните мобилни оператори, е най-агресивно нарастващата операционна система с дял над 15% от смартфоните. iOS също расте забележително - средно 2,5 пъти повече са телефоните на Apple в края на 2011 г., спрямо 2010 г., и приближават 9%.
Blackberry расте над средното за пазара, но с по-ниски темпове и гони 5%. Другият напредващ участник е появилата се през 2010 г. софтуерна платформа на Samsung - Bada, която заема около 1% дял. Linux, Maemo, Palm/WebOS имат заедно към 0,5% от всички смартфони.
Към 2011Q4 (четвъртото тримесечие на 2011 г.)
Защо стана така?
Повечето нови апарати се продават от мобилните оператори и техните партньори/дилъри. Успехът често е в зависимост от промоционалните условия, с които се предлага един или друг модел.
Отличниците по растеж
Втора година Мобилтел, Глобул и Виваком активно предлагат апарати с Android. Android-и има за всеки вкус и (почти) всеки джоб. Не е особено трудно да се намери Android без договор с оператор, на цена около и под 300 лв.
Втора година Глобул и Мобилтел официално предлагат iPhone. Телефонът на Apple е масовата статусна вещ в България. С появата на новите модели, старите продължават живота си като “втора ръка” апарати. Виваком трупа iOS потребители с изключително улеснена подмяна на SIM с microSIM и примамливи тарифи за пренос на данни.
Samsung успешно се бори на глобално ниво за първото място в класацията на производителите на смартфони. Със собствената елементна база, особено екрани и памети, корейците правят впечатляващи апарати. Което, съчетано с ниската отправна точка, води до трицифрените проценти ръст за Bada.
В средата
BlackBerry рядко е личен апарат в България. Изключение от случаите на „служебни телефони” са феновете на превъзходните им QWERTY клавиатури. Няма как да стане масов в период на криза и при липса на промоции за “млади текстописци”.
Symbian и Nokia, значително свалиха средните цени на продаваните смартфони. Но при липсата на успешни топ модели не могат да удържат на конкуренцията от Android и iOS. Въпреки силата на марката, броят продадени апарати е по-малък от тези с Android.
Наказани или неразбрани?
Новата версия на Windows за смартфони, WP7, остана непозната. Може би заради високите цени, на които опитаха да продават телефоните с WP7. Може би заради неразбирането и трудностите, с които се сблъсква всяко ново нещо.
Какво да очакваме през 2012 г.
Накратко: развитие на тенденциите от 2011 г.
С естественото отмиране на апаратите на 2-3 години, Symbian ще продължи да губи дял. Досегашните потребители на Symbian S60 и UIQ ще преминават на Android и iOS. Eвентуално Nokia ще успее да прехвърли малка част към WP7 и очакваната нова WP8. Bada няма шансове за утвърждаване, защото в Samsung действат многопосочно - успешно продават устройства с Android, заиграват се с WP, обявиха наскоро проект с Intel за Linux базираната open-source система Tizen, която ще ползва натрупания с Bada опит.
В „Мобайл Ревю” ООД смятат, че е напълно реалистично 2012 г. да завърши с 1,5 милиона смартфона в България, половината на Symbian, четвърт на Android, iOS с над 10%. При такива числа загърбването на мобилния маркетинг и мобилната реклама ще е сериозна грешка за всеки бизнес, разчитащ на клиенти с високи доходи.