Виждали сте това видео. Всеки в интернет го е виждал. Мъж стои в тясната си офис кабинка и гневно удря клавиатурата и монитора си. Секунди по-късно става, вдига клавиатурата и замахва с нея като с бейзболна бухалка, удряйки големия си монитор. В кадър се появява и главата на колега на Ядосания мъж, който наблюдава случващото се. А самият Ядосан мъж продължава с агресията, ритайки монитора си по пода.
Клипът започва да обикаля интернет най-вече чрез e-mail, преди повече от 20 години – още през 1997-а. Кръстен е с името „badday.mpg”(лош ден) и вероятно е първото вайръл видео в историята на интернет.
Все още можете да видите GIF-чета с части от него във Facebook и Twitter, което е необяснимо – повечето съвременни мемета трудно успяват да задържат интереса на хората повече от 20 минути след първото виждане, а какво остава за 20 години.
Освен невероятната издръжливост, видеото с Ядосания мъж може да се похвали и с друго. В този един-единствен клип има събрани почти всички стандарти на жанра – изглед от охранителна камера, времетраене под 30 секунди, ядосването в спокойна среда и неконтролируемото унищожение на чужда собственост.
Видеото също така е и едно от първите в интернет, които стават основа за теории на конспирацията.
Хора натискат пауза, правят скрийншоти, приближават в търсене на улики. Компютърът е изключен, уж ядосаният мъж се усмихва... да не би едно от първите вайръл видеа в историята да е също така и една от първите измами в интернети?
Популярното видео на Вини
Вини Личарди няма никаква идея, че ще стане толкова популярен, докато един него колега не му казва, че е видял видеото с рушенето на компютъра. Не къде да е, а по телевизията – клипът някак е стигнал до ефира на MSNBC и хиляди хора вече го споделят. Тогава не е имало израз „да стане вайръл“, просто защото не е имало прецедент за подобно нещо.
По това време Вини работи в технологична компания в Колорадо, носеща името “Лороникс“ (Loronix). Клипът е заснет там, а потрошеният компютър също е собственост на компанията. Но Вини не е бил изнервен до краен предел служител. „Лороникс“ е била забавно място за работа – от онези технологични стартъпи, в които колегите са оставали да играят Quake през нощта.
Компанията обаче разработва технология за запис на картината от охранителни камери. Било е необходимо да се направят демонстративни видеоклипове, с които да се показва на клиентите как работи системата.
Заради това Личарди и шефът му Питър Джанковски взимат една видео камера и започват да снимат. Заснемат как Вини използва банкомат, а също и как уж обира склада на фирмата. Той обаче иска да изиграе „недоволния служител“, което дава идея на шефа му. „Имахме няколко неработещи компютри, монитори и клавиатури, които наредихме върху бюрото“, разказва Джанковски.
Той е режисирал видеото, в което Вини разбива вече неработещ монитор и празна кутия от компютър. Били са им нужни два опита. „Първият път хората се смееха толкова силно, че трябваше да повторим“, разказва Личарди.
Видеото е конвертирано в MPEG-1, за да работи възможно най-добре с Windows Media Player и така да достигне до най-много хора. „Страхотна резолюция имаше – 352x240”, разказва смеещият се Джанковски.
След това „промо“ видеото е качено на CD-та, които са били раздадени на потенциални клиенти по време на различни технологични панаири.
През следващата година badday.mpg видеото започва да обикаля различни компании. Големият за това време файл обаче създава проблеми. „Лороникс“ получават обаждания, че заради прехвърлянето на клипа се стигало до сривове в сървъри за електронна поща.
„Пътувах със самолет и разказвам на човека до мен за видеото, а той каза „Виждал съм го!“. Човекът зад мен също казва „И аз съм го виждал“. Дори стюардесата го беше гледала“, разказва Вини Личарди. Макар да не го разпознават по улицата, той все пак е известен... в някаква степен.
Конспирацията BadDay.mpg
В днешно време невероятното разпространение на badday.mpg видеото изглежда невъзможно. Тогава не е имало YouTube, повечето електронни пощи са били с ограничено пространство, не е имало масови видео сайтове. Да бъде качено видео някъде е струвало пари, а свалянето му е отнемало време. Впечатляващо е, че какъвто и да е клип е успял да стане толкова популярен.
Но все пак нещо във видеото е успяло да ангажира хората, особено тези, които са се изнервяли на техниката в офиса си. Един от тях – Беноа Риго, вижда клипа през 1998-а, след като той му е изпратен от приятел по електронна поща. Става дума за кратка версия на оригинала с още по-лошо качество. Заинтригуван, мъжът си намира по-качествена версия, като му отнема 20 минути да я изтегли.
Един дъждовен уикенд Риго дори прави фен сайт, посветен на видеото, за да може да го разпространява без да пълни пощите на хората.
За късмет, преди това той е работил в ЦЕРН и все още е можел да качва файлове на сървърите им. Дори „големи“ такива като 5-мегабайтовото видео с Ядосания мъж.
Освен това Риго пише и кратък конспиративен текст, посочвайки някои странни неща във видеото. Истина или инсценировка е то? За да илюстрира „съмненията“, Риго използва и отдени кадри с червени кръгчета, които посочват съмнителните елементи в картината.
Почти по случайност този псевдо конспиративен сайт предвижда подхода на повечето теоретици на конспирациите в интернет. Обграждането с червени кръгчета на определени места от кадрите в дадено видео се превръща в нещо като обичаен метод, особено след 11 септември.
Скоро сайтът има хиляди посетители дневно, а клипът се разпространява още по-лесно. Един ден самият Ядосан човек, Вини Личарди, пише на Риго. „Благодаря за сайтовете. Ще видя дали мога да измисля нещо друго в близко бъдеще. Сега трябва да ходя да троша“, пише в краткия мейл, който Вини подписва с името си. Двамата си разменят още няколко съобщения. Изглежда, съзнават важността на клипа, но не предприемат друго, а днес Риго съжалява, че не е видял какви бизнес възможности се крият в клиповете.
Размазващ хит
С времето споделянето на видео става все по-лесно и по-лесно, а други хора също започват да записват свои версии на badday.mpg. Клиповете с трошене на техника се превръщат в мини-жанр.
В следващите 2 десетилетия формулата „лицето X унищожава обекта Y на място Z” става една от най-често ползваните за създаване на популярно интернет съдържание. А в самия поджанр се появяват и разновидности спрямо времената – в началото на новия век компютрите го отнасят най-често заради игра на World of Warcraft или Counter-strike. Тенденцията продължава и до днес.
В същото време, GIF-чета с Вини Личарди продължават да обикалят мрежата и до днес. Това, че клипът все още резонира със зрителите показва отношението ни към технологията, особено тази на работното място.
„Изумен съм, че това видео все още е популярно в някаква степен, но мисля, че просто всеки е бил в подобна ситуация. Хората се ядосват, защото софтуерът им създава проблеми, или има бъг... Всеки е искал да постъпи така в даден момент от живота си“, казва Вини.