Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нова криза за модераторите във Facebook: Кажи на терапевта си, той ще каже на нас

Поредно оплакване от модератори в социалната мрежа, които работят за външна фирма. Снимка: iStock / Getty
Поредно оплакване от модератори в социалната мрежа, които работят за външна фирма.

Животът на модераторите във Facebook не е никак лесен. Ежедневно те се сблъскват с най-отблъскващото и смущаващото съдържание, качено в социалната мрежа, което други нейни потребители са маркирали като неподходящо.

Не ограничавайте фантазията си, когато си представяте какво виждат тези модератори - от домашни еротични сесии до смущаващи кадри на насилие над хора и животни от различни точки на света. Само за една работна смяна един модератор може да прегледа до 800 публикации, много от които могат да бъдат описани като отвратителни.

Не е случайно, че на модераторите на Facebook от офисите на компанията в Остин, в щата Тексас, се осигуряват срещи с квалифицирани терапевти. За служителите на компанията в Остин - около 1500 души, отговаря Accenture - независима фирма, работеща като външен изпълнител за Facebook.

На теория предложената психологическа подкрепа трябва да свали част от товара, който се трупа в съзнанията на модераторите. На практика обаче се появява нов проблем.

Accenture е обвинявана, че притиска терапевти да разкрият какво точно са им казвали модератори във Facebook.

Около дузина служители на Accenture са написали писмо, публикувано от изданието The Intercept, в което казват, че "притискането на лицензиран терапевт да разкрие конфиденциална информация е в най-добрия случай предаване на доверието", а в най-лошия - "потенциално законово нарушение".

Казусът, който поражда това напрежение, е от началото на юли, когато мениджър от компанията Accenture поисква информация за тераптевтичните сесии на един от служителите.

Модераторите разказват, че след като терапевтът отказва, мениджърът настоява за това с аргумента, че терапевтичните сесии не са провеждани в медицинска среда, следователно няма изискване да не се разкрива информация. Терапевтът обаче повторно казва "не".

Не е ясно какво точно е искал да знае мениджърът, но има информация, че поне един терапевт е подал оставката си след натиск да разкрие информация за някои от модераторите, с които е разговарял.

Случаят обаче предизвиква реакците сред останалите служители. Модератори са ужасени от идеята, че е възможно терапевти да предават доверието на пациентите си. Според тях не става дума за "изолиран инцидент, а за системен проблем, който е завладял ръководството на Accenture".

"За тях ние сме боклук. Тяло в стол. Те не взимат под внимание работата, която вършим", казва един от модераторите пред Intercept.

Друг отбелязва, че в голяма степен Facebook носи моралната отговорност за всички травматични преживявания, през които модераторите преминават. Компанията, ръководена от Марк Зукърбърг, работи с различни външни изпълнители за осигуряване на модераторски контрол в социалната мрежа.

В писмото си модераторите в офиса в Остин настояват за оставката на конкретния мениджър и за системна промяна.

От Accenture обаче оспорват обвиненията. Компанията обяснява в свое становище, че е провела разследване, според което няма нарушение.

Освен това пред Fox Business неин говорител казва, че Accenture "често преглежда и инвестира" в програми, свързани с благото на служителите, като за целта "редовно търси мненията на експерти в индустрията, медицински лица и собствените си хора".

Според Facebook няма нарушение на условията за конфиденциалност, извършени от служител на Accenture. Въпреки това са се "възползвали от възможността", за да подчертаят пред външния изпълнител колко важно е обучението на мениджърските екипи и на самите терапевти.

Това не е първото оплакване от работните условия, което идва от служителите в Тексас. Те са подавали информация и преди, но във вътрешнофирмения форум на компанията, познат като Workplace.

През месец май Washington Post съобщи, че модератори са се организирали и са публикували оплаквания от заплащането си. Стартовият надник за тази работа е 16,50 долара на час, което според модераторите не е достатъчно. По думите им това ги е принудило да работят и на други места - като например да предлагат услуги като Uber, за да могат "да вържат двата края".

Вестникът съобщи за хиляди служители, които са прегледали или коментирали публикации в Workplace за оплаквания относно "микромениджмънта, намаленото заплащане и неадекватната терапевтична помощ".

Стигна се дотам, че Facebook да се зарече в прессъобщение да увеличи заплащането на част от работещите по модерирането на съдържанието в социалната мрежа.

Въпреки всичко през юни Verge публикува подробна статия за условията в друг модераторски офис - този в Тампа, в щата Флорида. Той е ръководен от друг външен изпълнител - компанията Cognizant.

В статията се съобщаваше как един от модераторите в Тампа е получил сърдечен удар и е починал на бюрото си миналата година.

Според бивши служители ръководството на Cognizant първоначално не е искало инцидентът да се обсъжда от страх, че ще повлияе на продуктивността. Освен това в същия офис в рамките на 3 месеца са били повдигнати две обвинения за сексуален тормоз срещу други служители. Модераторите съобщават, че помещенията, в които работят, често са мръсни, като най-ужасяващо е било положението в единствената тоалетна.

Чести били случаите на скандали и дори размяна на удари между служители. Има сигнали и за кражби.

От Facebook обещават да извършат одит на офисите в Тампа, който ще бъде ръководен от нейни партньори, както и че в за в бъдеще ще обмислят идеята да наемат повече служители на постоянна работа.

 

Най-четените