Телеком феноменът, който спечели място на изразите "LOL" и "OMG" в Оксфордския речник на английския език, вече е надживял своя пик. Изпращането на SMS отмира, твърди в ново изследване анализаторът на мобилната индустрия Читан Шарма.
Това не означава, че тийнейджърите ще спрат да се взират в смартфоните си по време на вечеря - всъщност потребителите намират все повече безплатни решения, които предлагат същата функционалност като SMS-ите, без това да се отразява на месечната сметка за телефон.
През третото тримесечие на 2012, американците са изпращали средно 678 кратки текстови съобщения месечно. Това е голяма цифра, но всъщност е първият път, в който кратките съобщения бележат спад - за сравнение пикът им в САЩ достига до 696 месечно през лятото. Според експертите, това вероятно е знак за перманентен отказ от SMS-ите.
"Благодарение на социалните мрежи и други платформи, опцията за изпращане на съобщения все по-рядко се използва от традиционния мобилен канал," коментира Уейн Лам, анализатор на безжичните комуникации в IHS Technology. "Потребителите продължават да си изпращат текстови съобщения, но SMS-ите започват да се конкурират с други форми на писмена комуникация".
Преди 5 години собствениците на мобилни телефони имаха две възможности за комуникация: гласово повикване или съобщение (и евентуално мейл за хора с Blackberry)
Сега обаче, след като смартфоните са превзели по-голямата част от пазара на мобилни телефони, повечето потребители разполагат с редица алтернативни възможности за писмена комуникация.
Facebook Messenger дава възможност на хората да говорят с приятелите си от Facebook в реално време. Клиентът за текстови съобщения WhatsApp, който работи подобно на изначалната програма за изпращане на SMS-и в телефона, е свален над 100 милиона пъти само върху Android-базирани смартфони.
Всички iPhonе устройства вече се продават с предварително инсталиран iMessage - софтуер за изпращане на съобщения, който дава възможност на потребителите да комуникират помежду си, без да използват SMS-ите, включени в техния мобилен абонаментен план.
Всички тези програми разчитат на безжична връзка с Интернет или мрежи от мобилни данни, вместо на традиционните гласови мрежи, през които се изпращат стандартните съобщения. Тези безплатни опции орязват ключов поток от приходи за телекомите, които генерират приблизително $20 млрд. от изпращане на SMS годишно.
Тактиките като поддържането на високи цени за отделните съобщения качват приходите, но и дават още по-големи шансове на конкуренцията в дългосрочен план.
Гласовата комуникация и SMS съобщенията са част от вече отмиращ бизнес модел
"SMS-ите са последният елемент от стария бизнес модел, който беше фокусиран върху гласовите повиквания," обяснява Лам. С намаляването на значимостта както на разговорите, така и на SMS-ите, данните се превърнаха в новата златна кокошка за мобилните оператори. Ето защо компаниите доволно отпускат хиляди безплатни минути и SMS-и, но същевременно почти са се отказали от неограничените планове за обмен на данни.
Лимитирането на обемите данни ще добие още по-голямо значение през 2013, когато все по-голяма част от функционалността на мобилните телефони се прехвърли към мрежите за данни. Мобилните оператори са решени да представят ъпгрейд на мрежата, наречен "Voice over LTE" още от следващата година. Веднъж щом стигнат дотам, гласовите повиквания ще се провеждат по мрежите за данни, както функционират понастоящем и някои програми като Skype и Vonage.
Този преход ще доведе до по-безпроблемни телефонни повиквания, тъй като мобилните оператори ще имат възможност да организират по-добре своите мрежи, които в момента са затруднени от потребността да разделят данни и гласови повиквания.
Вместо да се таксуват отделно разговорите, SMS-ите и обменът на данни, потребителите ще могат да се възползват от месечен пределен лимит на данните, който обхваща цялата функционалност на мобилните телефони.
Тъй като обаче потребителите стават все по-зависими от своите смартфони, една обединена сметка само върху данните не означава непременно по-ниски цени. По-вероятно е потребителите да имат същите проблеми с лимита на данните, каквито имат сега с минутите за разговори или текстовите съобщения. А мобилните оператори, някои от които вече съжаляват, че са успели да превърнат неограничените данни в потребителско очакване, ще продължат да извличат огромни печалби.
"Повечето оператори ще се справят," очаква Шарма. "Просто печалбата им се е пренасочила към друг тип среда, вместо традиционните гласови повиквания и съобщения".