Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ново приложение ще ви подсказва как да сте най-добрата версия на себе си, докато сте в офиса

Лазло Бок разработва мобилно приложение за мотивация Снимка: Getty Images
Лазло Бок разработва мобилно приложение за мотивация

Ако светът на човешките ресурси имаше рок-звезди, то Лазло Бок щеше да е една от най-популярните.

Около десетилетие той е начело на HR-отдела в Google - компания, която всяка година е по върховете на класациите за най-желано работно място. През 2015-а той издава книгата "Work Rules!", която дава напътствия как се изгражда корпоративната култура и веднага се превръща в бестселър.

10 месеца, след като се оттегля от Google, на 1 май 2017-а Бок обявява в профила си в LinkedIn, че се захваща с ново начинание.

Той дава началото на Humu и посочва, че иска "да направи корпоративната среда по-добра като използва науката, способността на машините да се самообучават и частица любов". Анонсът не дава никаква по-конкретна информация с какво ще се занимава Humu, но е достатъчен, за да разпали любопитството в и отвъд Силициевата долина.

През по-голямата част от последната година и половина Humu действа тайно. Мистерията около старт-ъпа обаче не отказва хората да искат да работят за Бок. В момента екипът на компанията е съставен от 20 души, но броят им бавно и сигурно нараства.

В продължение на 16 месеца Лазло развива и тихо разгръща бизнеса си заедно с група партньори, сред които други двама бивши служители на Google - Уейн Козби и Джеси Уисдъм. Тримата не пропускат нито една подходяща възможност да обсъждат мисията на компанията, а именно - да подтиква хората да бъдат най-добрата версия на себе си.

Въпреки това данни каква точно ще е дейността на Humu беше доста оскъдна и си остана такава дори и след анонса в LinkedIn. Тогава Бок ограничи точните цифри до това, че е събрал повече от 40 млн. долара чрез фондово финансиране.

Е, тайната вече е разкрита.

В постинг с своя блог Лазло описва своя водещ продукт, наречен "Nudge Engine" (в свободен превод - "машина за побутване").

Това е мобилно приложение, което използва поведенческата наука, за да предоставя на потребителите си персонализирани "побутвания" през целия им работен ден.

Те могат да бъдат простички напомняния като да благодарите на колега за добре свършената работа или да поискате мнението на по-стеснителен колега по време на работна среща.

Въпреки че думата "побутване" звучи шеговито и на английски, и на български, приложението разчита на сериозната наука. Миналата година проф. Ричард Талер получава Нобеловата награда за икономика заради изследванията си в областта на така наречената "икономика на поведението".

Тя комбинира психологията с икономическите анализи и обяснява как хората съставят краткосрочните и дългосрочните си планове.

Част от теорията на Талер е и "теорията на побутването", според която малки стимули могат да окажат огромно влияние върху човешкото поведение.

Бок посочва, че между колегите на едно работно място на ден се случва милиони взаимодействия - от работните срещи до дребни жестове като задържането на вратата за някого.

Лазло и Humu вярват, че с малко напомняне всеки може да изиграе своята роля за промяна към по-добро.

Платформата за приятелски известия на пръв поглед не изглежда като основа за здрав и успешен бизнес, но взаимодействията между служителите е сред тези тъмни кътчета, които са едновременно трудни за изследване и важни за продуктивността.

Моралът и мотивацията са пряко свързани с начина, по който човек се чувства или не се чувства на работа.

Humu ще се стреми да намери мястото си в глобалните тенденции да се използва изкуствен интелект, който да навигира служителите през работния им ден. Програми като Chorus например предлагат отзиви в реално време на хора, заети в областта на продажбите.

Textio помага на мениджърите да използват правилните думи, за да напишат максимално добре обявите си за работа. Има още редица приложения и програми, които разчитат на изкуствения интелект и се стремят да оптимизират работния процес.

В крайна сметка технологиите могат да подобрят работата в човешките ресурси или тази на мениджърите по продажби, само че има една важна подробност - офис културата все още се гради от хората. Дали служителите ще се съгласят да следват предложени от машина действия все още зависи изцяло от самите тях.

 

Най-четените