Въпреки че всички си имат собствено мнение за покупката на Instagram от Facebook за $1 млрд., всички можем да се съгласим за едно: Instagram е нещо ужасно за фотографите.
Защо ли? Нека изброим само няколко причини.
Отнемането на права
Нека погледнем правилата за употреба:
"...Чрез показване или публикуване ("постване") на каквото и да е Съдържание в или чрез услугите на Instagram, вие давате на Instagram не-ексклузивно, изцяло платено или освободено от лицензни отчисления ограничено право да използва, модифицира, изтрива, добавя, публично показва, публично изпълнява, възпроизвежда и превежда това съдържание, включително без ограничения да разпространява част или целия сайт в каквито и да е медийни формати през всякакви медиа-канали, с изключение на съдържанието, което не е споделено публично ("частно"), което няма да се разпространява извън услугите на Instagram."
Подобно на много фирми онлайн, който си имат работа със снимково съдържание (от Facebook до Pinterest), условията за употреба са всеобхватни и отнемат права от фотографите като условие за участие.
Проблемът с хубавите кадри е, че Instagram би могъл на теория да лицензира вашата прекрасна фотография на компания, без да плати за това на фотографа. Дали наистина те биха го сторили? Вероятно не, но все повече компании откриват полза в употребата на Instagram за създаване на взаимодействие с потребителите и изграждат на базата му свои базирани на съдържание маркетингови стратегии, така че все пак подобна възможност не е съвсем изключена.
Това е една от причините, поради които някои известни фотографи като Дарън Каръл устояват на изкушението да се присъединят към тълпата в Instagram, и предпочитат други приложения като Hipstamatic, които имат не толкова безцеремонни условия за употреба.
Качеството е отчайващо
Режисьорът и фотограф Ник Найт наскоро използва Instagram, за да заснеме модела Кара Делвиндж (вдясно) с многобройни животни в поредица, "вдъхновена от Интернет меметата, животинските GIF картинки и вкусът през есен/зима 2012 към крайно свръх-обличане." Очевидно в това има елемент на пародийност, тъй че вероятно това е било начин да се генерира публичност, отколкото да се заснемат красиви снимки. Но мисълта ни в случая е ясна: има още много да се желае от качеството на кадрите, особено на не особено осветени места.
Размиване от движение, слаб динамичен обхват, пикселизиране, списъкът може да продължи до безкрайност. Красивата моделка, носеща стилизирано облекло и държаща котки, само може да се просълзи при вида на заснетото изображение, което като качество е сравнимо с това от заснемане на екрана на стар телевизор.
Художествени филтри
Кажете ни, защо масите вярват, че прилагането на художествен филтър към изображението на мига го прави по-добро? Вижте, ама то е синьо! То има фалшив ореол от обектива! Този полароиден ръб истински ли е?! Странно е как ние се поддаваме на тези анахронизми от аналоговия свят. Децата дори не знаят, че тези художествени филтри са били базирани на истински аналогови феномени, и сега ги използват, защото смятат, че те изглеждат готини. Проклети деца!
Instagram е хранилище за симпатични животинки
Докато се стараете да снимате сериозни, задълбочени неща, Instagram се доминира от хора, които преди всичко снимат домашните си любимци. И тези хора трупат огромен брой последователи. Това става по същия начин, по който масовата любов към "Най-забавните домашни видеоклипове" бе наследена от вирусните видеа в YouTube - просто биваме увлечени от тази най-основна реакция да желаем да кажем "Ой, че сладкоооо". Дотолкова ли сме лишени от каквато и да е способност за преценка и добър вкус?
... и всички причини, поради които би трябвало да го използвате
Отнемането на права е теоретична заплаха
Фотографите могат да използват много фото-приложения в своя iPhone/Android, но най-привлекателното в Instagram са аспектите на социална мрежа. Чрез изцяло мобилната мрежа на Instagram се трупат последователи, но снимките могат да се качват и във Facebook - което дава достъп до две съвсем отделни групи. Изграждането на аудитория чрез многобройни социални мрежи позволява на професионалните фотографи едновременно да продължават да захранват изданията и агенциите с ценни комерсиални кадри и да създават потребителска аудитория, която би си купила книга или единична снимка, или би посетила организиран от тях семинар.
Плюс това, качеството е поносимо и ще става все по-добро; доказателство за това е, че уважавани източници като Getty Images, Foreign Policy, Newsweek и Sports Illustrated вече са счели, че снимките от Instagram са достатъчно добри за публикуване (трябва да признаем, че понякога те са от Hipstamatic, но границите са размити).
E, все пак е жалко, че толкова лоши снимки изведнъж започват да изглеждат по-добри...