Родният потребител може и да не знае много за компаниите „Нетинфо", „Инвестор.БГ" и „Уеб Медия Груп", но със сигурност е чувал за сайтове като abv.bg, vbox7.com, vesti.bg, dnes.bg, investor.bg, news.bg, lifestyle.bg или topsport.bg. Те достигат до практически всички българи, които са част от мрежата. Даже и в условия на криза, водещите сайтове са привлекателни за рекламодателите.
Само за няколко дни картината в българския Уеб се промени коренно. Три големи медийни групи с десетки сайтове смениха собствеността си. Това стана в много напрегнатата среда на предстоящи предсрочни парламентарни избори, замерване с компромати в публичното пространство и все по-малко доверие в традиционните медии.
Какво точно се случи?
Първата голяма сделка беше тази за „Нетинфо", която има най-много приходи и аудитория в България. Подведени от нереалистичните очаквания за ръста на онлайн пазара у нас преди кризата, през 2008 г. финландците от „Санома Груп" дадоха за компанията близо 60 млн. лева. Сега, според данни на „Капитал", те са продали „Нетинфо" на „Дарик Уеб" за 17 млн. лева.
Онлайн подразделението на радиоверигата изненадващо победи в надпреварата с други български компании, сред които беше и „Инвестор.БГ". Два дни по-късно, тя също се оказа с нов собственик. Сделката този път беше осъществена през борсата, а купувачът е медийната група Bulgaria On Air. Тя е част от групата на „Химимпорт" и има своя телевизия с бизнес насоченост, радио, списание и информационен сайт. Цената на придобиване е 16 млн. лева.
Около седмица по-късно стана факт и третата голяма сделка на онлайн пазара у нас. „Уеб Медия Груп" беше купена през борсата от рекламния бос Красен Кралев за малко под 1.5 млн. лв. Чрез "Алтернатив Медия Груп" ЕООД Кралев развива веригата „Утре" с множество регионални новинарски сайтове.
Защо?
„Когато („Санома"-бел.ред) купуват „Нетинфо" през 2008 г., пазарът изглежда повече от прекрасно, но това не прави сделката добра", коментира създателят на „Дарик Уеб" Христо Христов. Според него сегашният момент на спадащи приходи и читатели е правилният за стратегическо придобиване.
Христов смята, че сред над 30-те общи сайта на „Дарик Уеб" и „Нетинфо" ще има „категорични лидери в 7-8 пазарни ниши". Пред „Капитал" той посочва, че особени усилия ще се насочат към развиването на пощата abv.bg и видеосайта vbox7.com.
Пред новозакупения Investor.bg, изпълнителният директор на Bulgaria On Air Виктория Миткова посочва, че компанията е избрала закупуването на медийната група „наготово", вместо да чака години за развитието на свой подобен онлайн проект.
Миткова коментира, че синергията между двата екипа трябва да заработи възможно най-бързо и всички брандове ще бъдат развивани. За тази цел сайтовете dnes.bg и investor.bg ще обменят новинарско съдържание с телевизията, а освен това екипите им ще работят по онлайн проектите на Bulgaria On Air.
„Приходите от реклами са намалели драстично през последните няколко години, но за сметка на това интересът на читателите към онлайн медиите нараства постоянно", отбелязва Красен Кралев. Той припомня, че закупената от него „Уеб Медия Груп" притежава първия новинарски сайт у нас (news.bg) и първия спортен такъв (topsport.bg).
„Не очаквайте драстични промени в концепцията и политиката на сайтовете. Както вече казах, най-важното е двете групи да се допълнят взаимно и в кратки срокове да заработят оптимално добре заедно. Сайтовете Lyfestyle.bg и Money.bg от „Уеб Медия Груп" притежават огромен потенциал, на който ще обърнем специално внимание в плановете си", обяснява рекламният бос.
По думите му регионалните сайтове от групата „Утре" междувременно също ще се развиват, като целта е да отразяват случващото се в 10 български области - София, Варна, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Добрич, Русе, Плевен, Велико Търново и Благоевград.
Добра или лоша новина?
„Добрата новина от сделките е, че и в трите покупки има ясен купувач. Тоест, не бяха направени опити за скриване на собствеността", коментира журналистът Иван Михалев. Според него лошата новина от трите сделки е оттеглянето на чуждестранния инвеститор в лицето на „Санома".
Той е на мнение, че все още не може да се прецени какви са целите на новите собственици и дали има общ знаменател между тях. „Ако има такъв, той е че все повече инвеститори в медии пренасочват интереса си към Интернет, загърбвайки традиционните медии. Това е логичен процес. Първо мигрираха потребителите на информация (читатели, зрители, слушатели). Последваха ги рекламодателите. Сега е ред и на инвеститорите", коментира Михалев.
От рекламна гледна точка
„Закупуването на две от първите три онлайн медийни групи и на още една от топ 10, само в една седмица, бих определил, като една от най-сериозните медийни сделки в България изобщо. Фактът, че това стана само 20 дни преди изборите, едва ли е случайност, но не омаловажава тази сериозна консолидация", коментира Петър Симеонов, мениджър Интернет проекти в медийна агенция „Пиеро 97".
Той припомня, че „Нетинфо" и „Уеб Медия Груп" отдавна са „на тезгяха", а „Инвестор.БГ" е първата българска онлайн медия, пусната на борсата и сделка с нея би могла да стане по всяко време.
Според Симеонов, консолидирането е нормален процес, който намалява разходите. Тъй като създаването на качествена онлайн медия е свързано със сериозни разходи, даже и по-малките сайтове разчитат на това, че ще се развият и в един момент ще бъдат купени от някои от по-големите, смята специалистът.
„Нормално е да останат 10-ина силни играчи, а по-малките да бъдат нишови сайтове. За мен не е нормално да има над 100 месечни списания, над 20 национални ежедневника и стотици регионални вестници. Рекламният пазар, като цяло, е малък и няма причини скоро това да се промени", категоричен е Симеонов.
Той посочва, че важното за него и колегите му е дали след трите сделки ще останат търговските екипи и мениджмънта от преди сливанията, тъй като имат дългогодишен опит с тях. „Всъщност окрупняванията в крайна сметка намаляват преговорите по сключване на сделките, уеднаквяват правилата, цените и отстъпките", допълва Петър Симеонов.
„Интернет е единствения медиен канал, който устойчиво повишава приходите от реклама след началото на икономическата криза. Разбира се този ръст няма нищо общо с нивата от 2008 г., но все пак трендът е ясен", посочва той.
Според него предимство ще има този, който продължи да инвестира в онлайн медиите и който им остави поле за развитие на независима и безпристрастна журналистика.
Да не стане като с вестниците
Медийният експерт Орлин Спасов е на мнение, че всяко окрупняване на собствеността на медиите може да доведе да хомогенизиране на съдържанието, но това зависи от редакционните политики на новите собственици.
„Ако се избегне типичното за България задкулисно преплитане на икономически, политически и медийни интереси, което е основният фактор за ограничаване на плурализма, ако се инвестира в балансирана информация и анализ, новите собственици ще спечелят не само доверието на публиката, но ще могат и по-бързо да възвърнат инвестициите си", посочва Спасов.
Той обяснява, че онлайн средата у нас се асоциира с повече свобода и това е своеобразен кредит на доверие, даден от аудиторията. Медийният експерт цитира изследвания, които са показали, че хората у нас вярват почти еднакво много на телевизията и сайтовете.
„Ако ключовите български медии, опериращи онлайн, не отговорят на тези очаквания, бързо ще заприличат на онези вестници и телевизии, заради които България отиде на последно място в ЕС по свобода на медиите", предупреждава Спасов.
Според него ахилесовата пета и основен дефицит на новинарските сайтове е липсата на достатъчен брой добри журналисти, които да работят за тях. „Все още журналистиката в тази зона се възприема като един вид „втора ръка". Журналистическите елити - къде заслужено, къде не - продължават да се свързват с БНТ, bTV, Нова телевизия, БНР и още няколко отделни медии - печатни и електронни", посочва Спасов.
Той е категоричен, че трябва да се създадат условия, при които и в онлайн медиите журналистът да може да направи име и да не мечтае да отиде в „истинска" медия.
Нещо по-добро
Орлин Спасов отговаря отрицателно на въпроса дали има у нас достатъчно читатели, които искат да консумират качествено медийно съдържание. „По-добре е въпросът да се обърне - има ли у нас достатъчно предлагане на качествено съдържание? Отговорът е очевиден. Тогава защо се учудваме, че и публиката на качествените медии е малобройна?", пита той.
Според него по-продуктивният път е медиите да започнат да формират една по-взискателна публика, вместо да очакват, че тя сама ще се появи. „На медийния бизнес трябва да започнем да гледаме като на по-дългосрочна инвестиция. Време е да мислим за култура на медиите, за медийна екология. Това също е сфера, която трябва да бъде опазвана като важен ресурс - не само плажовете и планините", смята медийният експерт.