Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Може ли позитивизмът да измести хейта в социалните медии?

В отговор на вълната от смазващо негативно съдържание Снимка: Getty Images
В отговор на вълната от смазващо негативно съдържание

Социалните медии някога бяха място, което хората посещаваха, за да публикуват снимки на симпатични животни и връзки към странни материали, да споделят банални статуси с приятели и близки.

Но както показаха събития като президентските избори в САЩ през 2016 г., социалните медии са започнали да изглеждат предимно като инструмент за разпространение на послания на омраза и терен за тормоз на другите.

В отговор на вълната от смазващо негативно съдържание се зароди нова тенденция сред по-младите потребители - акцентиране и споделяне само на послания, които преливат от позитивизъм.

Мемета - изображения със сбити текстове, които целят да обобщят въздействащи сюжети и емоции - често предизвикват интуитивни реакции у хората, които се идентифицират с тях. Донякъде усещането е подобно на това, когато се разпознаеш в шегата на някой комик.

Меметата са "начин хората да изразяват себе си чрез различен медиен канал," казва Tumblr звездата Джейсън Уонг, направил кариера като медиен консултант. "Те са като емоджите на реалния живот."

WholesomeMemes, Instagram акаунт с над 22 000 последователи, е сред първите популяризатори на тази позитивна вълна.

Акаунтът често публикува мемета с животни и бебета, или комикси. Коментарите под тях са изпълнени с хора, отбелязващи приятелите си и фрази като "напомня ми за теб" или просто "ние."

Fake candles, real love 💖 #wholesomememes

A post shared by @wholesomememes on Jun 30, 2017 at 9:35am PDT


Доста дълго изглеждаше, че онлайн само най-ехидните и осъдителни мемета ще се споделят много. Ако някой пост не беше достатъчно хаплив или жесток, той просто оставаше незабелязан. Но през 2017, WholesomeMemes започнаха да подменят оскърбленията с насърчения - малък акт на възпитано неподчинение на вълната от негативна реторика в Интернет.

Администраторът на оригиналния Instagram акаунт, който предпочита да остане анонимен, приписва популярността на този тренд на самите теми. "Хората искат да се чувстват добре, и да накарат приятелите, семейството си и други близки хора да се чувстват добре," пише той. "Позитивното въздействие е това, което прави тези мемета популярни."

Акаунти и тематични групи за позитивни мемета вече съществуват в много социални мрежи, включително Reddit, Twitter, Tumblr и Facebook. Над 1 млн. души са се абонирали за тези платформи под различна форма, за да разглеждат изображения, носещи послания за любов към себе си и подкрепа за другите.

Социалните мрежи се превръщат в мрежи за подкрепа. Според изследване на Pew Research, 73% от тийнейджърките използват социалните медии като средство за получаване на подкрепа от близките и връстниците си.

Членовете на тази демографска група, която в последните години се свързваше основно с кибер тормоза, сега използват социалните медии, за да демонстрират грижа към другите и да поддържат по-добри отношения и комуникация.

Facebook статусите са се превърнали в сериозни размисли и възможност за смислен дискурс. 68% от всички тийнейджъри споделят, че получават подкрепа в социалните медии в трудни моменти.

Възходът на позитивните мемета е само малка част от цялостно движение за позитивност в Интернет. В началото на това десетилетие движението за позитивност към тялото се зароди като пряк отговор на нарастващите нива на хранителни разстройства. Зародилата се като хаштаг кауза еволюира до група за активизъм, която влияе на съдържанието и рекламите на компании като Dove, Aerie и Target.

Срещу всяка страница с език на омразата, която се появява във Facebook (който наскоро отново пое ангажимента да предприема мерки срещу езика на омразата) съществува "страница за комплименти" за конкретна училищна или университетска общност.

Тези страници, често поддържани от тийнейджъри, са променили начина, по който хората комуникират офлайн, както и онлайн, като са осигурили място за демонстрация на позитивизъм. Така че зараждането на позитивните мемета е просто най-новият начин, по който социалните медии са започнали да стават защитници на доброто.

Във време на безкрайни негативни новини и изображения, нормализиращи усещането за омраза към себе си, малките актове на защита на позитивизма в света може би са точно тихата революция, от която имаме нужда.

Най-четените