Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Първите десет и малко на българския уеб: Росана Лаво

Росана Лаво, ръководител на Интернет отдела на "Пиеро 97" Снимка: личен архив
Росана Лаво, ръководител на Интернет отдела на "Пиеро 97"

1. Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?

Интернет е среда, в която едновременно можеш да учиш, работиш, да се забавляваш и да общуваш. Позволи светкавична размяна на информация и отвори път на много нови бизнеси, забърза и промени невероятно живота. За мен лично Интернет е най-вече работа, източник на информация и комуникация с хората.

2. Какво беше българският уеб преди 10 години?

Каталогът на dir.bg.

3. Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?

Осъзнаването на факта, че могат де се правят пари от Интернет. "Пиеро 97" е първата медийна агенция, която заложи на българския уеб и предложи на рекламодателите Интернет като канал. 2002-ра година се сключват и първите договори за реклама с "Дир" и "Нетинфо". Това наистина е повратен момент.

Осигуряването на бърз достъп до мрежата (масовото навлизане на широколентов Интернет) и значителното увеличаване на потребителите са друг важен момент.

4. Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?

Разглеждайки българския уеб като медия навлизането на онлайн пипълметричните системи "Нилсън Онлайн" и "Гемиус България" през 2008-ма година беше едно голямо събитие. За първи път родният уеб беше обединен, измерен, категоризиран и представен професионално от трета независима страна. Метриките повишиха доверието на рекламодателите в българските онлайн медии, представиха ги като качествен рекламен канал със значителна аудитория. Въведоха терминология и улесниха планирането. Създадоха истинска конкуренция сред медиите.

5. Кое е явлението/откритието на десетилетието?

Facebook, без съмнение. Лягаме и ставаме с него. А това е само началото. Ако Цукърбърг осъществи мечтата си за консолидация на всичко върху една единствена платформа - тежко ни.

6. Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?

Доста са - знайни и незнайни. Ще говоря за тези, които са били важни и за мен. Имах късмета да се уча от най-добрите. Преди 10 години започнах при Владимир Жеглов в dir.bg. Владо беше пръв и създаде добри специалисти. Присъствието на dir.bg сред топ медиите и до днес само затвърждава мястото му в този списък. Александър Варов запали искрата в мен с невероятната си енергия, знания и талант, консултирал е почти всички, които днес са фактор сред българските уеб медии. Иван Иванов-Джако също е много важен човек за българския уеб, сега е шеф на Zed Digital Cybermark, а преди това беше маркетинг мениджър на Dir.bg. Венци Костов пръв обърна очите на рекламодателите към тази нова и пълна с потенциал медия. Годините до него в "Пиеро 97" бяха безценни за мен. Сега е шеф на Httpool България. Жюстин Томс пък е лицето на българския Интернет и най-големият негов радетел. С присъщата си деликатност и ведрост успява да привлече и сплоти хората в бранша за един успешен и силен български уеб.

7. Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?

В личен план мога да кажа, че открих областта, която ме интересува и в която искам да се развивам. Намерих работата, в която ми гласуваха довереие, и заех позицията, която ми носи удовлетворение и нови предизвикателсва всеки ден.

Медийна агенция "Пиеро 97" вече цели десет години е най-големият рекламодател в българския уеб. Няма сайт, който е искал да продава реклама и да не се е консултирал първо с Интернет отдела. За тези 10 години се доказахме като стабилен партньор, изградихме сериозни бизнес взаимоотношения с медиите и подадохме ръка на много нови и качествени проекти. Хубаво е да си пръв, постижение е да си номер 1 цели 10 години.

Увеличихме екипа от 1 на 6 човека.

Увеличихме рекламните обеми от няколко хиляди на няколко милиона лева.

Планираме, обясняваме, информираме, убеждаваме през всичките тези години. Нашите клиенти винаги са ни гласували голямо довереие и са зачитали нашето професионално мнениение за един медиен канал, който беше нов и непознат.

Голямо постижение е, че вече почти всички рекламни агенции имат отделен екип или поне човек, който се занимава с Интернет реклама и се правят все по-хубави и смислени кампании. В "Пиеро 97" винаги сме работили в посока това да се случи,

8. Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?

Незабравимо е да гледаш как нещо се ражда, прохожда, набира сила, расте. Още по-незабравимо е, когато си участвал, когато си дал своя принос, когато си помагал и си се борил и след тези 10 години в крайна сметка виждаш, че се е получило хубаво.

9. Кои са заплахите за българския уеб?


Същите, които са и за българското общество като цяло. Невъзможността да се преодолеят личните интереси в името на общото благо. Все още българският уеб няма единен силен глас, прокламиращ и отстояващ един общ интерес. Вярвам, че това ще се случи скоро.

10. Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?

Българският уеб ще продължи да расте, да се консолидира, да привлича все повече инвестиции и приходи от реклама. Ще се развие видео съдържанието и родната онлайн търговия. Освен това по-скоро отколкото очакваме българският уеб ще прескочи в мобилните телефони и ще стане постоянен спътник на всички българи. Най-интересното предстои.

 

Най-четените