Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Визитките са на изчезване

От появата на електронните комуникации начините за споделяне на информация един с друг се развиват скорострелно Снимка: Getty Images
От появата на електронните комуникации начините за споделяне на информация един с друг се развиват скорострелно

Бизнесът може да се променя, търговските марки може да изгряват и залязват, но поне една традиция в света на бизнеса като цяло е оставала непроменена в продължение на стотици години. Размяната на визитни картички между двама души, срещащи се за първи път, е ритуал, стар поне колкото и самият бизнес.

За повечето хора връчването на другия на информацията за контакт е важен момент - ясен знак, че е изградена връзка. Но колкото по-цифров става животът, в толкова по-голяма степен технологиите се опитват да осигурят футуристични алтернативи на превърналата се в старомоден аксесоар визитка.

От появата на електронните комуникации хората изпробват нови начини за споделяне на информация един с друг - от размяна на адреси на електронната поща, до обмен на номера на мобилни телефони - и все по-често свързване онлайн, чрез социална мрежа.

Обмен на данни за контакт - чрез просто докосване на два телефона

Зародила се е гама от услуги, възползваща от тенденцията за цифровизация - и на гребена на вълната й е съществуващата от две години компания от Силиконовата долина на име Bump Technologies. Тяхното приложение, което потребителите изтеглят на телефоните си, позволява обмен на информация за контакт чрез просто докосване на двете мобилни устройства.

Това е подход, който има много предимства пред традиционната хартиена визитка, твърди Сейди Баском от Bump - особено доколкото никой вече не ходи никъде без мобилния си телефон. "Това е лесно решение, винаги достъпно във вашия телефон - и не се налага непрекъснато да помните, че трябва да носите купчинка хартиени картички - или да се притеснявате, че те може да свършат в неподходящ момент."

Също така Bump дава на потребителите шанса да добавят познати директно в адресната книга, прескачайки необходимостта да въвеждат тези данни ръчно, или спестявайки на хората неудобството да ровят из купчини визитки, за да намерят необходимите им сведения.

"Нараства зависимостта на хората от мобилните им устройства, помагащи им да управляват живота си," твърди Баском. "Защо да губиш няколко минути, за да пишеш координатите на другия в телефона, ако можеш с едно докосване да запишеш необходимата информация за секунди?

"Цифрова визитна картичка" с пълно портфолио

Преминаването към цифрова комуникация си има и други предимства. При размяната може да бъде включена информация, която трудно би се побрала върху традиционна визитка - от рода на портфолио или дори автобиография. А за тези, които приемат позитивно тази идея, изграждането на връзка и във Facebook или Twitter може да се окаже полезен начин да се добави нещо лично в иначе стерилните служебни взаимоотношения.

Като се има предвид експлозивният растеж на социалните мрежи през последните години, немалко хора приемат тази тенденция като потенциална златна мина. Сред инвеститорите в такива технологии са Sequoia - групата за рискови инвестиции, известна с подкрепата си за Google, Oracle и PayPal, които са наляли почти $20 млн. в Bump с надеждата тази технология да се превърне в хит.

Междувременно най-голямата бизнес-ориентирана социална мрежа в света LinkedIn оповести плановете си да излезе на борсата с първично публично предлагане на акции (IPO). Анализаторите твърдят, че към този момент фирмата, позволяваща на хората да разменят информация за бизнес-контакти през Интернет, ще бъде с пазарна капитализация от $175 млн.

Аналоговите визитки пък са персонализирани и с уникален дизайн

И все пак, въпреки тенденцията за цялостна цифровизация на комуникациите, засега бизнесът с традиционни визитни картички е далеч от изчезване. Вместо това част от тях получават някои високотехнологични усъвършенствания.

По-ниските разходи за производство им означават, че е по-лесно и по-евтино отвсякога да си направите визитки по поръчка - което кара част от хората, опитващи се да изпъкнат от тълпата, да избират новаторски дизайн и материали от рода на алуминий и пластмаса, които преди са били твърде скъпи, за да се употребяват за такива цели.

Лондонската фирма Moo.com пък се възползва от технологиите по различен начин. Съвременните начини за цифров печат дават възможност на клиентите на Moo да използват собствени снимки, за да създадат стотици визитки, всяка от които съдържа различно, персонализирано изображение. В резултат на това компанията, която има клиенти по цял свят и офис в САЩ, си е спечелила сериозен брой почитатели сред занимаващите се с творчески професии и представителите на технологичния бизнес.

Основателят и изпълнителен директор на Moo Ричард Морос казва, че физическата, осезаема визитка "предава чрез дизайна и характера на собственика си". По негови думи тя е много повече от простата информация за контакт: "Колкото по-масова е цифровата комуникация, толкова по-значимо и съдържателно става взаимодействието в реалността - аналоговата комуникация все още е най-добрият вариант на конференции и официални мероприятия. Употребата на цифрова визитка може да изглежда в очите на другите подобна на разговор по мобилния телефон на масата по време на вечеря."

Размяната на визитки има и церемониален, личен аспект

Наистина, в някои култури дори и в наши дни ролята на връчването на физическа визитка с изписан на нея телефонен номер все още е изключително важна. Докато американците например неангажиращо изтърсват визитка от портфейла си, японските мениджъри внимателно подават на събеседника си визитната си картичка, държейки я с две ръце - като своеобразен знак на уважение.

Накъдето и да поеме еволюцията на визитките, едно със сигурност е ясно: развитието на онлайн социалната комуникация все повече размива границите между професионални и лични контакти. Колкото повече информация споделяме онлайн чрез услуги като Facebook, Twitter и блогове, толкова по-важна става и идеята за размяна на информация за контакт - без значение дали по физически или виртуален път.

"Станахме свидетели на промяна на демографските маси сред потребителите ни, след като Bump натрупа популярност," споделя Сейди Баском. "Повечето случаи на размяна на "електронни визитки" вече се случват след 17 часа, а най-използваните ни функции са инструментите за споделяне на снимки и изпращане на съобщения."

 

Най-четените