Иновативните хора се броят на пръсти - и това важи включително и за технологичния свят. Но Алекс Тю определено спада към малцинството на иноваторите - и то от много ранна възраст. Ключът към неговото креативно мислене, както сам признава, е в желанието му да разбере какво точно интересува всички останали... за да направи точно обратното. Или поне така описва той себе си пред BBC, които публикуват негов обширен портрет.
През 2005-та година Тю е на 21 години и има само едно желание: да намери отнякъде достатъчно пари, за да може да плати за тригодишното си обучение по бизнес мениджмънт в Университета в Нотингам. За повечето млади хора нуждата от пари би означавала да се хванат на почасова работа или да вземат заем от банката, но не и за него.
Затова, възползвайки се, че още живее в родния си дом в Уилтшър, Англия, той създава страницата The Million Dollar Homepage, чрез която продава миниатюрно пространство за реклама в интернет.
Той решава, че ще прeдложи всеки един пиксел пространство от екрана за по 1 долар на различни рекламодатели. "Рекламните карета" са отделени в блокчета 10 на 10 пиксела.
Getty Images
"Практически нямах пари и се тревожех за университета", казва той. "Затова измислих тази откачена схема за забогатяване, която за моя изненада след това заживя собствен живот".
Само за четири месеца неговата страница става много популярна и започва да се отблагодарява за вложените в нея усилия.
Твърде бързо се появява и първият милион.
А след това, още през декември, Тю отпада от университета, в който толкова много е искал да се обучава. Но за него това вече не е проблем.
Рекламодателите намират сайта за много атрактивен. Сред тях са медиите на The Times, пивоварни, онлайн казина. За Тю няма значение кой рекламира в сайта му, той просто търси хора, които "биха искали да си купят пиксели".
Пред BBC той разказва, че тогава в живота му се появява за първи път завистта. Идеята за страница като Million Dollar е много интересна и доста хора биха искали те да са се сетили първи. Но именно той е първият, който измисля този начин за предлагане на реклама, което и създава врагове на Алекс.
Въпреки че историята със сайта е от преди 11 години, днес Тю продължава в своя стил - а именно да върши нещата по различен начин от останалите.
Алекс Тю, 2007 / Getty
Днес Алекс живее в Сан Франциско и е основател и главен изпълнителен директор на стартъпа Calm, който предлага мобилно приложение със същото име.
Calm съдържа голям набор от програми за релакс и медитация, предназначени за успокоение на мисълта и психиката. В приложението също така могат да се намерят визуални и аудио стриймове, които да изпълнят сетивата ви с тихото ромолене на дъжда или с плисъка на вълните.
Приложението е безплатно, но потребителите могат да изберат опция, чрез която за месец, година или за цял живот ще разполагат с досъп до повече възможности.
Бизнесът със спокойствието
Тю съвсем не е единственият, който иска да направи пари, привличайки спокойствие в живота на хората. В световен мащаб на пазара за приложения има осезаемо нарастване на такива за самоусъвършенстване и релаксация. Сред най-харесваните са Headspace, Buddhify, Smiling Mind.
Неотдавна основателката на Huffington Post Ариана Хъфингтън изостави своята медийна империя, за да оглави своя новата платформа за самопомощ Thrive Global. Не е тайна и че много известни личности като Хилари Клинтън, Опра Уинфри и Пол Маккартни са известни с медиативните си практики.
С една дума: интернет вече е претъпкан от сайтове и приложения, които помагат на хората да постигат повече в живота. Но Тю отново мисли в обратна посока на масовото.
"Традиционно технологиите са насочени към подобряване на ефективността, към това как да бъдеш продуктивен, как да направиш повече и да постигнеш повече. Как да бъдеш зает, зает, зает. А Calm е точно обратното - това е приложение за това как да намериш мир и тишина в този прекалено шумен свят".
Всъщност Calm в известен смисъл е тийнейджърска идея на Алекс.
Той я обмисля по един или друг начин, откакто е на 14 години. "Винаги съм се интересувал от психология и от човешки ресурси", казва той. Като тийнейджър е чел всичко, което може по въпроса - от подобряване на паметта, до техники за стимулиране на концентрацията и кеативността. "И дори тогава си мислех, че трябва всичкото това съдържание да бъде достъпно онлайн по някакъв начин. Трябва да можеш да намериш сайт, който да ти покаже някои техники за релаксация и за успокояване на съзнанието".
Затова и когато основава Calm през 2012-та, той си представя неговото развитие именно чрез уебсайт. Но година по-късно компанията става мобилна чрез приложение. "Всъщност мисля, че това е една от причините за успеха на Calm - той е достъпен в движение, от собствения ви телефон".
Алекс определено е уцелил вълната - Calm има шест милиона посетители, а компанията на три пъти получава финансиране от общо 1.5 млн. долара. Той не може да цитира точни цифри, но уточнява, че стартъпа носи милиони долари приходи всяка година.
И все пак, за да стигне до Calm, той изминава дълъг път. Неочакваният успех на сайта Million Dollar му позволява да развива нови идеи, но и го отдалечава от онова, което му е наистина интересно.
След първия си уебсайт Алекс се впуска в множество експерименти. Първо той създава Pixelotto - опит да продава пространство за реклама, подобно на Million Dollar, след това е PopJam - социална мрежа за споделяне на смешно съдържание, а накрая One Million People, което отново напомня първия му проект, но със снимки, вместо реклами.
Нито един от проектите му обаче няма успех.
Тогава Тю решава да замине в Сан Франциско, където да работи за технологичната компания на свой британски приятел - Майкъл Бирч, създател на сайта Bebo.
Бирч от своя страна оценява енергичността на Тю и неговата креативност:
"Алекс е човек на идеите и не се бои да мисли на едро. Той се премести в САЩ, за да работи с мен по мои проекти, но никога не е преставал да обмисля варианта да има свой бизнес един ден", разказва той.
По-малко от година по-късно Тю напуска компанията на Бирч и основава Calm.
"Винаги съм си мечтал да осъществя някоя своя значителна идея, която да може да промени живота на хората по позитивен начин, но тогава правех неща, свързани по-скоро със забавната страна на живота - и може би не толкова важни за света. Затова направих крачка назад и започнах да осъществявам тази своя стара идея - Calm".
Но когато съоснователят нa стартъпа Майкъл Актън Смит пръв подхвърля идеята за Calm на инвеститорите, те не скачат до тавана от радост. "Първото финансиране беше много трудно. Идеята ни се различаваше в много аспекти от традиционния бизнес. Не беше точно технологичен стартъп, въпреки че имаше много технологични аспекти. Затова в началото беше трудно да убедя хората, че това е добра идея".
Но да не те разбират не винаги е лошо, добавя той.
"Когато хората казват, че твоята идея е странна или не я одобряват - това може би е за добро. Аз пък знаех в сърцето си, че това е правилното нещо за мен".