Предсказването на края на Facebook през 2014 изглежда неразумно. Усещането е сравнимо с това да посочваш дата за падането на Берлинската стена през 80-те години.
През юни тази година титанът на социалните мрежи имаше 1.32 милиарда активни потребители месечно. Според данни от последното проучване на изследователския институт Pew, 71% от възрастните в мрежата използват Facebook.
Като се има предвид, че 73% използват социални мрежи, това означава на практика: всички
Светът на стартиращите компании е пълен с хора, лансиращи идеи и провалящи се в опитите да създадат следващия световен суперхит. Преди дни обаче се случи нещо много интересно. Сан Франциско започна да изскача от преливащата от реклами каша на Facebook и да се прехвърля в чистата, празна социална вселена на Ello.
Ello прелива от бъгове, още не е излязла от бета-тестове и тепърва стартира. 31 000 нови потребители са пожелали да бъдат бета-тестери в пиковия момент на отминалата седмица. В четвъртък екипът на Ello бе принуден да спре разпращането на нови покани за сайта, тъй като не успяваше да удържа на темпото.
Творение на дизайнера на Kidrobot Пол Бъдниц, Ello е "анти-Facebook". Тя съществува от известно време, но скорошната борба на ЛГБТ общността с политиката на "истински имена" на Facebook бе от решаващо значение за прехода към сайта. Ello се позиционира като мрежа с манифест и социална съвест. Логото й съдържа заплаха в духа на "V като вендета": черно смайлче без очи с въртяща се уста, което имитира социалния поглед, който толкова сме свикнали да подхранваме онлайн.
Хората забравят, че промяната е единствената константа
Facebook няма да съществува винаги. Единственият въпрос е кога ще започне преходът от него към нещо друго, кога и накъде ще се насочат хората.
Тази година се празнува десетилетие, откакто Марк Зукърбърг и неговият разнороден екип of 20-годишни програмисти се е преместил в Пало Алто, Калифорния, и е създал нова фаза в кратката история на Интернет с успокояващия си син шрифт sans-serif. Facebook успя, като ни осигури огледало по време на ранното развитие на мрежата. Неизбежният му залез ще произлезе от проблем, който започва да става доловим едва когато пораснете: сложното естество на времето.
Основната стратегия за управление на идентичността на Facebook са фотоалбумите му. Те са единствената част от нас, която той ни позволява да съхраняваме, търсим и каталогизираме по смислен начин. Като Нарцис, можем да организираме хиляди и милиони изображения на нас самите през годините. Няма подобна организираща функция за идентичностите, които създаваме, докато се променяме: мислите ни, книгите, връзките, публикациите и музиката.
Facebook претендира, че американските потребители прекарват 40 минути дневно в сайта, което означава цели 243 часа годишно. Като се има предвид това, не е изненада, че миналото ни "аз" започва да изглежда потискащо и тромаво в техните рамки.
Най-важната социална функция на Facebook, обратната страна на снимките, някога беше, че той ви даваше място, където да се свързвате с други хора
Той беше споделен колективен облачен разум с хора, с които иначе бихте се отчуждили. После Facebook започна да използва алгоритми за новинарския поток и стандартни филтри, за да избира кои постове да виждате, опитвайки се да забави потока - и да засили вероятността да видите ъпдейтите на Бритни Спиърс, вместо тези на вашите приятели. Общият ефект беше инфантилизация. Когато Facebook се държи като арогантен родител, естествено е възрастните да искат да се изнесат оттам.
Постоянното събиране на данни и потоци от персонализирана реклама допълнително засилиха обидата от и без това съществуващото ограничено, лишено от въздух социално пространство. Интернет може да изглежда като светлина и импулси, но ефектите от него са реални. Визуално и емоционално, вашето "аз" във Facebook все още си остава дете.
И тук се намесва Ello
Много от основателните опасения около новата социална мрежа произлизат от начина, по който тя ще успее да защитава данните на потребителите и да се предпазва от нашествието на реклами.
Създателите на Ello са абсолютно категорични в позицията си, че вие няма да бъдете превръщани в продукт, няма да бъдете управлявани и продавани - но както някои бета-тестери вече съобщиха, фирмата все пак е приела рискови капитали - цели 435 000 долара. И инвеститорите обикновено държат да си получат парите с лихва, при това бързо.
Ello казват, че ще монетизират услугата си, като продават допълнителни функции. Ако това осигурява достатъчно, за да се удържат на повърхността, а при настоящите темпове на растеж това звучи по-скоро като несигурно "ако" - да се надяваме, че мрежата ще може да се стабилизира и да продължи да се развива. Социална мрежа, където може да плащате за персонализация, като същевременно се осигурява някакъв тип цялостно социално пространство - не крещящия мрачен бум на последните дни на MySpace - със сигурност би била привлекателна за мнозина.
Има много други функции, които биха били полезни инструменти. Възможността да съхранявате и споделяте идеи, връзки и списъци, без да губите нищо в постоянно течащия поток на настоящето, би била голям плюс.
Facebook вече изглежда като парти за стари хора
Не че това непременно е нещо лошо. Понякога човек иска да отиде и на такова парти, защото си заслужава да види хора и да похапне торта с дядо си... макар и да има риск да се наложи да плати парсата си за това. 243 часа годишно на парти за старци обаче изглежда твърде много.
Вече не сме бебета или малки деца в Интернет. Можем да си строим много добри къщи за нас самите, ако не сме заети да се гледаме в огледалото, разположено в стая, където стените са боядисани в меко синьо, което нямаме правото дори да докосваме.
Ello може и да не се окаже "героят спасител" в света на социалните мрежи. Но става все по-ясно, че с настъпването на тинейджърските години на Интернет, вече е крайно време да се изнасяме оттам.