Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Error 53" тайно унищожава iPhone, ремонтиран извън Apple

Error 53 не е бъг в операционната система, а нарочна мярка за сигурност Снимка: Getty Images
Error 53 не е бъг в операционната система, а нарочна мярка за сигурност

Ако наскоро сте ремонтирали iPhone 6 в неоторизиран сервиз и все още не сте видели страховития надпис на екрана "Error 53", значи имате късмет.

Грешката излиза при онези смартфони на Apple, чиито екрани или home-бутони са минали на ремонт при техник, различен от оригиналния.

Устройството влиза в постоянен режим на рестартиране след опит за ъпдейт на софтуера, което го прави практически неизползваемо. Сбогом, iPhone.

Доскоро съвсем малко хора извън технологичните среди бяха чували за проблема с т.нар. "Error 53" - обикновено той се получаваше при устройства, чийто homе-бутон с вграден четец за пръстов отпечатък е ремонтиран от "неофициален" сервиз или техник.

Сега обаче хиляди потребители на iPhone 6 се оплакват, че при ъпдейт до последната версия на операционната система на Apple - iOS9, софтуерът на телефона се чупи непоправимо.

Нещо повече - всички снимки или други данни, които са пазени в паметта на засегнатия iPhone, се губят безвъзвратно.

Британското издание The Guardian разказва случая на фоторепортера Антонио Олмос - самоопределящ се като заклет фен на Apple - чийто iPhone е блокирал след ъпдейта до iOS9.

Олмос се намира на снимки в Македония в разгара на бежанската криза, когато изпуска телефона си и се налага спешно да го ремонтира, за да може да продължи да работи.

"Намирах се на Балканите, отразявахме кризата с бежанците през септември, когато си счупих телефона. За мен беше абсолютно наложително да го ползвам, затова го дадох в местен сервиз. В Македония няма фирмени магазини на Apple. В крайна сметка, хората поправиха екрана и home-бутона, и всичко работеше перфектно", казва Олмос.

Месеци по-късно получава известие, че може да инсталира последната версия на операционната система на Apple, той прилага ъпдейта и след секунди телефонът му умира, като вади съобщението "error 53".

Когато Олмос носи iPhone-а си за ремонт в един от офисите на Apple в Лондон, служителите му казват, че не могат да му помогнат по никакъв начин, защото телефонът му неизползваем.

Налага се да плати 270 паунда за подмяна, което го вбесява.

"Това е нещо необяснимо. Как е възможно една компания умишлено да съсипва собствените си продукти и да не предупреди клиентите си предварително? Извън големите индустриализирани държави, всъщност почти няма официални Apple-магазини, затова повредените устройства се поправят основно от малки технически сервизи", коментира той.

От Apple излязоха със съобщение, че всъщност Error 53 не е бъг в системата, а целенасочена мярка за сигурност.

"Ние гарантираме защитата на данните от пръстовите отпечатъци чрез т.нар. security enclave (процесор за обработка и криптиране на дактилоскопичните данни), който е уникален за всеки отделен Touch ID - сензор. Когато вашият iPhone се ремонтира в оторизиран сервиз или във фирмен магазин на Apple и се постави нов четец на пръстови отпечатъци, новият сензор се синхронизира повторно с процесора", казват от Apple.

Те твърдят, че тази проверка за синхронизацията гарантира, че смартфонът и функционалностите на iOS, свързани със събирането на лични данни, не са компрометирани.

"Без нея сензорът може да бъде подменен със зловреден хардуер, така че защитените ви данни да се окажат достъпни за трети страни. Когато iOS засече грешка в синхронизацията, Touch ID (включително системата за мобилни разплащания Apple Pay) спира да работи, за да гарантира сигурността на устройството".

Всъщност, презастраховката на Apple по отношение на защитата на лични данни е напълно логична - компанията носи отговорност за опазването на чувствителната информация през системата си, благодарение на която потребителите от цял свят правят милиони парични транзакции всеки ден.

Но по-големият проблем е, че "презастраховката" не просто спира работата на Touch ID, а вкарва телефона в непоправим блокаж.

От Apple казват, че всеки техен клиент с подобен проблем може да се обърне за помощ към support-отдела на компанията, но въпреки това не е сигурно, че няма да ви се наложи да платите допълнителни такси - все пак ремонтът в неоторизиран сервиз представлява нарушение на гаранцията.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените