"Луда съм по „Тифани“. Нали знаеш онези дни, когато си изплашен, но не знаеш от какво. Когато се чувствам така, единственото, което искам е да скоча в някое такси и да отида в „Тифани“. Успокоява ме веднага. Нищо лошо не може да ти се случи там. “
Думите са на Холи Голайтли - най-известното момиче на повикване, от новелата на Труман Капоти, „Закуска в Тифани“. На екрана тя оживява благодарение на Одри Хепбърн през 1961 г.
Дали заради това или поради друга причина, но едно е сигурно – трудно можеш да устоиш на изкушението да не харесаш една от най-известните бижутерски марки в света, основана в далечната 1837 г. Хубавото е, че в този случай не е фатално да се отдадем на изкушението. Всички сме като Холи – никога няма да можем да си позволим скъпите бижута и аксесоари на „Тифани“, но няма да откажем да им се наслаждаваме от разстояние (е, можем все пак да се задоволим и с покупката на сребърна телефонна шайба).
При „Тифани“ не става въпрос само за красиво направени, лъскави колиета, гривни, обеци, пръстени, фигурки и всякакви други аксесоари.
Тук става въпрос за пионерство в дизайна и производството на бижута, за история, за фирма, която съществува вече близо два века и успява да запази етикета „луксозна марка“.
Тук става въпрос за феномен.
Всичко започва през 1837 г, когато Чарлз Луис Тифани, пристрастен към диамантите богаташ, отваря малък магазин за луксозни стоки в Ню Йорк. Мястото постепенно става популярно сред нюйоркското висше общество. Всичко се променя през 1878 г., когато мъжът купува един от най-едрите жълти диаманти в света и му дава името „Диамантът Тифани“ - това бетонира завинаги мястото му в производството на бижута. Артикулите на „Тифани“ стават синоним на върховния лукс.
Тридесет години по-рано, през 1848 г., купува бижута, принадлежали на френския кралски двор, шокира света и получава прозвището „Кралят на диамантите“. От този момент до наши дни, марката е дом на най-добрите диаманти в света.
По какво ще познаете „Тифани“? „Хародс“ си има своите зелени кутии, но синята кутия на „Тифани“ е много повече от опаковка. Тя е символ на марката – компанията дори има патент върху въпросния син нюанс – Pantone 1837. Цветът е избран още от Чарлз Тифани за ежегодната книга с новите колекции на магазина – Tiffany Blue Book. Какво обаче има в тази кутия? Кое прави „Тифани“ „Тифани“?
На първо място са дизайнерите – тези, без които и най-красивият диамант няма да се хареса на никого. Сред най-известните са Луис Тифани (син на Чарлс), Жан Шлюмберже, Елза Перети, Анджела Къминг и Палома Пикасо. Техните дизайни отразяват епохи, култури и остават в историята.
Създаването им маркира ключови моменти в историята на марката и на целия бизнес изобщо. Кои са тези бижута? Всичките. Тук няма едно "най" - всичко е "най". Има стотици артикули, всеки от който носи своята собствена история, белези, свят, дизайн, душа. За всеки човек е различно.
И може за някои да изглежда налудничаво такова превъзнасяне по нещо, без което животът би продължил лесно да съществува.
Тук обаче нещата са свързани с изконната човешка потребност по красота. Красота, която може да бъде открита както в малките, така и в големите неща. И от двете има в „Тифани“. Помните ли какво можете да си купите от там за 10 долара? Ако не, изгледайте „Закуска в Тифани“.
Неслучайно Холи Голайтли ходи в Тифани. Неслучайно 180 години след основаването на марката, тя все още устоява на времето. И не е лъжа – всеки може да влезе в Тифани и ще бъде третиран като кралска особа. Можете да си купите нещо за по малко от 500 долара, може и нещо за стотици хиляди.
Как ще излезете от там, може и да има може и да няма значение – различните хора ще отговорят различно. Някои искат бижута за милиони, други, тези от бандата на Холи се задоволяват с „по-малко“ - сребърна телефонна шайба, компанията на красив партньор и кратка разходка сред витрините.