Задават се празници и вероятно някои кроят планове как ще седнат на масата със семейството в почивните дни и ще пуснат телевизора да потърсят някой филм.
Наш дълг обаче е да ви кажем: Не си го и помисляйте! Това е ужасна идея поне по две причини - първата е задължителният душ от нелепи коледни филми, с който българските телевизии ни обливат от години (за добро или зло, нито един от тях не е български). Втората е, че гледането на филм по българска телевизия от известно време се е превърнало в нетърпимо изживяване.
Запознатите със статуквото ще ни извиняват, че им откриваме топлата вода. А който не ни вярва, нека само пробва с някой филм, който вместо по платени канали като HBO, е по някоя от частните национални телевизии и се излъчва в праймтайма. Тогава го очаква истински ад.
Би трябвало да сте наясно, че на всеки двайсетина минути филм внезапно ще гръмват рекламни блокове от минимум 7 минути със забележително по-силен звук, за да ги чувате и ако идете до кухнята или пробвате да се спасите в тоалетната. Сами може да сметнете с колко удължават общото времетраене на филма - подсказваме, че ако е някой от и без това по-дългите епоси, над три часа пред телевизора не ви мърдат.
А впоследствие в главата ви ще останат не сюжетът, героите или диалогът, а празничното намаление на доматите, промоционалните лихви по депозитите, мобилните планове на трите оператора и най-ефикасното лекарство против гъбички. Ще можете да ги изрецитирате наизуст след вашата киновечер.
Дори по време на самия филм няма да ви оставят на мира. Горе вдясно по традиция ще седи логото на телевизията, горе вляво също през цялото време най-вероятно ще се наслаждавате на рекламно лого, призоваващо ви да не пропускате най-актуалната риалити програма или празничен блок „Утре вечер от 20.00". Ако и това не ви стига, отдолу периодично ще изникват логата на супермаркети, вериги магазини и други марки. Така на около една трета от телевизионния екран филм няма да има.
За капак, ще слушате филма болезнено дублиран на български с едни и същи гласове, които познаваме твърде добре като героите от „Двама мъже и половина", „Сексът и градът" и повечето останали сериали по всички телевизии.
Е, кой би се подложил на такова нещо, ако може да си свали филма от интернет?
Едва ли ще го спре фактът, че агресивността на рекламите по време на най-рейтинговите предавания е световна тенденция от години и има далеч по-фрапиращи случаи (например изпуснат гол на световно първенство от английската ITV, по време на който се излъчва странен рекламен клип). Торент алтернативата просто е твърде примамлива и ще ни накара и през тази Коледа да избягваме въобще да докосваме дистанционното.
Истинският проблем обаче е, че сме в България - и за мнозина телевизорът все още е единственият възможен досег с киното...