„България без цензура" е получила поредица от спонтанни дарения с един и същ размер за кампанията си преди европейските избори. Това показва изследване на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Партията на новия политик Николай Бареков води и най-скъпата медийна кампания - за отразяване са похарчени 1 095 865,85 лева.
Декларираните дарения към 31 май надхвърлят тази сума - 1 203 250 лева. В периода между 28 май и 31 май броят на отчетените даренията за ББЦ е нараснал 5 пъти - от 98 на 500. Така само за три дни сумата е скочила от 315 950 лв. на 1 203 250 лв. от максималните за кампания 2 милиона лева. Така поне формално се оправдава произходът на средствата за кампанията. Най-много дарения се получават от София - 96, следва Пловдив - 64 и Монтана - 43.
ББЦ има договори с 38 медии, като за стойността на 22 от тях няма информация. Договорите за останалите 16 са за общо 1 095 856, 58 лева. За финансовите условия на договорите няма информация при половината от медиите, затова може да се твърди, че вложената сума е по-висока от посочената.
Освен за медии, в една кампания има разходи и за външна реклама, събития, сувенири, застъпници, наети експерти, транспорт, наеми на зали, административни и т.н. Само застъпниците и представителите на ББЦ на тези избори бяха 17 377. Свързани с коалицията НПО-та имаха 30 000 наблюдатели в изборния ден.
Двойна подкрепа
Има дарители, които са дали двойно над позволения лимит от 10 000 лв. - петима души са дарили два пъти по толкова. Освен това всички „двойни дарения" са направени в един и същ ден - 21 май, а всички, надвишили допустимия лимит са от Стара Загора. 363 дарения са на стойност над минималната работна заплата, но за половината от тях липсва задължителната декларация за произход на средствата. 79 350 лева са дарени от хора, които живеят на село, а средната стойност на дарението е над 1 500 лева.
Близо половината от прихода на ББЦ е генериран от дарения на стойност 10 000 лева - общо 57. Най-много са даренията от 1000 лева - общо 117. Любопитен факт е, че още в деня на разкриване на банковата сметка в ДСК, 4 април 2014 г., според данните от регистъра, за ББЦ са направени 42 дарения на обща стойност 32 490 лв.
Приходите в кампаниите освен от дарения се формират от субсидиите на партиите, медийни пакети и кредити, които участниците в изборите могат да вземат, за да финансират всички дейностите в предизборните кампании. ББЦ има медиен пакет от 20 000лв. Лидерите на ПП ВМРО, която е част от коалицията, заявиха, че са отделили за кампанията 500 000 лв. от субсидията си.