Предлагаме избрани тезисни моменти от поредното (авто)интервю на министър-председателя Бойко Борисов днес пред събеседника му - журналистката от TV7 Инна Пелева.
За горивата
"Безспорно е, че за първи път в последните 22 години се отчита, че с контрабандата на горивата е приключено и мерките, които взехме в тази посока са изключително правилни и ефективни преди всичко. Четири мерки обсъдихме. Министър Дянков е в Брюксел лично от еврокомисаря да получи отговор дали можем да намалим акцизите. Предварително знаем (отговора - бел.р.).
Не им прави чест на политическите партии толкова нагли популисти да бъдат, да излизат и да казват: "Намалете акциза". И аз ще изправя еврокомисаря с нашия вицепремиер Дянков на съвместна пресконференция да им кажат, че лъжат хората и че намаляване на акцизите не може да има.
Но от тези няколко мерки, които, повтарям, част от тях трябва и да питаме дали могат да станат, но целим около 15-20 стотинки да намалим от цената (на бензина и дизела - бел.р.). Всеки трябва да отстъпи по малко, включително ние по акциза на биодизела, още повече, че ми представиха документи от превозвачите, в които камиони и автобуси най-съвременно поколение изрично в документите пише да не се карат с биодизел.
И не на последно място обсъждаме дали може 90-дневният срок, който имат да съхраняват горива, може да бъде смален, оттам също да се спестят стотинки. В общи линии това са мерките.
За цените
"...Няма как да се направят цените да паднат така, както ни се иска на нас. Това беше в други години. Сега има пазарна икономика, веднъж. Втори път, бум на цената на петрола. Завчера Европейската централна банка дава прогнозни цени на 118 долара, разчетите на "Нефтохим" са на 85 долара (Е как така, нали шефът на "ЛУКойл-България" каза, че петролът, който влиза в рафинерията, е на международни, а не на "руски" цени... - Бел.р.).
Това е пазарът, за наше най-голямо съжаление, световна икономическа криза незапомнена, световна финансова криза незапомнена, цунами и ядрена катастрофа в Япония. Всичко това шеметно сваля световната икономика, създава хаос в света.
За доходите
"...Да вземем заем и да задължим следващите поколения за това, че сегашните не сме работили както трябва? Който иска, да дойде да стане премиер, да вземе заем, да ги похарчи парите и да превърне България в Гърция. Аз това няма да го направя на никаква цена.
И понеже си говорим откровено, аз два-три дни наблюдавам трафика на София. Абсолютно никаква разлика няма в трафика на София. Не знам как е в другите градове, ще ходя в Хисаря да откривам пречиствателна станция, ще видя как е и там. По никакъв начин цената на горивата в София не се е отразила. Вие колко време пътувахте от телевизията до тук?
Няма икономическа, финансова и каквато и да е логика да вземеш заем и да го похарчиш за заплата и за пенсия. Има логика, това и Световната банка днес одобри стотици милиони за нашите реформи в жп транспорта, защото това ще носи приходи след години, затова се толерира изграждането на инфраструктура - магистрали, пристанища, скоростни влакове, нови жп линии, защото това ще допринася за следващите поколения да изкарват парите си и да живеят добре.
Това поколение, предишните поколения, затова, че се подвеждаха 22 години по всичките тия партийци, които още продължават, 22 години участвайки в прехода пак искат да са на власт, ами ако народът се подведе по тях си е негова работа и ще си плати за това.
Заемът за заплати и пенсии го направи Унгария, преди колко години беше, и фалира. Целият бюджет светна на червено. Сега влезе Международният валутен фонд. Сиреч, аз мога да си спася кожата, мога да направя да ме изберат пак като взема заем и повиша пенсиите и заплатите и след мен да има потоп. Аз няма да го направя. Изберете си по-добър премиер. Аз докато съм, ще има дисциплина, ред и няма да допусна държавата да фалира.
Хората работят и тези, които работят, изкарват пари.
И АЗ-а
Аз строя пет магистрали в момента. И тези магистрали, около тях ще станат оазиси на развитие на бизнеса след една, две, три години. Догодина април пускаме метрото в двете посоки на София. 2 млн. души ще се възползват от най-евтиния, бърз и точен транспорт и рязко ще намалят парите си за бензин.
...Ако искаш тогава, плати скъп бензин за колата си. Аз съм убеден, че април месец догодина, пускайки метрото, на София ще й дам един страхотен транспорт. Ако искат хората да чакат, аз им говоря за месеци, не за десетилетия, ще го довършим. Ако не, Станишев чака.
Не ме интересува грам рейтингът. Ако ние като нация се подведем тези популисти - на Станишев, на Костов, на това, което им приказват, дори елементарно от икономическа гледна точка или финансово-икономическа гледна точка твърдение чух от СДС, че вдигането на цените щяло да напълни бюджета. Това може да го каже само един лаик.
Вдигането на цените сваля потреблението. Свалянето на потреблението намалява данъците, не се пълни бюджетът и няма пари за пенсии и заплати. Идеята е да се вкарат пари в обращение, тези пари да отидат при хората, хората да харчат повече, да се вдигне потреблението, а това става с ниски цени на горива, ниски цени на храни, ниски цени на дрехи, обувки или каквото щете. Това е един затворен кръг.
Почти всички, с изключение мисля, че на НКЖИ само, да не греша, вече държавни предприятия са на плюс. Всичките ги взех на минус.
Две години цената на газа я държах, не я дадох да се вдигне, на тока я задържахме две години. Ами ние половин мандат изкарахме на възможно най-ниските цени в кризата.
За финансиста-оптимист
"Всеки един министър на финансите е длъжен да бъде оптимист. Длъжен, и то го казвам най-отговорно, защото ако един министър на финансите се изкаже в обратния сценарий, каже: "Абе зле сме", международните пазари, международните рейтингови агенции, които пък докарват инвеститори, когато имаме добър рейтинг, веднага се отдръпват и казват: "А, те щом сами не си вярват, кой ще им повярва?".
Да, ние сме реалисти в условията на най-тежките събития в света...
За мълчанието на Георги Първанов - кротко
... Това е най-правилната тактика. Той като следи течението на реката, ще докара трупа на враговете му. Всички, които сме в битката ежедневно и решаваме тези проблеми на хората за стотинките да се борим, българинът кой търси за виновен? Никога не търси българинът вината в себе си. Че се е докарал да е безработен или че се е докарал, че не го искат на работа, защото не е достатъчно квалифициран или дисциплиниран или каквото и да било, той не се чувства виновен. Той търси виновен - правителството, Борисов, Бойко. Никога себе си.
За АЕЦ "Белене"
...Очаквам днес-утре да подпишем консултантския договор с най-добрата банка-консултант в ядрени проекти - HSBC Bank, с лондонския й офис, която да дойде и да ни каже. Защото в случая няма значение какво казва Първанов, Борисов, Станишев, Костов или който и да е. Има цели компании, банки, грамадни институции, на които това им е бизнесът. Там са най-добрите специалисти в енергетиката.
Между другото, в момента има предложения за два договора - единият 15, другият 20-годишен договор, с мисля, че едната беше швейцарка компания, другата турска, за изкупуването на електроенергията на един от блоковете на "Белене". Сиреч днес можем да подпишем гарантирана продажба на единия блок.
За Русия и ситуацията...
Те имат цена, която са дали (Представители на "Росатом" обявиха вчера, че изграждането на АЕЦ "Белене" ще струва 6.3 млрд. евро, като 40% от средствата трябва да бъдат инвестирани в системи за безопасност и защита. Бел.р.). И ние трябва да преценим... Тя не може да пада по простата причина, че те са ги произвели. Реакторите са готови и чакат, ако не ги вземем ние, да ги вземе Турция.
Това, което две години натискам в тази посока, повече от това няма какво да се направи.
Искам, разбира се (да има АЕЦ "Белене" - бел.р.). Кой не иска да има ядрена централа? Все пак не забравяйте, че това, което се случи в Япония, е след много мощно земетресение. И не земетресението е виновно, а цунамито. И това са от 1971 г. реактори. Сега сме 2011...
За олигарсите
Точно на Костов да му отговарям на въпросите. Той първо да каже кои са олигарсите, за да мога да му кажа дали ги пазя. (По думите на Костов Борисов пази тръбите на "Лукойл". Бел.р.)
Преди 12 години ИПОН охранява като фирма и като компания десетки банки, компании, включително и пазачи има по тръбите, които транспортират нефта. Къде е конфликтът на интереси и с кой го пазя? Имаме договори. Той да отговори защо я е продал. А след това кой слага пазачи на будката на предприятие, все едно на вашата телевизия, имате ли охрана долу? От коя фирма е?
Ето това правеше ИПОН. А Костов продаваше предприятия.
...Колкото повече врагове имаш, толкова по-добре работиш. Иначе ако на всички им харесвам от враговете, значи не се справям добре.