Пикантните пилешки крилца долетяха с директен полет от Тексас и кацнаха в центъра на София, където заработи първият ресторант от веригата за бързо хранене Texas Chicken. Ако сте видели опашката на площад „Славейков", не се учудвайте - американската верига стъпи на родния пазар, за да конкурира останалите с хрупкаво пържено пиле и нестандартно пухкави бисквити с мед. Звучи скромно, но е едва началото.
„Това са двата разпознаваеми продукта, които продаваме по света. Маринатата и бисквитите са единственият внос, останалото идва от български производители", казва Зак Колиъс, изпълнителен вицепрезидент по външната дейност на компанията, базирана в Атланта, САЩ.
Той определено познава доста начини за приготвяне на пилешко месо - и дава заявка за внасяне на нови продукти в менюто през няколко седмици, в зависимост от предпочитанията на клиентите. Бизнесът с вериги за бързо хранен е по-сложен, отколкото изглежда и макар всичко да ви се струма еднакво навсякъде, това не е точно така.
Първото, което прави впечатление, са размерите на порциите - бутчета, филе, крилца, а също и семейните менюта, които са доста изгодни като цени - и не случайно основно предпочитани, не само у нас, но и по света. Има избор от рапове, сандвичи - Big Tex и класическият Tex Supreme, картофки, но основното в менюто остава месото в Texas Chicken.
Сочността се постига със специална марината, която, както се досещате, е тайна.
„Дори нашите франчайзъри не знаят каква е марината - тя е една и съща навсякъде, за да има пилето един и същи вкус", допълва Колиъс. Месото е прясно, идва от български производители и се готви всеки ден в специални фритюрници и мазнина, така че да е винаги свежо за клиентите.
„Такъв е моделът ни навсякъде, стремим се да внасяме колкото се може по-малко продукти", обяснява Колиъс. Вече заработиха още два ресторанта от веригата в Дружба 1 на бул. „проф. Цветан Лазаров" и в кино Арена Запад, така че разрастването тепърва предстои.
Нито интересът, нито появата на Texas Chicken са случайни
България се нарежда на трето място по консумация на пилешко месо в Европа, което може да ви изненада предвид все още господстващия в чиниите стандарт а-ла Балкантурист - тройка кюфтета или свинска пържола плюс гарнитура, но такива са фактите. Само в Германия и Великобритания се яде повече пилешко месо на гласа на населението.
Дори в САЩ, където всеки мисли, че господства телешкият стек, се яде повече пилешко месо, отколкото телешко, свинско и риба взети заедно. Тук приносът на веригите за бързо хранене е разбираем - всички предлагат пилешко месо под някаква форма, но също така то е достъпен и лесен за приготвяне у дома.
Източноевропейският пазар е добър за пърженото пиле, твърди Колиас - предстои отваряне на клон на веригата в Беларус. България е първата държава от ЕС и 25-тата поред от семейството на Texas Chicken, която твърди, че продава най-доброто пържено пиле - хрупкаво и сочно.
Разбира се, има специфики - в Азия клиентите не обичат сос директно върху месото, докато в Латинска Америка предпочитат именно това, както се казва - да си изцапат пръстите. Лютивият вкус варира - и ако не ви е достатъчно, винаги може да добавите още лют сос.
Всъщност, Източна Европа не е горещ гастрономически регион, ако я сравним с Азия или Латинска Америка, например.
Предпочитанията на родните потребители по-скоро са в средната графа по скалата на пикантност, установява проучване на Texas Chicken преди да отвори ресторанта на площад „Славейков" в София.
На ден оттам могат да минат между 500 и 1000 клиенти. „Политиката ни е да можем да нахраним цяло семейство за сравнително малко пари, да накараме хората да споделят храната, вместо тя да идва на индивидуални порции", допълва Колиъс.
„В началото винаги се концертираме върху един град, за да стане брандът разпознаваем за хората. Тук не сме много известни, но планираме да отворим 5 - 7 ресторанта в София, преди веригата да се пренесе в други градове на страната. Това е билборд, реклама на марката", казва Колиас, в деня преди официалното откриване, което се състоя тази сутрин.
Според него пилешкото месо е универсалната храна на света.
Като говорим за пилешки крилца, любими на немалко българи, обикновено в комбинация със соев сос и лимон, трябва да кажем, че навлизането им в дневното меню се смята за американска гордост. В Италия например яденето на пилешки крилца е изключително непопулярно и много от готвачите директно ги мятат на боклука.
Всичко тръгва от град Бъфало, където някой предприемчив чревоугодник решава да продава крилца с пикантен сос. Оказва се, че хората купуват продукта заради соса.
Преди 70 години предприемчивият продавач на инкубароти Джордж Чърч отваря заведение за хранене с минимално продуктово предлагане - пържено пиле, което клиентите да консумират навън.
Texas Chicken е олицетворение на американска мечка - от улично заведение за пържено хранене в Тексас до световен бранд с над 1700 ресторанта. Самият Колиъс цял живот е в бизнеса с храна, започва да сервира сладолед на тинейджърска възраст, а вече от десет години отговаря за 475 ресторанта извън САЩ.
Твърди, че е добър готвач и последното, с което се хвали, са агнешки котлети. „Не готвя пилешко месо, защото не мога да го направя толкова добре, както Texas Chicken", шегува се той. Във всяка обаче има известна доза истината и тя е, че едва дебютиралата верига за бързо хранене в София предлага доброто старо пилешко с ново качество.