Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как dm мотивира служителите си като инвестира в тяхното развитие?

Вера Калудова, Ръководител екип Обучение и развитие
Вера Калудова, Ръководител екип Обучение и развитие

Когато влезем в магазин на dm България, имаме усещането, че ще се изгубим в огромното разнообразие от над 16 000 дрогерийни стоки - декоративна козметика, за грижа за тялото, био храни и козметика, битова химия, стоки за бебето и дори за домашните любимци. И когато си мислим, че ще ни е трудно да направим своя избор, на помощ ни идват консултантите на dm, които компетентно ни разказват за разликите между маските за коса, кремовете за лице или шампоаните.

Тогава неизбежно си задаваме въпроса "Как служителите познават толкова добре всички тези продукти?".

Отговорът се крие в една дума - "обучения". dm инвестира изключително много в развитието на своите служители, защото те са лицето на компанията и благодарение на тях, стотици хиляди българи са лоялни клиенти и редовно избират магазините на водещата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас.

Според Вера Калудова, ръководител на екипа за обучение и развитие на dm България, "Нашите колеги в магазините са хората, които правят разликата между доброто и страхотното клиентско изживяване и затова ние ги развиваме не само като професионалисти, но и като личности".

Отдел Обучение и развитие
Отдел Обучение и развитие

За dm е важно да изгради общност, споделяща ценностите на компанията

"Още с постъпването си в компанията всеки нов служител получава план за въвеждащо обучение, който е съобразен с позицията и преките му задължения", казва Вера Калудова. Такива първоначални тренинги преминават всички новоназначени независимо дали ще работят в магазин, в централния офис или в логистичния център.

Хората се запознават не само с преките си задължения, но и с "духа" на компанията, за да се почувстват като част от семейството на dm. Според Вера Калудова това е една от важните отличителни черти на dm - общност, която споделя личностни и професионални цели и дори мечти за бъдещето.

Тя допълва: "dm е основана като семейна компания и за нас е много важно да съхраним ценностите на създателя ѝ Гьотц Вернер. Затова ние разказваме историята на dm, за фирмената култура и за всичко онова, което ни обединява".

dm постоянно надгражда уменията на служителите

Обучение за билки и чайове, допълнителен модул към обучението ни за дрогеристи
Обучение за билки и чайове, допълнителен модул към обучението ни за дрогеристи

Въвеждащото обучение е само основата, върху която служителите на dm се развиват като личности и като професионалисти. "Нашият сектор е много динамичен и е движен от иновациите", казва Вера Калудова. "Непрекъснато се появяват нови продукти и ние трябва да ги познаваме, за да сме полезни на хората, чиито изисквания стават все по-високи".

Затова и dm непрекъснато надгражда уменията на служителите си. За консултантите в магазините се организират продуктови тренинги, които се провеждат от фирми-партньори на dm, от представители на марките и от запознати с новостите експерти на компанията.

Специално внимание се отделя на собствените марки на dm, които са едни от най-харесваните и търсени продукти във веригата и са с голям дял от асортимента. Целта е консултантите да знаят какви са техните предимства, с какво се отличават и защо концернът инвестира в тяхното създаване и производство.

Освен продуктови, dm организира и обучения за изграждане на "меки умения" - за работа с клиенти, за ефективна комуникация, за разрешаване на различни ситуации и много други.

За да бъде максимално ефективна, програмата за обучения на dm е много гъвкава. В момента продуктовите тренинги се провеждат предимно онлайн като служителите са организирани в групи, така че да могат да се включат максимален брой от тях. Присъствено се провеждат специфичните обучения като тези за комуникационни умения, например.

Мениджърите в dm преминават тренинги и в чужбина

Компанията има и специална програма за повишаване на уменията на хората на ръководни позиции. Всяка година те участват в "мениджърски семинари" на теми като мотивация, лидерство, диалогична фирмена култура, стрес мениджмънт и други. В повечето случаи обучителите са с външни лектори, - презентатори, мотиватори и дори експерти от чужбина.

Важна част от обучителната програма са и тренингите за управление на проекти. Основно те се провеждат в България, но някои мениджъри посещават курсове и в Австрия и Германия и така усвояват тънкостите на работата в международни компании като dm.

Билков излет за обучаващите се дрогеристи
Билков излет за обучаващите се дрогеристи

dm осигурява безплатни възможности за "учене през целия живот"

dm стимулира и подкрепя служителите си непрекъснато да развиват уменията си и извън тяхната тясна сфера на компетентност. Компанията е разработила собствена е-платформа с различни обучителни модули. Те са достъпни за всеки служител, който може да влезе със служебния си и-мейл, да ги разгледа и да премине курса, който си е харесал.

Тези обучения обхващат теми като работа с различни софтуери, за работа в екип, за продукти, за здравословно хранене, за билки, за устойчиво развитие и много други. Част от тях са разработени в Австрия и Германия и са адаптирани и преведени на български. Други са изцяло вътрешна разработка на dm България. Всички модули са напълно безплатни за служителите, които искат да научат нещо ново и така да повишат професионалната си квалификация или просто имат желание да опреснят знанията си по някоя тема.

dm инвестира в развитието на дрогеристи и на бюти консултанти

Една от най-интересните инициативи на dm е обучението за дрогеристи. От 2018 година групи от служители преминават специализирани курсове в професионални гимназии - партньори на компанията в София, Варна, Плевен и Бургас. Те изучават козметика, наука за хранене, химия, биология, ботаника и много други. Тези обучения се провеждат по австрийска програма и след успешното дипломиране, хората имат много по-големи възможности за развитие не само в dm България, но и в други страни.

Друга инициатива е обучението за бюти консултанти, което в dm България се провежда от 2019 година. Водещи гримьори и представители на популярни марки козметика запознават служителите със спецификата на продуктите, тяхното въздействие върху различни типове кожа, съчетаването им с други продукти и т. н.

След завършване на курса, те отговарят за сектора с декоративна козметика и грижа за лицето. Тези служители се отличават по униформата и имат собствени кътове в определени dm магазини. В тях те гримират, демонстрират различни техники за грим и дават съвети за грижа за кожата.

dm поддържа интереса на служителите с посещения в розоварни и кулинарни курсове

Семинар за био продукти dmBio
Семинар за био продукти dmBio

Вера Калудова казва, че за dm е много важно да се поддържа интереса на служителите след обученията и те да бъдат стимулирани да надграждат знанията си. Като част от тази инициатива през месец май 70 души от третия випуск дрогеристи, разделени на четири групи, ще участват в различни инициативи.

Първата е розобер и посещение на розоварна като така хората ще се запознаят с процеса на добив на розово масло. Друга група ще посети Атанасовското езеро, ще научи за полезните свойства на лугата и ще изработва козметични продукти с нея. Трета група ще посети дестилерия за етерични масла, а четвъртата ще участва в билкова работилница с билки и етерични масла.

Служителите на dm имат възможност и да преминат специално обучение за био продукти. В него се обсъждат теми като защо е важно биологичното земеделие, какво са хранителните непоносимости и алергиите, какви са възможните алтернативни хранителни продукти и много други. Като част от това обучение се организират посещения на био ферми или кулинарни курсове, в които се готви с популярните продукти от серията dmBio.

dm инвестира в развитието на хората без да ги обвързва с договори

Едно от основните предимства на dm като работодател е, че компанията не обвързва хората, преминали обучения. Вера Калудова споделя, че "инвестицията ни само в една група дрогеристи е над 40 000 лева за учебни такси, учебници и допълнителни модули. Друго перо е отделянето на служителите от работните им места."

В същото време dm не задължава хората да подписват договори за определен срок след обучението. "За нас е важно човек да остане в семейството на dm, защото се чувства щастлив и мотивиран", казва Вера Калудова.

Програмата за обучения на dm е в основата на отличното обслужване и на страхотното клиентско изживяване, които хората получават в магазините на dm. Според Вера Калудова "това е и една от причините да сме харесван и предпочитан работодател и да сме с много ниско текучество. Неслучайно в dm десетки служители са с над 10-годишен стаж, а някои са с нас още от стъпването ни в България преди 15 години".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: dm, ad блок
 

Най-четените