Рядко си даваме сметка колко силно свързани сме с традиционната за страната ни храна. Тя е в спомените от детството ни, в подсъзнанието, дори на ниво ДНК - самият организъм предпочита и усвоява по-добре нутриентите от типични за региона храни и продукти.
Затова, дори когато имаме огромен избор, най-често се спираме на познатото и традиционното.
Храните от националната българска кухня са най-поръчваните, сочи и проучването за тенденциите в хранителните навици на българите, представено от едно от водещите приложения за поръчка и доставка на храна у нас - Takeaway.com.
Данните от изследването на предпочитанията на потребителите са категорични - най- поръчвана е традиционната, българска кухня, а най-любимите ястия са пилешка супа, таратор, шопска салата и боб.
Макар и леко шокиращи на първо четене, данните имат свое логично обяснение и дават доста добра и обнадеждаваща картина на хранителните навици на българите.
Когато става дума за поръчка и доставка на храна, очакванията са, че най-често това са не съвсем здравословни ястия - като пици и бургери, а в представите ни традиционната трапеза е запазена за домашното готвене. Но има логично обяснение данните да са различни.
"Традиционните ястия са сред топ предпочитаните, защото изискват повече време и умения, за да се сготвят правилно", коментира шеф Силвена Роу.
Да, всички търсим вкуса от детството, тази специфична носталгия по миналото, но той не е лесен за постигане, особено в натоварения делник.
"Не е лесно да се направят пилешка супа, шкембе и боб, а в България сме "супари", захранени сме с това", обяснява топ готвачът. Пилешката супа - най-поръчваната храна от Takeaway.com, изисква време, любов и грижа - за да се постигне истинският, обичан вкус, е нужен бульон от костите на пиле, а това не става бързо и лесно.
Затова и най-лесното и логично нещо е човек да си поръча доставка до дома или офиса. Още повече, че когато готвим вкъщи няма как да направим само една порция и се налага да дояждаме стара супа дни наред.
Съществува и още едно, доста радващо обяснение.
"Има тенденция за ръст на поръчките за обяд и хората предпочитат той да е нещо сготвено", обяснява Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.
Или с други думи - потребителите залагат на здравословни, полезни и топли ястия, което говори за положителни хранителни навици. Така се разбива още един често срещан мит - че освен за нездравословна храна, поръчките на ястия обхващат само бърза храна. Това не е така - в менюто на Takeaway.com има редица класни, бавни ресторанти, от които човек може да се поглези и с по-сложна кухня - и традиционна, и чуждестранна.
Акцентът в търсенето на хората на по-леките, национални храни сочи и друго - с поръчка можеш да се храниш не само здравословно, но и достъпно. Супите и салатите са евтини ястия и предпочитанието към тях показва, че доставките до дома или офиса са се превърнали в нещо обичайно и ежедневно, норма при храненето, а не лукс и глезотия за специални поводи.
Но доставката на храна си остава и награда и улеснение в забързания делник, когато става дума за вечерята. 44 на сто от хората в проучването на Takeaway.com казват, че избират вечеря, поръчана през приложението, защото е удобно и пести време.
Още един мит е разбит - за тежкото готвене за специални поводи, което убива удоволствието от празника.
Празнични и специални моменти като 8 март, Св. Валентин и Ивановден са дните с най-висок обем на поръчките, сочат данните на Takeaway.com.
За хората празниците са възможност да се наградят с любимата си храна, а част от наградата е и самият избор - разнообразието, предлагано в приложението за онлайн поръчки е огромно - над 30 различни вида кухня.
И макар най-поръчваната храна за Св. Валентин изненадващо да е пилешката супа, Нова година е момент на глезене и заглушаване на гузната съвест - тогава номер едно е чийзбургерът.
Традиционната храна е най-търсената, но не е единствената. На второ място по поръчки от Takeaway.com е италианската храна, т.е. пиците, като любими на българите са маргарита, капричоза и пеперони.
Следват бургерите (с акцент върху чийзбургер и пилешки) и американската храна, а на четвърто място е азиатската храна - най-вече с по-познатите китайски вкусове. Тенденцията сочи и ръст на интереса най-вече към суши и японската кухня, а постепенно навлизат и мексиканската и тайландската, както и към дюнерите и гиросът.
"Ролята на храната все повече се свързва с грижа за себе си и носи онези малки моменти на радост, в които чувството за вина е заместено от удовлетворение", е изводът, който правят от Takeaway.com.
"Искаме да продължим да гарантираме на нашите клиенти уникално изживяване от момента, в който направят поръчката си до момента, в който тя пристигне в дома им", обещава Юлиана Хартарска.