Системата на Кока-Кола отбеляза 60 години от началото на производството на първата бутилка Кока-Кола в България, започнало през 1965 г.
По време на специално събитие, в присъствието на министър-председателя г-н Росен Желязков, посланици, представители на институции, партньори и медии, бяха обявени нови данни, които ясно показват значимостта на икономическото ѝ присъствие в страната и подчертават устойчивата ѝ траектория на растеж и принос към българската икономика.
Само през 2024 г. Системата на Кока-Кола е допринесла с 1,15 милиарда лева добавена стойност към българската икономика, показва последният доклад за икономическото ѝ въздействие*.
Общо 502 милиона лева са били платени под формата на данъчни постъпления по цялата верига на стойността. Тази сума представлява близо 1% от общите данъчни приходи на страната и е съпоставима с около половината от публичните разходи за култура или със средствата, необходими за годишното образование на близо 150 000 деца в предучилищна и начална възраст.

От 2014 г. насам добавената стойност, с която Системата на Кока-Кола допринася към българската икономика, се е увеличила повече от два пъти, което отразява средногодишен ръст от 8%. В периода 2014 - 2024 година икономическият принос е над 7,43 милиарда лева добавена стойност и 3,13 милиарда лева данъчни приходи за страната.
"Кока-Кола е част от България вече 60 години и днес с гордост можем да кажем, че сме локален бизнес с ключова роля за икономиката на страната - пет компании от нашата Система развиват дейност тук. През 2024 г. Системата е допринесла за над 17 300 работни места, от които 3336 са директно заети, а над 14 000 - индиректно. Тези данни представляват 0,5% от общата заетост в страната и ясно показват колко дълбоко е интегрирана Системата на Кока-Кола в българската икономика", заяви Бошко Попесков, изпълнителен директор на Кока-Кола България.
Икономическият отпечатък на Системата надхвърля значително рамките на директната заетост - всяко работно място в Кока-Кола подкрепя още четири в свързани сектори.
С разрастването на дейността се увеличава и броят на директно заетите - от 2000 души през 2014 г. до над 3300 през 2024 г. Средно за този период Системата е подкрепяла 5,5 работни места в България за всяко едно, създадено пряко в структурите ѝ.
През 2024 г. в България са продадени 431 милиона литра напитки, а Системата е увеличила подкрепата си за българската икономика чрез купуване на стоки и услуги от местни доставчици на стойност 236 милиона лева.

"Като най-големия производител на безалкохолни напитки в страната - с два производствени центъра в Костинброд и в Банкя, съзнаваме отговорността си не само към нашите близо 40 000 клиенти и партньори, но и към местната икономика и българското общество. Дейността на Системата на Кока-Кола през 2024 г. се равнява на принос от 0,6% към БВП на България и 0,9% от общите данъчни постъпления в страната, което ни нарежда сред най-значимите частни участници в публичните финанси. Гордеем се да споделим, че всеки 1 лев, похарчен за напитки на Кока-Кола, води до 0,77 лв. приходи за българската икономика. Нашите усилия ще продължат. Ангажирани сме с реализирането на два значими социално-икономически проекта с планирана инвестиция от над 78 милиона лева. И тук е мястото да изразя искрената си благодарност към изключителния ни екип, който е сърцето на всички тези постижения", сподели Явор Стефанов, генерален директор на Кока-Кола ХБК България ЕАД.

*Резултатите са публикувани в независимото проучване "Икономическо въздействие на Системата на Кока-Кола в България", което обхваща периода 2014-2024 г., извършено от глобалната консултантска компания Steward Redqueen. Представените изводи се базират на input-output анализ - глобално призната методология за проследяване на икономическата активност между взаимосвързани сектори.
Моделът анализира както директните ефекти от дейността на Кока-Кола - включително работни места, доставки и данъчни плащания, така и индиректните ефекти върху доставчици, техните поддоставчици, дистрибутори и търговски обекти. Този подход позволява цялостно разбиране за това как потребителските разходи за продукти на Кока-Кола се превръщат в доходи, данъчни постъпления и стойност за националната икономика.