В един непрекъснато развиващ се корпоративен пейзаж, подготовката на следващото поколение таланти е от решаващо значение за бизнеса. Като отражение на своята иновативна философия, Филип Морис България организира ежегодна стажантска програма, която предоставя на младите възможност да учат и да се развиват заедно с екипа, който изгражда бъдеще без дим в България.
Тази година различното в програмата е нейната продължителност. "От 3-месечна програмата стана 6-месечна. Вярваме, че този удължен период ще даде още по-добра възможност на стажантите ни да се запознаят с бизнес процесите в дълбочина", споделя Анна Габровска, ръководителят на екип "Култура и човешки капитал".
Повече за това професионално приключение, неговите предизвикателства и възможностите, които разкрива, разказват Бригита Андонова и Севги Молаали, стажанти, и техните ментори Катерина Милкова и Иванка Вазова.
Катерина Милкова - мениджър "Потребителско преживяване", и Бригита Андонова - стажант екип "Потребителско преживяване"
Как се чувстваш в корпоративна обстановка като представител на младото поколение?
Бригита: Смятам, че във Филип Морис България младите хора, които искат да се развиват, са приети с огромен ентусиазъм и съм щастлива, че всичките ми идеи и въпроси срещат усмивка и разбиране. Ежедневно съм окуражавана да научавам нови неща, да съм любопитна. Като млад човек в корпоративна среда се чувствам прекрасно, защото съм заобиколена от страхотни професионалисти, от които да черпя опит както в професионално направление, така и в личен план.
Не на последно място, за моето поколение е важно да работим за организации, в чиято мисия вярваме, за такива, които поставят устойчивото развитие на преден план. Филип Морис Интернешънъл е точно такава компания - която изгражда бъдеще без тютюнев дим, превръщайки устойчивото развитие, в различните му аспекти, в сърце на бизнес стратегията си.
Катерина, ти си менторът на Бригита. Каква е ролята на ментора и какъв е подходът ти към работа с колеги, които са в началото на своя професионален път?
Катерина: Ролята на ментор е изключително отговорна и взискателна - да бъдеш добър пример, добър слушател и наблюдател, да чуваш различното мнение, да си обективен, да даваш и търсиш конструктивна обратна връзка, да напътстваш и помагаш. Залагам на позитивен и открит подход. Старая се да изградя среда, в която стажанта се чувства спокоен да дава идеи и препоръки.
Делегирам разнородни задачи, за да дам възможност да учи, да излезе от зоната си на комфорт и да се докосне до всички аспекти на работата ни. Отнасям се с респект и уважение. Давам си ясна сметка, че аз също имам какво да науча от нашите стажанти.
Бригита, с какви предизвикателства се сблъскваш по време на стажа?
Бригита: Бих казала, че динамиката на бизнеса и многопластовия анализ на потребителското преживяване са предизвикателни, но и изключително вълнуващи и вдъхновяващи за мен. Винаги трябва да си "on top of your game" и да разширяваш обхвата на знанията си. Филип Морис България е иноватор на пазара и има екип от иноватори.
Катерина, като дългогодишен професионалист какво мислиш, пречка или предимство са приятелските отношения на работното място?
Катерина: Мисля, че предимство е изграденото доверие, а усещането за принадлежност стимулира по-висока ангажираност, мотивация и удовлетвореност, комуникацията е много по-лесна и ефективна, работата върви с усмивка и празнуваме повече успехи.
Иванка Вазова, супервайзър "Култура и човешки капитал", и Севги Молаали, стажант екип "Култура и човешки капитал"
Как премина първият ти ден от стажа? Какви емоции почувства?
Севги: Първият ден във Филип Морис България беше истинско вълнение. Запознаването с новите ми колеги и запознаването с културата на компанията беше мотивиращо за мен. Разбира се, бях малко нервна, но приветливата и подкрепяща среда бързо премахна това чувство.
Как мислиш, че стажът във Филип Морис България ще помогне на кариерното ти развитие?
Севги: Нямам съмнение, че стажът във Филип Морис България е забележителна възможност за моето кариерно развитие. Като студент с фокус бизнес и психология това преживяване предлага уникален шанс да приложа академичните си знания в практическа среда. Придобивам задълбочена представа за корпоративния свят и така разбирам динамиката на пазара.
Тази стажантска програма определено подобрява моя набор от умения, особено в области като стратегическо планиране, анализ на потребителското поведение и екипно сътрудничество. Вярвам, че моят стаж в компанията е трамплин за професионалното ми развитие.
Ваня, ти си менторът на Севги. Как се отнасяш към отговорността да предадеш конкретни знания на стажанта?
Иванка: За мен не е от значение дали колегата е стажант и идва при нас за кратък период от време или е човек на постоянен трудов договор. Усилията са еднакви и в двата случая и се отнасям еднакво сериозно и ангажирано към това.
От перспективата на професионалист с дълъг опит има ли предизвикателства в това да работиш с млад талант? Как се справяш с тях?
Иванка: Голямото предизвикателство е как в момент на огромна динамика и много приоритетни проекти да се отделя достатъчно време на новия колега, така че да му се осигури плавно въвеждане и максимална полза от стажантската програма. Младите колеги имат силна теоретична подготовка, но започват в среда, чиито специфики не познават. Ролята на ментора е да подпомогне за изграждане на мост между двата елемента.
В тази връзка е важно да се установят взаимоотношения, които поддържат любопитство, научаване на нови неща и постигане на самостоятелност. За да го има този баланс е необходим ангажимент и желание от двете страни. Ако трябва да погледнем по-философски на ситуацията, бих казала, че не можеш да дадеш, ако човекът отсреща не иска да вземе, и обратното.
Севги, освен стажант във Филип Морис България, ти си и студент. Трудно ли е да жонглираш между университета и стажа?
Севги: Балансирането между последната ми година в университета и изискванията на стажа има своите предизвикателства. Управлението на времето стана решаващо, за да мога да изпълнявам както академичните, така и професионалните си ангажименти.
Определянето на ясни приоритети, ефективното съобщаване на моя график както на моите преподаватели, така и на работодателя ми са от изключителна помощ. Срещам разбиране и от двете страни, което показва сериозния фокус на компанията върху уелбийнга на нейните служители и от друга страна на университета, който разбира смисъла на практическия стаж за моето професионално развитие.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.