Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От черния пазар на откраднато изкуство: Кои са най-дръзките кражби на картини

Загадъчното изчезване на "Спасителят на света"
“Спасителят на света” не само е най-скъпата картина, продадена на търг за рекордните 450 милиона долара, но и най-мистериозно изчезналата. През април 2019 г., месеци преди да бъде изложена в Лувъра, в Абу Даби служители на музея признават пред “Ню Йорк Таймс”, че не знаят къде е картината. Малко произведения са предизвикали толкова интриги (било то в света на изкуството, или сред дворовете на кралските семейства в Персийския залив), колкото въпросният портрет на Исус Христос, приписван на Да Винчи. От Абу Даби отказваха да отговарят на въпроси, а френското правителство предложи да се включи в търсенето, докато картината не бе открита през януари тази година в Неапол. Снимка: Getty Images
Загадъчното изчезване на "Спасителят на света"

“Спасителят на света” не само е най-скъпата картина, продадена на търг за рекордните 450 милиона долара, но и най-мистериозно изчезналата. През април 2019 г., месеци преди да бъде изложена в Лувъра, в Абу Даби служители на музея признават пред “Ню Йорк Таймс”, че не знаят къде е картината. Малко произведения са предизвикали толкова интриги (било то в света на изкуството, или сред дворовете на кралските семейства в Персийския залив), колкото въпросният портрет на Исус Христос, приписван на Да Винчи. От Абу Даби отказваха да отговарят на въпроси, а френското правителство предложи да се включи в търсенето, докато картината не бе открита през януари тази година в Неапол.
Изчезналата усмивка на Мона Лиза
Кражбата през 1911 г. на “Мона Лиза” от Лувъра в Париж изглежда като измислена история заради елементарния начин, по който е действал крадецът. Единственото, което италианецът Винченцо Перуджа е направил, е да се снабди с бяла престилка.  Перуджа познавал добре Лувъра, тъй като работел там, и кражбата на най-известната картина на Леонардо да Винчи за него била като детска игра. Вечерта след работа се скрива в един шкаф, а на сутринта взима картината, скрива я под престилката и излиза през парадния вход. Скандалът с открадната “Мона Лиза” затваря границите на Франция. Заподозрени са големите художниците по това време, включително Пабло Пикасо. Накрая полицията я открива в куфарче с двойно дъно, докато Перуджа се опитвал да я пренесе нелегално във Флоренция. Снимка: Getty Images
Изчезналата усмивка на Мона Лиза

Кражбата през 1911 г. на “Мона Лиза” от Лувъра в Париж изглежда като измислена история заради елементарния начин, по който е действал крадецът. Единственото, което италианецът Винченцо Перуджа е направил, е да се снабди с бяла престилка. Перуджа познавал добре Лувъра, тъй като работел там, и кражбата на най-известната картина на Леонардо да Винчи за него била като детска игра. Вечерта след работа се скрива в един шкаф, а на сутринта взима картината, скрива я под престилката и излиза през парадния вход. Скандалът с открадната “Мона Лиза” затваря границите на Франция. Заподозрени са големите художниците по това време, включително Пабло Пикасо. Накрая полицията я открива в куфарче с двойно дъно, докато Перуджа се опитвал да я пренесе нелегално във Флоренция.
Изчезналите картини на Ван Гог
През декември 2002 г. крадците използват стълба, за да се изкачат на покрива на музея на Ван Гог в Амстердам и крадат  две картини на стойност общо 30 милиона долара само за няколко минути. Те успяват да заобиколят охранителните камери и влизат през покрива. Имали са достатъчно време да избягат преди включването на алармите. Крадците са арестувани две години по-късно, но картините така и не са намерени. И до днес музеят предлага награда от 100 000 евро за връщането им в добро състояние. Снимка: Getty Images
Изчезналите картини на Ван Гог

През декември 2002 г. крадците използват стълба, за да се изкачат на покрива на музея на Ван Гог в Амстердам и крадат две картини на стойност общо 30 милиона долара само за няколко минути. Те успяват да заобиколят охранителните камери и влизат през покрива. Имали са достатъчно време да избягат преди включването на алармите. Крадците са арестувани две години по-късно, но картините така и не са намерени. И до днес музеят предлага награда от 100 000 евро за връщането им в добро състояние.
Въоръженият грабеж в Музея на Мунк
Картините на Едвард Мунк са честа цел на крадците. За първи път картината “Викът” е открадната през 1994 г. и на нейно място е оставена бележка “Благодарим за лошата охрана”. Три месеца по-късно е върната. Но най-известният обир на шедьоврите на Мунк е през 2004 г., когато двама въоръжени мъже нахлуват посред бял ден в Музея на Мунк в Осло и взимат шедьоврите “Викът” и “Мадона”. Пазачите казват, че са държани на прицел през цялото време, а тогава музеят не е разполагал с алармена сигнализация. Полицията по-късно успява да издири похитените творби. Състоянието на "Викът" обаче е било толкова лошо, че картината не е можела да бъде отново изцяло реставрирана. Снимка: Getty Images
Въоръженият грабеж в Музея на Мунк

Картините на Едвард Мунк са честа цел на крадците. За първи път картината “Викът” е открадната през 1994 г. и на нейно място е оставена бележка “Благодарим за лошата охрана”. Три месеца по-късно е върната. Но най-известният обир на шедьоврите на Мунк е през 2004 г., когато двама въоръжени мъже нахлуват посред бял ден в Музея на Мунк в Осло и взимат шедьоврите “Викът” и “Мадона”. Пазачите казват, че са държани на прицел през цялото време, а тогава музеят не е разполагал с алармена сигнализация. Полицията по-късно успява да издири похитените творби. Състоянието на "Викът" обаче е било толкова лошо, че картината не е можела да бъде отново изцяло реставрирана.
Рембранд за домашна употреба
Портретът “Якоб де Хейн III” е най-крадената картина. Тя изчезва общо 4 пъти от галерии във Великобритания - през 1966 г., 1973 г., 1981 г. и 1986 г. От там идва и прякорът ѝ “Рембранд за домашна употреба”. Добрата новина е, че след всеки обир крадците са арестувани, а картината отново е връщана в музея. Снимка: Getty Images
Рембранд за домашна употреба

Портретът “Якоб де Хейн III” е най-крадената картина. Тя изчезва общо 4 пъти от галерии във Великобритания - през 1966 г., 1973 г., 1981 г. и 1986 г. От там идва и прякорът ѝ “Рембранд за домашна употреба”. Добрата новина е, че след всеки обир крадците са арестувани, а картината отново е връщана в музея.
Ван Гог, Пикасо и Гоген в градската тоалетна
Може би най-странното място, на което са крити произведения на Ван Гог, Пикасо и Гоген на обща стойност 8 милиона долара, е градска тоалетна. След като са откраднати от художествената галерия “Уитуърт” в Манчестър, полицията получава анонимно обаждане с подсказка къде да ги открие. На мястото е оставена бележка да се обърне внимание на слабата охрана в музея, а картините били непокътнати. Снимка: Getty Images
Ван Гог, Пикасо и Гоген в градската тоалетна

Може би най-странното място, на което са крити произведения на Ван Гог, Пикасо и Гоген на обща стойност 8 милиона долара, е градска тоалетна. След като са откраднати от художествената галерия “Уитуърт” в Манчестър, полицията получава анонимно обаждане с подсказка къде да ги открие. На мястото е оставена бележка да се обърне внимание на слабата охрана в музея, а картините били непокътнати.
Похитената Мадона
Оценяваната на около 70 милиона евро картина на Леонардо да Винчи "Мадоната с вретеното" е похитена през 2003 година от един замък в Шотландия. Крадците са двама и са посетили музея като туристи, след което обезвредили охраната и задигнали платното. От картината нямало следа в продължение на 4 години. Едва през 2007 година тя е открита от полицията в Глазгоу. Снимка: Getty Images
Похитената Мадона

Оценяваната на около 70 милиона евро картина на Леонардо да Винчи "Мадоната с вретеното" е похитена през 2003 година от един замък в Шотландия. Крадците са двама и са посетили музея като туристи, след което обезвредили охраната и задигнали платното. От картината нямало следа в продължение на 4 години. Едва през 2007 година тя е открита от полицията в Глазгоу.
13 липсващи шедьовъра
Обирът на 13 известни картини от Бостънския музей "Изабела Стюарт-Гарднър" разтърси любителите на изкуството през март 1990 година. Двама мъже, преоблечени като полицаи, изнасят общо 13 платна на Рембранд, Мане, Готварт Флинк и други. Сред тях е и показаният на снимката "Концерт" на Ян Вермер ван Делфт. Рамките на откраднатите картини и до днес висят празни. Снимка: Getty Images
13 липсващи шедьовъра

Обирът на 13 известни картини от Бостънския музей "Изабела Стюарт-Гарднър" разтърси любителите на изкуството през март 1990 година. Двама мъже, преоблечени като полицаи, изнасят общо 13 платна на Рембранд, Мане, Готварт Флинк и други. Сред тях е и показаният на снимката "Концерт" на Ян Вермер ван Делфт. Рамките на откраднатите картини и до днес висят празни.
Обирът в Националния музей на Стокхолм
През декември 2000 г. трима мъже влизат в Националния музей в Стокхолм. Един от тях заплашва пазачите с автомат, а другите двама за няколко минути изрязват от рамките три картини на обща стойност 36 млн. долара и изчезват. Картините са "Автопортрет" на Рембранд, "Малка парижанка" и "Разговор с градинаря" на Реноар. "Разговор с градинаря" била открита по-късно от полицията по време на акция за борба с наркотърговците - картината се намирала в чувал с марихуана. Другите две картини полицията открила през 2005г. Снимка: Getty Images
Обирът в Националния музей на Стокхолм

През декември 2000 г. трима мъже влизат в Националния музей в Стокхолм. Един от тях заплашва пазачите с автомат, а другите двама за няколко минути изрязват от рамките три картини на обща стойност 36 млн. долара и изчезват. Картините са "Автопортрет" на Рембранд, "Малка парижанка" и "Разговор с градинаря" на Реноар. "Разговор с градинаря" била открита по-късно от полицията по време на акция за борба с наркотърговците - картината се намирала в чувал с марихуана. Другите две картини полицията открила през 2005г.
Обирът от частна колекция
През 2008 година въоръжени лица задигат четири картини на стойност 180 милиона швейцарски франка от частната колекция на Емил Бюрле в Цюрих. "Момче с червена жилетка" на Сезан, "Цъфтящи кестенови клони" на Винсент ван Гог, показаната на снимката "Макове близо до Ветьой" на Клод Моне и "Людовик Лепик и дъщерите му" на Едгар Дега по-късно са отново намерени. Снимка: Getty Images
Обирът от частна колекция

През 2008 година въоръжени лица задигат четири картини на стойност 180 милиона швейцарски франка от частната колекция на Емил Бюрле в Цюрих. "Момче с червена жилетка" на Сезан, "Цъфтящи кестенови клони" на Винсент ван Гог, показаната на снимката "Макове близо до Ветьой" на Клод Моне и "Людовик Лепик и дъщерите му" на Едгар Дега по-късно са отново намерени.

Колкото по-ценно е едно нещо, толкова повече ще са желаещите да го притежават и големите произведения на изкуството влизат в тази категория. Картините са постоянна мишена, към която ловките крадци се стремят. 

Въпреки засилената охрана някои дръзки крадци са измисляли изобретателни начини, за да се сдобият с най-желаните шедьоври. Методите им са сензационни, но определено са работещи. Голяма част от обирите са изпълнени толкова перфектно, че извършителите и до днес са неразкрити.

Цената на откраднати картини често се удвоява и утроява на черния пазар, а понякога клиенти са самите музеи, които предпочитат да си платят и да си върнат обратно платната на великите майстори. Да се продава изкуство в разпознаваем мащаб не е лесна задача и затова крадците прибягват до откупи.

Други пък не се интересуват от парите, а искат да дадат урок на някои известни галерии с нагледен пример за слабата им охрана.

Но парите си остават основния стимул. Всяка година се краде и препродава изкуство за милиони долари, което прави тази сфера на черния бизнес една от най-печелившите заедно с търговията на наркотици.

В галерията може да видите кои са най-дръзките кражби в историята на изкуството.

Най-четените