Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Германия се преврна в "Страната на автомобилите"

Германците са изпипали до съвършенство шофирането Снимка: iStock/ Getty
Германците са изпипали до съвършенство шофирането

По периферията на Шварцвалд в Югозападна Германия Едгар Майер свива по средновековен път, не по-широк от ATV. Отгоре се вият лози и провисват над дискретни порти на градини, а птичи песни и ръмженето на колата на Майер - ретро модел на BMW - са единствените звуци наоколо.

Малкият път е напълно спокоен.

Формално погледнато, този път е леко отклонение от мемориалния маршрут "Берта Бенц" - тематичен маршрут, измислен от Майер.

Но според този пенсиониран търговски директор това е най-близко до изживяването по примитивните пътища, които Берта и синовете й в тийнейджърска възраст изживяват през август 1888 г., когато поемат на първото пътешествие в първата кола, която използва бензинов двигател.

Голяма част от 194-километровото пътуване на Берта между семейния дом на фамилия Бенц в Манхайм и дома на майка й в Пфорцхайм въплъщава безстрашието на автомобилните пионери. Нейното возило, взето без знанието на съпруга й Карл Бенц, е било Benz Motorwagen No 3. Това е леко модифицирана версия на оригиналния Motorwagen на Бенц, патентован през 1886 г., година, универсално приета за дебюта на автомобила.

Берта инвестира зестрата си, за да помогне във финансирането на работата на нейния съпруг, но Motorwagen изпитва трудности и му е забранен достъп до пътищата в Манхайм от скептичните власти. Едно ранно изпитателно шофиране завършва катастрофално с избягали в тълпата коне и кучета, подплашени от шума на мотора.

Така че извеждането на прототипа за крайно незаконна разходка е радикална декларация, че той е безопасен и готов за пазара.

А личното послание към Карл е той смело да продължава напред. Майер обяснява, че не Карл изобретява автомобила, това е тандемът Карл и Берта. И двамата вярват в Motorwagen и постоянно работят заедно върху него. През 2008 г. Мейер проучва и картографира от личен интерес маршрута, който обикаля през различни градове, градчета и селца, посетени от Берта. Той иска да й даде мястото в историята, което тя заслужава.

В ерата преди пътните карти и GPS Берта има като ориентир само реките и железопътните релси, които да я насочват към дома на майка й. Осъзнаваме колко смела е била като си представим как се движи по почернелия паваж в бъги с дървени колела и четиритактов двигател с мощност две конски сили. Може би е била и малко луда. И може би точно това е причината планът й да успее.

Изучаването на мястото на Германия в световната автомобилна история най-вероятно ще ви отведе в индустриалната част на юг, през Баден-Вюртемберг и Бавария - провинциите, където са разположени луксозните автомобилни производители на Германия. Там можете да посетите изключителна концентрация на свързани с автомобилната култура атракции и музеи.

Според Майер, когато анализираш една държава от напълно различна перспектива като автомобилната история, наистина я откриваш наново и именно там е приключението.

Пътешествието на Берта дава началото на ерата на автомобила.

Вместо да приключи в кошчето на историята, в края на 1888 г. Motorwagen No 3 влиза в масово производство и към 1900 г. Benz & Cie стават най-големият автопроизводител в света.

Да прескочим към сегашни времена, когато Германия вече е страната на луксозните коли и автомобилната култура.

Според изследване, публикувано от германската фондация и мозъчен тръст "Фридрих Еберт" през 2018 г., над половината от пътническите возила, предназначени за Европа, и близо две трети от всички луксозни коли, продавани по света, през 2016 г. са били проектирани в Германия. Въпросът е защо?

Може да се каже, че "има нещо във въздуха" из Европа, коментира Герхард Хайдбринк от фирмените архиви на Mercedes-Benz, като визира механизацията, случила се през XIX век в ранно индустриализираните Великобритания, Франция и Германия. Междувременно в Баден-Вюртемберг и Бавария сложните закони за наследяване разделят семейните ферми на все по-намаляващи парцели, което прави земеделието неизгодно.

Поредни поколения трябва да проявяват креативност, за да си изкарват прехраната. Така че когато Карл Бенц завършва и започва да работи като машинен инженер, той се оказва заобиколен от други изобретатели в регион, който по това време е богат източник на предприемачество и тежка индустрия.

Определени класически германски черти вероятно са повлияли на успеха на автопроизводителите като пламенното усърдие и внимание към детайлите.

Например в Technoseum в Манхайм автентична поточна линия за сглобяване на автомобили Porsche от 1990 г. е сглобена наново част по част като диорама в реални размери - чак до бутилките бира, които работниците са получавали по време на смените. Ако и това не е внимание към детайла...

И надали е случайност, че Готлиб Даймлер - основател на Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), сегашната Daimler AG, създател на бранда Mercedes-Benz - и дългогодишният му бизнес партньор Вилхелм Майбах избират за корпоративно мото „Най-доброто, или нищо".

Обикновеното доброто не е достатъчно добро, размишлява гид от музея на историята на Audi в баварския град Инголщад. Той допълва, че не твърди, че всичките 82 милиона германци са такива, но да бъдеш работлив е много германско качество и нещо, към което германците се стремят.

С развитието на германската автоиндустрия, тя се оформя от притока и оттеглянето на компании и спиранията, сливанията и разделянията им, докато те постоянно се борят за водещи инженерни таланти. Корпоративното съперничество ту е ожесточено, ту е почти напълно забравено - например когато архиконкурентите Benz, базирани в Манхайм, и Daimler в Щутгарт, в крайна сметка сливат компаниите си през 1926 г.

Лоялността обаче и сега е трайна. Ако не искате проблеми тук, просто не казвайте, че Даймлер е изобретил автомобила, подмята на шега гид в Манхайм.

Променящите се съперничества, които са разтърсвали статуквото, не са били непременно нещо лошо; често те са имали ефекта на стимул на иновациите. Типичният авто-пионер в южна германия е бил рационализатор, старателно подобряващ технически решения чрез проби и грешки, обяснява Франк Юнг, главен архивар на Porsche AG. В крайна сметка, ако не се стремиш към перфектност, няма нужда от рационализации и подобрения, казва той.

В музеите на автомобилната история на Германия започвате да разбирате как тези изобретатели осигуряват след Motorwagen все по-дълъг списък от първи автомобилни разработки.

Сред тях са карбураторът на Даймлер и Майбах, който позволява употреба на бензина като гориво; първия Mercedes 35 PS на Daimler, който през 1900 г. въвежда формата и концепцията на съвременния автомобил; емблематичното Porsche 356 от 1948 г. на Porsche AG, вдъхновено от простотата на германската Баухаус дизайн стилистика; първият електрически concept-автомобил на BMW - 1602e от 1972 г.; усъвършенстваното подпомагано от изкуствен интелект самоуправление на Audi A8 (2019). И така нататък, и така нататък...

С изключение на изблик на френска изобретателност през 90-те години на XIX в., германските производители остават начело на бранша.

Те са постигат чрез изобретателност, оформяща разработката на автомобили във всяка следваща епоха. Иновациите и луксът винаги вървят ръка за ръка.

Например, всяка година служителите на Audi AG по света дават хиляди идеи за подобрения. Много от тези предложения в крайна сметка биват реализирани в Audi Forum Ingolstadt, глобалният главен офис и основна фабрика за сглобяване на автомобилите, намираща се на час път северно от Мюнхен.

Хората тук видимо споделят дълбока страст към автомобилите - към създаването и подобряването им, но и към наслаждението от тях и от шофирането им.

"Германия през лятото е перфектна красота," пише Марк Твен за продължителните си пътувания из югозападната част на страната. Гледката от предното стъкло е към прецизно разделени селскостопански земи, жълти полета с цъфтяща рапица, ниски планински склонове и от време на време ивици гъсти гори, сред които има замъци и средновековни селца с изработени от дървени греди полу-дървени къщи.

Стегнат, живописен, с лъкатушещи през него аутобани и второкласни пътища, това е пейзаж, сякаш специално направен за пътешествия, и за германците това е чудесно оправдание да оценяват подобаващо изобретенията си.

Колите имат много по-дълбоки корени в германската култура извън употребата им като чисто средство за превоз, потвърждава Уинфрид Зайдел, който използва печалбите си от създаването на Veterama, пазар за класически коли и авточасти, за да отвори автомобилния музей "Д-р Карл Бенц" в Ладенбург, където фамилия Бенц в крайна сметка се установява. Ние сме нация на колекционери и виждам много ценни коли по пътищата, заявява той.

На пътя от Ладенбург до Мюнхен и централата на BMW Group, за кратко се минава по отсечка от "Романтичния път", класическият, дълъг близо 350 км авто-маршрут през Баден-Вюртенберг и Бавария.

След визита в шоурумите на BMW Welt и съседния BMW музей в Мюнхен, тръпката да можете да изстискате и последния оборот от автомобила си по стабилния автобан е най-голямото удоволствие, което ще изпитате зад волана от години насам.

Изненадващо, ограниченията на скоростта на моменти се проявяват по националната пътна система и е интересно да наблюдавате как новите законово установени лимити се появяват не на пътни знаци, а директно на таблото, ако карате наистина нов европейски автомобил. Това е технология, която със сигурност е на светлинни години от това, което има в коли под наем отвъд океана.

Повече от век след като Берта Бенц е изобретила пътешествията с кола, изглежда, че германците все още намират начини да изпипат до съвършенство шофирането.

 

Най-четените