Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ан-225 Мрия - гигантът, който може да възкръсне от пепелта

Украйна иска два нови самолета Мрия Снимка: Getty Images
Украйна иска два нови самолета Мрия

26 февруари 2022 г. - два дена, след като Русия започва войната в Украйна - си отива една легенда. При битката край летище Гостомел в пожар изгаря единственият образец на Ан-225, наречен още Мрия (думата означава "мечта" на украински, бел. ред.).

Самолетът дотогава е най-големият в света и със способността си да пренася до 275 тона е най-тежкотоварната летателна машина. Затова не е пресилено да кажем, че с пламъците до Гостомел си отива подвиг на украинското инженерство и авиационно строителство.

Това е и причината ден след пожара президентът Володимир Зеленски да обяви, че Украйна ще създаде нов Ан-225 Мрия.

Планът на Зеленски е да бъдат построени два нови самолета, които не само да са в помощ на украинската държава, но и да са в чест на всички загинали украински летци във войната.

Полезността на машината не бива да бъде подценявана - Ан-225 в миналото е пренасял танкове, генератори, перки на вятърни турбини и хуманитарна помощ.

Снимка: Getty Images

Такъв самолет би свършил работа не само на Киев, но и на Европа и САЩ при природни бедствия, кризи и извънредни ситуации.

По думите на Зеленски интерес вече има - от Турция. Украинският президент уточнява в Telegram канала си, че Китай също е потенциален инвеститор за разработването на машините, но Пекин иска преразглеждане на необходимата за целта сума.

Александър Кривокон, бивш ръководител на украинското предприятие "Антонов", пък казва пред изданието "Думка", че проектът е прекалено скъп и няма да се изплати години напред във времето.

••• А какво се е случило с руския еквивалент на "Конкорд" - четете тук:

Желанието на Украйна да създаде два нови Ан-225 Мрия се усложнява и от факта, че по съветско време самолетите са се сглобявали в различни части на СССР.

Фабриките за строителство и довършителни дейности са били разпръснати из целия Съветски съюз, а сега Киев трябва да разчита на собствените си заводи. Въпреки това настоящият генерален директор на "Антонов" Йевхен Хаврилов е категоричен, че Украйна вече работи по програмата за нови Ан-225.

За вестник "Украинская правда" той казва, че вече е започната съвместна дейност с няколко западни компании и се набират средства.

Снимка: Getty Images

Димитри Антонов, пилот на Ан-225 Мрия, заявява в своя YouTube канал, че нови самолети са необходими заради своята ефективност и товароносимост.

Той добавя, че такива машини ще са оборудвани с възможно най-модерния софтуер, а фюзелажът и крилата могат да бъдат произведени в най-кратки срокове.

Другата добра новина за Украйна е, че все пак има добре запазени останки от унищожената от руснаците Мрия и те ще послужат като основа за изграждането на новите самолети.

••• Тук разказваме за "Небесния Титаник", който американците строят:

Киев вече получи финансов транш от Microsoft, които дариха приходите от своята игра с летателен симулатор, в която има и кокпита на Ан-225.

Части могат да бъдат взети и от малко по-малкия самолет Ан-124 Руслан, макар че машината е напълно здрава и функционираща. Образци от Ан-124 има и в Германия и Канада в случай, че двете държави решат да дарят на Украйна резервни части.

Въпреки всичко това за момента работата по нови Ан-225 Мрия е замразена.

Както самият Зеленски признава, двата самолета биха могли да възлязат на главозамайващата сума от 3 милиарда долара. Посланието, което обаче нови летателни гиганти биха отправили, е безценно.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените