В Русия е прието призьорите от Олимпийските игри да получават сериозни награди за медалите си. Обикновено това са висок клас автомобили, като например, златните медалисти от Олимпиадата в Токио получиха джип BMW X5, а сребърните и бронзовите - BMW X3.
Медалистите от последната Олимпиада обаче - зимната в Пекин, нямаха този късмет, и ще бъдат наградени само с парите, предназначени за съответните автомобили, съобщиха от Фонда за поддръжка на олимпийците, който раздава наградите. Златните медалисти получават 4 млн. рубли, сребърните - 2,5 млн., бронзовите - 1,7 млн.
От фонда лаконично обявиха, че няма да обсъждат ситуацията с чуждестранните производители на автомобили. Коментарите на доста от феновете пък бяха защо спортистите да не получат "Лада".
Това обаче също не е толкова лесно, защото и местното производство е огромен проблем понастоящем за руския автомобилен гигант "АвтоВАЗ", от чийто прочут завод в град Толиати излиза "Лада".
Заради санкциите, наложени след руската инвазия в Украйна, редица автомобилни компании спряха работа в Русия, като сред тях освен BMW са и Volkswagen, Mercedes Benz и Nissan. Renault, които притежават 68 на сто от собствеността в "АвтоВАЗ", обаче не са се изтеглили. Френската фирма затвори за известно време завода си в Москва, където се произвеждаха колите за руския пазар, но след това той възстанови работа.
Брандът засега не се оттегля и от производителя на "Лада", което обаче далеч не е достатъчно, за да има автомобили за пазара. "АвтоВАЗ" също спря работа в първите седмици след войната заради липса на части, най-вече електроника, чипове и полупроводници. С някои от доставките има проблем в цял свят, но заради санкциите в Русия проблемът е драстичен.
А след това и "АвтоВАЗ" възстанови работа, но в доста осакатен и соц. вариант.
"Заводът още може да работи, но ще произвежда модели от миналото", цитира "Политико" Евгени Еской, главен редактор на руското издание "Автобизнес ревю".
Засега се възобновява производството само на модела Granta и някои SUV модели на "Нива".
Те обаче ще са без повечето от съвременната електроника и няма да имат ABS, помощни камери или сензори за шофьора, комуникационна система за спешни случаи и дори въздушна възглавница. Моделите ще се произвеждат и без сензори за кислород за изпускателната система, с което нивото на вредни емисии ще падне от стандарт Евро 5 на Евро 2.
Орязването е толкова драстично, че вероятно ще са нужни нормативни промени, които да снижат техническите държавни стандарти, за да може подобни коли да са в продажба и по пътищата на Русия.
Според Есков компанията е в състояние да произвежда само Granta и SUV моделите "Нива", защото разполага само с части, подходящи за тях. По-съвременният кросоувър Xray и моделът Largus засега няма да се правят.
Затова и огромният завод в Толиати ще работи с една трета от капацитета си, съобщава руският специализиран сайт "Автостат". Част от работниците бяха пуснати в отпуск заради липса на работа, докато компанията търсеше алтернативни доставки за част от моделите си.
А от юни се очаква всички работници да минат на 4-дневна работна седмица в продължение на 3 месеца. Петият ден обаче ще се плаща - от държавата, твърдят от "АвтоВАЗ".
"Работи се по замяната на някои критично важни вносни компоненти с алтернативи", обясняват от "АвтоВАЗ". Разработват се и модели автомобили, които да са по-малко зависими от чуждестранни части, като се очаква те постепенно да бъдат пуснати в продажба в следващите месеци.
От времената на СССР "Лада" се произвежда основно с руски части и материали, но около една пета от нужните за колите доставки са внос, включително микрочиповете, които са необходими за всички съвременни автомобили.
Електрониката за колите на компанията доскоро идваше от завода на Bosch в Русия, но компанията спря да работи в Русия. Тайван, също голям производител на електроника за коли, също реши да се включи в санкциите срещу Русия. И така, въпреки че разполага с основното за производството, "АвтоВАЗ" няма високотехнологичните компоненти, без които трудно може да се произвеждат съвременни автомобили.
Възможен вариант е вече взетото от Москва решение за "паралелен импорт" - легализиране на възможността да се ползват нелицензирани продукти за стоки, защитени с авторски права. Така "АвтоВАЗ" ще може да внася чипове от Китай.
Компанията държи сериозна част от руския пазар - 23 на сто, като в страната през 2021 г. са произведени общо над 1.5 млн. местни превозни средства.
Проблемът на компанията потенциално би могъл на стане още по-голям, тъй като най-големият акционер в собственика ѝ Renault е френската държава, която държи 15 на сто от акциите ѝ. Засега Франция не е поискала официално от компанията да се откаже от дела си в руския производител, но все пак в момента там има президентски избори.
Но и дори и Renault да остане в Русия, предвид производствените проблеми и липсата на внос - и на части, и на други коли, може да се върне още една социалистическа запазена марка - за "Лада" да се чака с години, като във времена, които доста хора в Русия смятаха за отминали.