Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ГАЗ-АА: Съветският тромав ветеран с американски корени

И как изведнъж "изплува" в Украйна Снимка: iStock
И как изведнъж "изплува" в Украйна

В България с малко късмет можем да си закупим сглобяем макет на ГАЗ-АА срещу сумата от 30 до 50 лева.

В Украйна и по-точно в боевете край Авдеевка изумените очи на украинските войници видяха тази реликва на живо в реални размери.

Кадри в социалните мрежи показват върволица от камиони, някои от които веднага бяха идентифицирани като военния модел, създаден през 30-те години на миналия век.

Да видиш подобен автомобил в движение е като машина на времето, която ни връща в един интересен период както за СССР, така и за неговото автомобилостроене.

Много от съветските коли са нелегални копия на западни образци, но чертежите за ГАЗ-АА са съвсем законно закупени от Ford.

Това става през 1928 г., когато Сталин крои велики планове за Съветския съюз. Той иска да превърне СССР в световна икономическа суперсила с могъща армия и също толкова могъща индустрия.

Снимка: iStock

С други думи, на Сталин му трябват камиони. Много камиони, снабдени с висока проходимост и товароносимост. Освен това камионите трябва да са евтини и лесни за производство и да не са капризни за обслужване.

Затова съветските инженери се обръщат към Ford и техния Ford Model AA. Американската компания предоставя частите, необходими за един автомобил, на завода в Нижни Новгород.

Там камионът е сглобен и на излизане от двора на фабриката пасажерите му носят транспарант, който гласи "Изпълняваме петилетката: Първи съветски Ford".

И докато Западът постепенно се отказва от Ford Model AA, защото е тромав и грозноват, СССР решава, че това е камионът, от който има нужда. Вашингтон и Москва може и да не са в топли отношения по онова време, но Ford не позволява политиката да застане на пътя на бизнеса и така е закупен лицензът за автомобила.

Снимка: iStock

През 1932 г. производството на ГАЗ-АА официално започва, като двете А-та отбелязват, че моделът е с две оси.

Той има леки разлики с американския си прототип и, най-вече, разполага с подсилено окачване заради състоянието на пътищата и времето в СССР. Максималната му скорост е 90 км/ч и то без много товар в каросерията. За сметка на това гори около 20 на сто и има скоростна кутия със само четири степени.

Представянията на пътя на ГАЗ-АА може и да не са най-впечатляващите, но по време на Втората световна война тези камиони и втората им разновидност - ГАЗ-ААА с три оси - буквално спасяват Санкт Петербург.

По време на немската окупация градът остава без муниции, храна и ценни провизии. Единственият път, през който може да се влезе в него, е по 35 километра трасе по замръзналите води на Ладожкото езеро.

Първите опити за прекосяването на езерото са с шейни, но те могат да пренасят ограничено количество товар. Така на преден план изпъкват камионите от Нижни Новгород, които едвам преминават към Петербург заради постоянните бомбардировки и обстрел.

Никой не знае колко бройки от ГАЗ-АА и техните водачи са потънали в Ладожкото езеро, а и краят на войната слага и край на производството на автомобилите.

През 1945 г. Москва осъзнава, че камионите са прекалено морално остарели и се пренасочва към производството на нов тип в този клас - ГАЗ-51.

Оцелелите бройки от ГАЗ-АА са прибрани като резерв за армията, макар че едва ли някой е предполагал, че ще ги види на бойно поле от XXI век.

"Кое ще е следващото във войната в Украйна - офанзива с велосипеди ли?", шегуват се потребители на кадрите от Авдеевка при вида на този тромав камион от Втората световна.

 

Най-четените