Още преди официално да бъде преизбран за президент, Доналд Тръмп се закани, че тарифите за внос на автомобили от Европа ще се повишат значително. Тогава коментира, че думата "тарифи" е като "музика за ушите му".
И ако това не беше достатъчно плашещо за европейските компании, след изборите той заяви в Савана, щата Джорджия, че иска немските автомобилни производители да станат американски.
"Искам те [германските фирми] да са наши. Искам да строят фабриките си на американска територия", обяви още новият-стар държавен глава.
Думите на Доналд Тръмп са едновременно заплаха и потенциално решение за европейското автомобилостроене.
И в момента на територията на САЩ има няколко германски фирми със собствени заводи. BMW и Mercedes-Benz притежават мощности в щата Южна Каролина, а Volkswagen - в Тенеси.
В тези фабрики се произвеждат предимно SUV, които американските потребители харесват и купуват с удоволствие без допълнително финансово натоварване.
Ако в Щатите се правят още повече немски коли, все по-голяма гама от модели ще достига до купувачите без тарифите, които Тръмп иска да приложи. Напълно възможно е именно така да бъде отслабена конкуренцията на Китай и свръхевтините автомобили, които идват оттам.
"Всеки производител на коли разчита на високите продажби", обобщава за изданието Car Coops главният редактор на The Globalist - Стивън Рихтер.
Той допълва, че в момента пазарът на европейски, в това число и немски автомобили се свива в сравнение с китайския. Рихтер припомня, че Volkswagen и BMW вече се принудиха да затварят мощности в Европа заради намаления обем работа и спада в приходите.
Евентуално прехвърляне на голяма част от автомобилното производство от Европа към САЩ може да се окаже спасителната сламка.
Подобен ход би бил добра новина и за пазара на труда в Северна Америка, където безработицата държи твърдите нива от около 4%. Проблемът не остана пренебрегнат от Тръмп по време на предизборната му кампания и той на няколко пъти се закани да отвори стотици нови работни места.
"Ще им вземем фабриките [на европейците]. Ще доведем хиляди и хиляди бизнеси и милиарди долари в добрите стари Щати", заяви още американският президент.
Рихтер признава в анализа си, че амбициите на Доналд Тръмп няма да се осъществят като с вълшебна пръчица.
Повечето германски автомобилни концерни разчитат на реномето си и държат на европейските си клиенти, а и знаят колко непредвидим може да бъде новият-стар президент на САЩ.
Освен това Тръмп не се наема да обещае, че Белият дом ще инвестира държавни средства в построяването на нови мощности и колосалните инвестиции за тях най-вероятно биха били оставени на производителите.
Въпреки това Тръмп може и да е отправил на германските брандове предложение, на което не могат да откажат.
"Обмисляме всяко едно предложение, което може да дойде от Щатите", признава за CNBC говорител на Volkswagen.
Той уточнява, че 90% от произведените в САЩ коли се продават на американския пазар, което сочи, че потребителите там имат глад за немски автомобили. От Mercedes пък заявяват, че са отворени за "конструктивен диалог" с новата американска администрация.
"Трябва да направим това, което е най-добро за нас и нашите икономически интереси", категорични са и от Volkswagen.