80-те са времето, в което производителите залагат най-вече на компактни коли със спортна визия и добро представяне на пътя.
90-те тази идея е доразвита и на пазара се появяват някои наистина легендарни автомобили в купе сегмента. Толкова легендарни, че доста от тях все още обикалят не само българските, но и европейските пътища, макар че на запад обикновено са реставрирани и внимателно тунинговани.
Ако има девиз на това златно десетилетие, той би бил "Купе за всички!".
Или по-точно - за всеки вкус.
От спортно изглеждащи до по-масивни и мускулести. От по-скромни като скорост до истински бегачки. Ето няколко от най-запомнящите се образци:
Opel Tigra
Мечтата на много от жените шофьори из Европа, че и на доста мъже.
За времето си Opel Tigra се хвали с топ аеродинамичен дизайн, макар че под капака му бие същото скромно сърце, каквото има и тогавашният Opel Corsa. Tigra дори е по-тежка от иначе по-тромаво изглеждащата Corsa.
Въпреки това успява да развие до 200 км/ час и да покори както европейския пазар, така и шофьорите в Бразилия, Мексико и Австралия.
Opel Tigra има и съвременна генерация, наречена Twin Top, която, колкото и да е парадоксално да звучи, изглежда по-зле от предшественика си.
Fiat Coupe
Още едно творение, което изглежда по-спортно и бързо, отколкото е всъщност.
Fiat Coupe има революционен дизайн, в който намеса имат и инженерите от Pininfarina, с категорични странични линии, които го правят да изглежда като изсечен. Положението с външния вид на тази кола е "Обичам я завинаги или я мразя категорично".
Fiat Coupe в първите си разновидности достига до 205 км/ час, а към края на 90-те години производителите вече успяват да вложат достатъчно мощен двигател, който гони 230 км/ час.
През 2000 г. обаче производството на автомобила е прекратено за съжаление на доста маниаци на тема италиански коли.
Toyota Celica
Японците не остават длъжни на европейците що се отнася до купета и деветдесеттарските им предложения го доказват.
Toyota Celica е леко засенчена от европейските си конкуренти, но не се дава без битка. Все пак говорим за купе с типично японски дизайн - педантичен, изчистен от излишни детайли, с малък спойлер над задния капак.
В зависимост от модификациите си автомобилът достига до 260 конски сили и до 230 км/ час.
Той е предпочитан и заради стабилността си на пътя, заради която е особено добре приет в Обединеното кралство. В Toyota Celica компанията за първи път влага някои нововъведения като подвижните предни фарове, предпазните колани и на задните седалки и изцяло обновени дискови спирачки.
Седмата генерация на модела, която излиза в началото на новия век, също е красива и добре изпипана, но далеч не носи същия култов статут.
Ford Puma
Още един дамски блян, който се произвежда в Кьолн, Германия.
Ford Puma е компактно купе с три врати, с нисък профил и с издължени фарове тип "котешко око". Тежи малко над един тон, маневрен е и с повечко настъпване на газта успява да вдигне до 200 км/ час.
От Ford се хвалят, че това е един от първите автомобили в света, чийто дизайн е разработен изцяло на компютър и без никакви чертежи на хартия.
При доплащане от страна на клиента в колата могат да бъдат вложени спортни седалки Recaro и спортно окачване. Цветовите схеми също са разнообразни и включват цветове като "среднощно тъмносиньо" и "цинково жълто".
Ford Puma се преражда през 2019 г. като компактен кросоувър с приятна външност и разумна цена.
Peugeot 406 Coupe
Може би най-легендарното купе в целия списък.
Бял модел на Peugeot 406 Coupe шофира Даниел - главният герой във филмите "Такси". Оттогава насам според някои това е най-красивото купе, което френският бранд някога е произвеждал.
Извън това автомобилът се хвали с шестцилиндров двигател и мощност от 210 конски сили. С други думи, дори и без тунинга, показан в "Такси", тази кола спокойно вдига до 230 км/ час.
Моделът спира да се произвежда окончателно през 2003 г.