Светлината от представянето на Maserati Meccanica Lirica и от завръщането на производството на GranTurismo и GranCabrio в историческия завод на Viale Ciro Menotti още не е съвсем отминала, а брандът вече гледа смело напред.
Maserati чества знаменити 111 години от своето основаване - събитие, което я прави най-дълго съществуващата марка в Моторната долина на Италия.
Тези две важни дати превръщат Maserati в синоним на италианския лукс на световната сцена и насочват марката към Годината на стогодишнината на Тризъбеца. Именно през 2026 г. се навършват 100 години от създаването на емблематичното лого и едновременно с това - 100 години от дебюта на марката в моторните надпревари.
Точно през 1926 г. Maserati Tipo 26 - първият автомобил, носещ тризъбеца върху капака си - участва в Targa Florio и триумфира в своя клас.
Но историята на тази икона, произведена в Италия, започва още десетилетие по-рано - през 1914 г., когато Алфиери Мазерати и неговите братя Еторе и Ернесто основават "Ditta Alfieri Maserati" на Via de' Pepoli 1A, уличка в центъра на Болоня.
Според документа за регистрация на фирмата новото дружество официално започва дейността си на 1 декември 1914 г. (като документът е подаден в общината на 14 декември). Братята Мазерати са изключително запалени по механиката и обожават скоростта, като самите те не се колебаели да се качат лично зад волана на състезателен автомобил.
Другият брат, Марио, допринася с проектирането на логото с Тризъбеца - той се вдъхновява от фонтана на Нептун в центъра на Болоня. Последният от братята, Биндо, се присъединява към Officine Maserati през 1932 г., след смъртта на Алфиери.
Както вече бе споменато, първият автомобил, носещ тризъбеца, е Tipo 26 - състезателен автомобил, дебютирал на Targa Florio през 1926 г., където печели първо място в класа до 1.5 литра с Алфиери зад волана.
Това е началото на цяла поредица успехи, включително две последователни победи в Indianapolis 500 (1939 и 1940), четири поредни триумфа в Targa Florio (1937-1940), девет победи във Формула 1 и световната титла във Формула 1 от 1957 г. с Хуан Мануел Фанджо.
В по-ново време Maserati се завърна към победите с MC12, който печели шест международни шампионата FIA GT между 2005 и 2010 г. - най-високото ниво в GT надпреварите за автомобили, базирани на серийно производство. От 2023 г. Maserati GT2 връща тризъбеца в шампионатите с закрити колела, носейки победи и получавайки право да участва в над 20 първенства по света.
В края на 1939 г. с пристигането на семейство Орси започва преместването на Maserati в Модена, където заводът на Viale Ciro Menotti отваря на 1 януари 1940 г. и остава дом на Тризъбеца до днес.
През 1947 г. сътрудничеството между братята Мазерати и марката приключва, а на пазара се появява първият сериен автомобил - A6 1500. През 1963 г. марката представя Quattroporte, създавайки сегмента на високопроизводителните луксозни седани.
След кратък период под собственост на Citroën (1968-1975), когато се въвеждат първите модерни индустриални процеси, следва ерата на De Tomaso (1975-1993) - характеризираща се с появата и значимия търговски успех на един от най-емблематичните модели на марката: Biturbo.
Въз основа на тези стабилни исторически и индустриални основи по-новата фаза от развитието на италианската марка започва от 2007 г., когато дебютира петото поколение Quattroporte на автосалона в Детройт, последвано от емблематичното GranTurismo в Женева.
GranCabrio се появява през 2009 г.; шестото поколение Quattroporte и Ghibli - през 2013 г.; а три години по-късно - Levante, първият SUV на Maserati.
През 2020 г. с въвеждането на новите производствени линии за Maserati MC20 - водещия модел на новата ера за марката - заводът на Viale Ciro Menotti претърпява значителна модернизация.
Тя включва собствена бояджийска линия и зона за разработка и сглобяване на революционния двигател Maserati Nettuno, защитен с международни патенти и 100% произведен от Maserati.
Две години по-късно дебютира Grecale - новият SUV, който най-добре изразява духа на granturismo, съчетавайки динамика и елегантност в несравнимо изживяване зад волана.
През 2023 г. настъпва ред на Maserati GT2 Stradale - суперспортен автомобил за пътя, който съчетава два емблематични свята на Maserati: елегантност и състезателен дух.
Моделът въплъщава състезателната душа на марката, като същевременно осигурява комфорт и удоволствие за ежедневно шофиране. Следващата година прожекторите осветяват MCXtrema - машина, предназначена само за писта, ограничена до 62 бройки и оборудвана с екстремна версия на V6 Nettuno с мощност 730 к.с.
Накрая, 2025 г. ще бъде наистина историческа за марката и нейния завод в Модена, отбелязана от три ключови момента: стартът на производството на MCPURA - най-чистия израз на енергията и динамиката на Maserati; премиерата на BOTTEGAFUORISERIE - нов проект, обединяващ творческите сили на Alfa Romeo и Maserati; и завръщането на GranTurismo и GranCabrio в родния им дом за новия производствен цикъл.
Санто Фичили, главен оперативен директор на Maserati, заяви: За мен е истинска чест да отбележим първите 111 години от историята на Maserati в града, който е пулсиращото сърце на нашата марка. След празненствата на Maserati Meccanica Lirica е огромна гордост - особено на рождения ни ден - да подчертаем изключителното ноу-хау, съхранено в този регион.
Той добавя: Вече повече от век то подхранва уникалната визия за динамика, дизайн и майсторство, олицетворяващи най-чистото изражение на италианския лукс. Искам да изкажа благодарност към жените и мъжете в Maserati, нашата дилърска мрежа и всички заинтересовани страни. Последните постижения и този път показват силната връзка на Maserati с града и истинския стремеж на марката да открива нови възможности за растеж, гледайки уверено към бъдещето.

