414 км в час. Толкова е успял да вдигне чешкият милионер Радим Пасер със своето Bugatti Chiron на германска магистрала наскоро.
И тъй като не пропусна да се похвали и да публикува доказателства в YouTube, си навлече гнева на Министерството на транспорта в Германия и на милиони германци, които се опасяват, че дебатът за въвеждане на ограничения на скоростта по митичните немски аутобани може да бъде подновен съвсем скоро.
Във видеото Пасер - един от големите богаташи в Чехия, стига до скорост от 414 км/ч на магистрала А2 между Берлин и Хановер.
Той уточнява, че това е станало миналата година в права отсечка от 10 километра с три ленти, добра видимост и във време на деня с минимален трафик.
"Безопасността беше приоритет и обстоятелствата бяха съобразени с това", пояснява собственикът на бизнес с недвижими имоти, чието състояние, според "Форбс", е над 300 милиона долара.
Германските аутобани са известни в цял свят с това, че за около 70 на сто от дължината им няма никакви ограничения за скоростта - единствени в Европа в това отношение. Затова и Пасер не е нарушил ограниченията - такива няма.
Според Министерството на транспорта обаче е престъпен законът за движение по пътищата, според който "всеки, който участва в движението по пътищата, трябва да се държи така, че никой да не пострада, да не бъде поставен в опасност, да му се пречи или да бъде разсейван".
Дори и да приемем, че никой не е бил в опасност - което е спорно, то със сигурност останалите участници в движението са били разсейвани от ниско прелитащото Bugatti.
Освен това, според закона, е позволено да се кара толкова бързо, че да не се губи контрол над колата. Което, при 414 км/ч, е доста съмнително.
За реални санкции - освен публичното порицание, обаче не се споменава.
Това не първото подобно "геройство" на Пасер - предишният му рекорд е от 402км/ч, отново с Bugatti, но Veyron.
При тестови модели по прототипи Bugatti Chiron SS 300е достигала скорост от 490 км/ч. Във версията си за пазара, Chiron SS 300+ има обявена топ скорост от 436 км/ч.
Основните опасения сред германските, а и европейските любители на високите скорости са, че случката може отново да повдигне дебата за въвеждане на ограничение на скоростта по магистралите в Германия.
Част от новото коалиционно правителство на федералната република е и Зелената партия, която отдавна настоява за ограничение на скоростта по магистралите до 130 км/ч, а това беше част и от предизборните ѝ обещания.
Основният аргумент на Зелените е, че при високи скорости се изразходва и повече гориво, но сега Пасер дава и други поводи въпросът отново да излезе на дневен ред.
Предишният опит за въвеждане на ограничението - законопроект на Зелените, внесен през 2019 г., не успя. Той беше отхвърлен от Бундестага.
В Германия е напълно прието да се кара с по 180 км/ч по магистралата, има и доста случаи на достигане до 300 км/ч.
Най-високата регистрирана скорост на аутобан обаче е от 1938 г., достигната от автомобилния състезател Рудолф Каракиола с Mercedes-Benz W125 Rekordwagen. Той стига до 432 км/ч., но на затворен участък от магистралата.
Радим Пасер има още над какво да поработи.