Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Две български рози

Ина и Росица и кулинарната сензация Rosey`s Mark
Ина и Росица и кулинарната сензация Rosey`s Mark

Създаденият през 2012 г. от сестрите Ина и Росица Паунови бранд Rosey's Mark е едно от най-сензационните явления на българската кулинарна сцена през последните години, тъй като е единствената марка, която се посвещава на ролята на българската маслодайна роза в храната. Именно Rosey's Mark създава концепцията за „Флорална гастрономия от България".

Днес от 19:00 ч. Ина и Росица ще бъдат специални гости в бар „Безстрашни пичове", където ще разкажат на присъстващите повече за Rosey's Mark, след което ще обяснят какво точно е краудфъндинг и как компаниите в България биха могли да използват ефикасно този вид финансиране.

Да започнем от самото начало - как се роди "Rosey's mark" и какъв беше първият ви проект?

Когато се заформи идеята за храни от българска маслодайна роза, двете с Ина тъкмо бяхме завършили магистратурите си и имахме ентусиазъм, смелост и енергия за ново начало. Моята професионална подготовка е свързана с маркетинг, реклама и брандинг. Точно желанието ни да се посветим на изграждане на български продукт с висока добавена стойност ни насочи към розата.

Още с първото скициране на проекта бяхме заложили изграждане на силна марка и извеждането й на международни пазари. Всички ние в България знаем, че българската роза е символ на страната, но не мисля, че си даваме реална сметка колко специален, скъп и високо оценяван ресурс имаме.

Още по-малко внимание се обръщаше на ядливите свойства на цветето, когато ние стартирахме с Rosey's mark. Затова се насочихме към храни с рози, а не към козметика, например. Това е нашата ниша, която идентифицирахме и развиваме постепенно. Днес с удоволствие наблюдаваме как картинката се променя, от една стран, благодарение на глобалния тренд за демократизирането на високата кулинария и в частност, разширяващият се интерес към ядливите цветя. От друга страна, когато практически стартирахме Rosey's mark през май 2012-та, темата с розите за ядене звучеше странно за почти всички около нас.

Вярваме, че вършим добра работа с позиционирането на розата в съвременен кулинарен контекст, а желанието ни е хората да разпознават Rosey's mark като специалистът по храни с рози. Началото поставихме с онлайн магазин и два продукта - чай от рози и сладко от рози. Най-голямо внимание още тогава отделихме на брандинга - визията и посланието на бранда, опаковката. Всичко останало до днес е плод на плавно, но постоянно развитие в движение.

Както знаем - roses are pink, sisters are two. Талантливи сте, успешни сте и вероятно имате доста ангажименти и препълнена програма. С какво ви привлече проекта „Безстрашни пичове"?

Да, двете с Ина внимателно планираме ангажиментите си, защото ежедневното управление и развитието на Rosey's mark изисква много време и внимание, а в крайна сметка ние сме само две. Работната ни седмица към момента далеч не се вмества във времето от понеделник до петък и в стандартните часови диапазони.

Когато получихме поканата за „Безстрашни пичове" обаче бързо решихме, че си струва да включим проекта в програмата си. Просто защото този проект е за хора като нас, които се осмеляват да правят нещата сами. Общност, в която да срещнем единомислещи и да окуражим други също да поемат по нашия път. Другият голям плюс е пълната свобода, която дава проекта - крайният резултат ще се оформи чрез действията и идеите на всички участващи. Любопитно ни е как ще се развият нещата, точно както ни е любопитно как се развиват различните стартъпи под влиянието и действията на техните основатели.

На 5-и декември, вторник, от 19:00 часа ще сте гост-лектори в „Безстрашни пичове", където ще говорите за краудфъндинг и финансиране на гениални идеи. Всеки от нас познава много талантливи пичове, на които или не им стиска, или не им достигат средства да реализират мечтите си. Как става възможно един проект да бъде оценен на международно ниво и да се бори за финансиране?

Има различни подходи към финансирането на бизнес идеи. Ние сме си избрали подходът на самостоятелното действие пред това да разчитаме някой да ни даде едни пари, за да започнем. Показваме с действията си, че идеята си струва и че точно ние като екип имаме капацитет да я развием.

Разбира се, бизнес идеите и мотивацията са прекрасни неща, но за голям растеж е нужно и външно финансиране. Ние избрахме да потърсим такова 5 години след старта на Rosey's mark, за да имаме солидна доказателствена база, че моделът ни на практика работи.

Досегашният ни опит е в основата на възможността да бъдем оценени високо в KATANA. Това е европейският бизнес акселератор, към който сме част в момента. Той е добър за нас, защото е сред много малкото възможности за финансиране на проекти и малки бизнеси в сферата на агро и храни, а не на фаворита на деня, ИТ индустрията.

Краудфъндинг кампанията, която провеждаме до края на декември, на практика е задължително условие за участниците в този акселератор и е последният етап преди реалното спечелване на финансиране. Една от трудните задачи в една такава кампания е убеждаването на хората да купят наши продукти точно чрез краудфъндинг кампанията, а не през друг канал. Отдаваме го, на фактът, че краудфъндинг моделът в България все още е непознат и непривичен. Но повече за това ще разкажем на събитието на 5-ти.

Очевидно споделяте философията „Sine Metu". Интересно ни е, къде бихте си татуирали този девиз, ако приемем, че изобщо бихте го направили?

Татуировките не са по наш вкус, освен ако не са временни (хаха). Относно нещата, които искаме да си напомняме всеки ден - закачаме ги на стената в офиса, за да са ни пред очите. Така че, бихме сложили 'Sine Metu" с готин шрифт в красива рамка.

Знаем от опит, че сте виртуозите на флоралната гастрономия. Но коя от многобройните розови вкусотии на "Rosey's mark" е най-противоречиво приета от публиката до момента?

Противоречиви нагласи понякога срещаме към идеята за вкуса на рози като цяло, особено от страна на мъжете. В такива случаи задачата ни е да ги убедим да опитат поне веднъж нашите продукти, например шоколада, за да разчупим клишето в главите им. В 99% от случаите успяваме, че и фенове си спечелваме.

Едно предизвикателство - бихте ли импровизирали с рецепта за коктейл с Jameson? (идеята е да дадете на читателите рецепта)

Може би нещо бързо и лесно за приготвяне? 50 ml. Jameson, една пълна лъжичка сладко от рози Rosey's mark, 20 мл. прясно изцеден сок от лайм. Шейкваме и сервираме в чаша с лед.

Искате ли да ни разкажете повече за себе си - музика, книги, хобита?

Извън работните ангажименти  задължително намираме време за занимания по танци 2-3 пъти седмично. Вкъщи обичаме да се разтоварваме с релаксираща музика, домашна йога и книги, които мотивират и дават храна за размисъл. Също и двете обичаме да готвим и да експериментираме в кухнята. Обичаме и кратките бягства от града за събота и неделя, ако случайно не ни се е заформил поредният работен уикенд. Ще ни се да ни остава повече време за срещи с приятели и със семейството.

Повечето от  хората, които вече са посетили „Безстрашни пичове", са категорични, че това ще бъде едно от най-готините места в София през тази зима. Какво го прави толкова специално?

Пълната свобода и гъвкавостта на мястото - днес е място за презентация, утре за уъркшоп... или просто се отбиваш за час-два с компютъра, да проведеш среща и на финала да изпиеш едно питие на бара като награда за ползотворния ден, например. Освен това локацията е страхотна. На мен любими са ми витрините навсякъде - осигуряват супер гледка и ширина пред погледа и идеите.

 

Най-четените