Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Музеят при Ларгото се открива догодина

За да бъдат съхранени археологическите находки, на обекта се изгражда и канализация за отвеждане на дъждовните води Снимка: webcafe.bg
За да бъдат съхранени археологическите находки, на обекта се изгражда и канализация за отвеждане на дъждовните води
Вежди Рашидов критикува Петър Диков заради затрупването на София с несвързани паметници Снимка: webcafe.bg
Вежди Рашидов критикува Петър Диков заради затрупването на София с несвързани паметници
Старият нов музей на София ще има и стъклен купол Снимка: webcafe.bg
Старият нов музей на София ще има и стъклен купол
Впечатление направиха плоските червените плоски, с които масово се реставрират крепости у нас Снимка: webcafe.bg
Впечатление направиха плоските червените плоски, с които масово се реставрират крепости у нас
Работници и камъни Снимка: webcafe.bg
Работници и камъни
Дълго време археологическите находки на Ларгото стояха изоставени и опаковани в найлони
На финалната права Снимка: MК
На финалната права

Музейният комплекс на древна Сердика ще бъде открит официално догодина, съобщи министърът на културата Вежди Рашидов, който инспектира проекта при Ларгото заедно с главния архитект на София Петър Диков.

Работата по амбициозния подземен музей с информационен център и зона за отдих ще приключи в срок през средата на ноември, но след това е нужно да бъде свършена документалната работа, тъй като финансирането е отпуснато от Европейския съюз.

Става дума за 16 млн. лв. по ОП „Регионално развитие". Проектът на няколко пъти се забави, а откритата част при входовете на метрото бе заплашена от разрушаване, защото се превърна в блато, но в крайна сметка всички пари ще бъдат усвоени, допълни Рашидов.

„Всичко в рамките на тези пари ще бъде изпълнено", гарантира той. В първия си мандат той обеща, че музеят трябва да отвори през 2015-та година, за да конкурира София редица европейски столици на културно-историческия туризъм, например Рим.

По план до края на миналата година историческите пластове на София, събрани на едно място под земята - от Античността до Възраждането, трябваше да се свържат с новия площад „Независимост" като общо пешеходно пространство.

Комплексът включва две улици от Римския период /IV-VI век/, останки от резиденция, 7 жилищни сгради, както и красиви многоцветни мозайки. В зоната ще бъдат обособени също така места за музейно експониране на демонтираните при разкопките останки от църква и фрагмент от хан от Средновековието.

Археолозите са стигнали до последния пласт, но са били затруднени от наноси. В музея ще се види уникална римска мозайка, която според Рашидов няма аналог по големина, освен в Армира край Ивайловград. В зоната за отдих ще се монтира осветление. „Ще има стъклен покрив, за да може да се види", допълни Рашидов.

Сега остава да се консервират горните слоеве от археологическите находки. Изгражда се канализация за отвеждане на дъждовните води. Настилат се главните алеи. Впечатление направиха плоските червените плоски, с които масово се реставрират крепости у нас, поставени върху откритите зидове.

Арх. Петър Диков коментира след обиколката, че вече вижда тълпите от туристи, които ще посетят новия музей, а Ларгото ще стане един от най-посещаваните обекти в София изобщо.

По-европейски подход за София

Критикувайки хаотичното поставяне на паметници в София и разминаванията с предишни правителства, Рашидов се обяви за по-децентрализиран и европейски подход към градската среда в центъра.

„Аз бях против безразборното поставяне на паметници при Света София. Ако това продължава, някой ден може някой управляващ да се спъне в някоя статуя", коментира Рашидов, който даде пример с любимия си Париж.

Вежди Рашидов се похвали, че у нас ще бъдат показани произведения от керамика на Пикасо и Шагал от музеи във Франция. Министърът е договорил и участието на български художник в годишния международен симпозиум по керамика във Франция.

"Колко паметника видяхте вие на Пикасо в Париж? Паметник на Дали, на Ив Монтан, на Ален Делон, който искате? Ние всяка сутрин произвеждаме във всеки ъгъл по един паметник! Ние сме царе - да ги строим, след това да ги претопяваме", възмути се Рашидов.

Той защити и Божидар Димитров, тъй като перфектно си вършил работата като директор на НИМ.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените