Военните пилоти от авиобаза "Граф Игнатиево" отказват да летят на тренировъчни полети за втори пореден ден, съобщава "24 часа". Очаква се днес да се проведат разговори между командирите на военното формирование и летателния състав, според източници на изданието.
Летците отказват да изпълняват тренировки на МиГ-29 с аргумента, че се чувстват "психологически непригодни" заради ниския си нальот и опасността от инциденти.
Засега няма засегнати бойни дежурства по опазването на въздушното пространство. През последните месеци небето на България се охранява съвместно с пилоти от Италия.
Сигнал за безизходица или "пълзящ преврат"
Не бойкот, а сигнал за проблем заради липсата на изправна техника и осигуряване - това беше оценката на бившия военен пилот о.р. майор Станислав Пешев за поведението на летците от "Граф Игнатиево".
"Не смятам, че това е бойкот, моето мнение е, че това е начин да се алармира, да се поставят едни проблеми, които пряко касаят военната авиация. Тези летци не могат да се подготвят адекватно поради малкия брой самолети. Липсата на часове ги кара да се чувстват несигурни, демотивирани", каза Пешев пред бТВ.
Той посочи, че проблемите се натрупват вече над 25 години заради липсата на цялостни политически решения в Министерството на отбраната.
Бившият министър на отбраната (2014-2017) Николай Ненчев обаче разкритикува остро ситуацията, като намекна за "пълзящ държавен преврат и опит за дестабилизация на правителството с извиване на ръце".
"Виждам елемент на организация, който на този етап изглежда: направете всичко възможно, дайте ни "Грипен", коментира Ненчев.
В неговия мандат беше договорено закупуването на 10 двигателя за МиГ-29, които са пристигнали във военната авиобаза преди дни. Според зам.-министъра на отбраната Атанас Запрянов обаче има проблем със съпровождащите документи, изпратени от производителя РСК МиГ, който не позволява доставените двигатели да бъдат използвани за тренировъчните полети - съответно, държавата все още не ги приема официално.
В момента има 7 годни за летене МиГ-29, а когато новите двигатели бъдат въведени в експлоатация, броят на оперативните бойни самолети ще е девет или десет.