Министърът на транспорта Ивайло Московски поиска затваряне на сайтовете за споделено пътуване. Това се случи на днешната среща с представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи. На нея са обсъдени мерките, които имат за цел да противодействат на сивия сектор и нерегламентирания превоз на пътници.
Председателката на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Галя Топалова каза, че според нея става дума за микроавтобуси, които предлагат превоз през такива сайтове. Тя изрази съмнения как ще стане контролът, като допълни, че единственият вариант е проверките да се извършват от КАТ и МВР. Топалова посочи, че между 3000 и 5000 души извършват подобни услуги, като голяма част от тях не плащат данъци.
В момента различни сайтове и групи в социалните мрежи предлагат споделен транспорт (обикновено с леки автомобили) по определени направления, като цената е доста по-ниска от тази на автобусите. Пътуващите от София до Бургас например плащат по 20 лева, докато масовата цена при рейсовете е около 30 лева, като се пътува поне два часа повече.
Московски и превозвачите се споразумяха по три основни теми, но въпреки това няма яснота дали насроченият за 26 април протест в София ще бъде отменен. Консултациите по мерките ще продължат с министрите на вътрешните работи Румяна Бъчварова, на финансите Владислав Горанов и на социалната политика Ивайло Калфин.
Участниците в разговорите са се разбрали да бъде направен преглед на националната транспортна схема и да бъдат коригирани дестинации, спирки, както и места за качване в автобусите, така че да бъдат доволни превозвачите и пътниците. Документът ще се разработи на базата на математически модел от БАН. Според Ивайло Московски проблемът в момента идва заради областните и общинските схеми, които не се съобразяват с националната транспортна схема и това води до конфликти.
Превозвачите и Московски са се разбрали още да се направи нова категоризация на автогарите. Тя трябва да стане до месец, като са дадени и два месеца за изработване на ценообразуването.
Готвят се и законодателни и нормативни промени, които да помогнат за транспорта на общинско ниво. Във връзка с това Московски заяви, че ще бъде наложен мораториум върху форсмажорните обстоятелства, при които общините сключват договори с превозвачи, за да не се заобикаля Законът за обществените поръчки.
До момента няма споразумение по искането на превозвачите тол таксите да бъдат въведени само за товарните автомобили, а автобусите да продължат да плащат винетки, както сега.