Всяка година средно 46 човека загиват, а над 250 остават ранени в района на Кресненското дефиле според статистиката на пътна полиция.
"Затова забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата" - заяви инж. Лазар Лазаров, председател на АПИ.
На страницата на агенцията е публикуван последният вариант на проектното трасе за магистрала „Струма".
"Смятаме този вариант за най-балансиран към момента. Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле", подчерта председателят на пътната агенция.
Според проекта едната посока на движение, от Кресна към Симитли, минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно - от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето.
Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и 5 малки тунела. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района.
Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото. "Масово на запад в планинските райони използват този вариант", подчерта инж. Лазаров.
Повече от двайсет години се обсъждат най-различни варианти на трасе - дълъг тунел, двулентов път на два етажа и др., които обаче са били изоставяни именно заради протести на еколози или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като районът е сеизмологичен.
За инцидента с Боян Петров и Андрей Ковачев
Инж. Лазаров обясни, че АПИ е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев за автомагистрала „Струма". Боян Петров, които пострада при инцидента при дефилето, вероятно е бил техен сътрудник. Те е трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.
В деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. На метри от еколозите, в районът е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.