Около 65% от българите, които пият бутилирана вода се ориентират най-вече по търговската марка, когато правят своя избор. Останалите фактори като находището, от което е добита водата, или дори крайната цена в магазините са далеч по-маловажни при определянето на покупката.
Това показват данните от прочуване на Алфа Рисърч, проведено между 2 и 6 ноември по поръчка на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Изследването е представително за градското население и обхваща 800 респондента между 18 и 50г, по метода на пряко стандартизирано телефонно интервю.
Според получените резултати именно с марката се свързват и най-важните характеристики на водата, които се вземат предвид при покупка: вкус (51%) и качество (31%).
Според получените резултати консумацията на бутилирана вода в градовете е повече от значителна като 85% от анкетираните са заявили, че пият бутилирана вода всекидневно или няколко пъти седмично, като при около 2/3 консумацията е над 1 литър дневно.
"Когато става дума за толкова разпространен продукт, е много важно да се познават поведението на потребителите, механизмите за ориентация в конкурентните продукти на пазара и възможните реакции при евентуални промени", обясняват анализаторите от "Алфа Рисърч".
За 53% от участниците в проучването е по-важно да знаят коя е марката на водата, която купуват, отколкото кое е находището, от което е бутилирана.
Близо 80% от потребителите на минерална вода държат да знаят кой е бутилирал водата. За тях името на конкретната компания е гарант за качеството на продукта, който купуват.
В тази връзка, хипотезата за експлоатация на едно и също находище от множество компании очаквано поражда скептицизъм сред потребителите. 57% от хората се опасяват, че ако различни компании бутилират вода от един и същи източник, ще се размие отговорността за качеството й.
Почти толкова смятат, че в този случай ще бъде невъзможно осъществяването на контрол върху качеството (58%). Скептицизъм проявяват всички групи потребители – по-млади и по-възрастни, в големи и малки градове, сред домакинства с малки деца и без деца.
Участниците в анкетата изразяват своите опасения, че при промяна в условията на пазара съществува риск от недоволство, ако нямат яснота кой бутилира водата.
Те биха изгубили ориентир при избора в магазинната мрежа и доверието им в марките, на които разчитат в момента, би било подкопано. 45% от хората отговарят, че биха престанали да купуват бутилирана вода, ако се повиши цената й, а 38% - ако под марката, която обичайно купуват, се продава вода, бутилирана от различни фирми, макар и от едно място.