Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Митрополит Николай за кремирането: Това е поругаване на Бога

Пловдивският владика сравни изгарянето на човек след смъртта с изгарянето на храм Снимка: БГНЕС
Пловдивският владика сравни изгарянето на човек след смъртта с изгарянето на храм

Изгарянето на човеци е поругаване на Бога, а Бог поруган не бива. Това заявява пловдивския митрополит Николай в обръщение към вярващите във връзки с новина за разширяване и увеличаване на капацитета на допуснатия крематориум в град Пловдив и изграждането на още един.

Владиката акцентира върху това, че според християнството Бог е създал човека от пръст и е повелил след смъртта му тленните му останки да бъдат предадени обратно на пръстта.

"Всеки кръстен християнин има правото да бъде погребан като такъв. Има свещеното право след смъртта тялото му да бъде положено в земята, където в покой да дочака деня на Великото Второ Пришествие Христово", пише дядо Николай.

Според него тази традиция трябва да бъде следвана от поколение на поколение.

"Всеки знае какво е чувството, когато застанеш пред гроба на покоен роднина. Там, пред гробовете на нашите близки ние знаем и вярваме, че Бог е с тях и те са при Бога. Там ние чувстваме техния дух и чувстваме, че те са с нас. Изгаряйки телата на нашите близки, ние практически се отричаме от тях! Това е кощунство и спрямо мъртвите, и спрямо живите", се казва още в позицията на пловдивския митрополит.

"Кощунство е, защото тялото на християнина, живо или бездиханно, е храм на Светия Дух (1. Кор. 6:19), храм на живия Бог (2. Кор. 6:16) и с него не може да се прави каквото е угодно или удобно някому. Не може то да се осакатява приживе или изгаря след смъртта. С тялото на човека, създадено по Божий образ и подобие, трябва да се отнасяме с благоговение и свещен трепет", пише още той.

Митрополит Николай също така сравнява изгарянето на тялото на човек след смъртта с изгарянето на храм или икона.

Според него също така макар общината да е направила процедура по оценка на въздействието върху околната среда, държавните органи не са взели предвид въздействието на въпросното "инвестиционно намерение" и върху духовната среда.

Тирадата на Николай Пловдивски продължава посока на това, че в името на един бизнес се действа срещу християнския морал, като отношението към мъртвите се превръща като нещо, което може да бъде рециклирано срещу пари.

"Нима разрушаването на духовната околна среда не е също толкова, ако не и по-страшно от физическото замърсяване и увреждане на природата, за която държавата и нейните органи толкова се грижат?", пита пловдивският духовник.

"Разбира се, органите по опазване на околната среда ще ми отговорят, че в техните закони подобни изисквания няма и че те не отговарят за духовното и за душата. Е, добре! Църквата обаче отговаря. Аз отговарям и всеки свещеник отговаря. По този въпрос и всеки мирянин - християнин и християнка, отговарят. И аз ви казвам, че изгарянето на човеци е поругаване на Бога, а Бог поруган не бива. Реализирането на подобни бизнес-намерения рано или късно ще свърши зле. Казвам го, за да не кажат, че не са били предупредени", допълва още той.

Вместо това дядо Николай предлага във вече съществуващи гробове да бъдат поставяни наследниците на тези, които са погребани, вместо да бъдат "изгаряни като езичници".

"Просто се опитват да ни накарат да свикнем с мисълта, че изгарянето на човешки тела е просто едно полезно начинание и бизнес, като всеки друг. След което да започнем да приемаме за нормална и всяка друга гавра с човека и с човешкото тяло. Както вече, ако забелязвате, започнаха", пише още духовникът.

Той завършва с обръщение към властите в Пловдив да приемат неговата позиция като неодобрение от групата на православните християни

"Ако ли ни кажат, че сме изпуснали някакви законови срокове за подаване на възражение, нека имат предвид, че Божият закон и произтичащите от него нравствени норми, на които се позоваваме, действат безсрочно", допълва още митрополит Николай Пловдивски.

   

Най-четените